Het hoge noorden... - Reisverslag uit Storslett, Noorwegen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu Het hoge noorden... - Reisverslag uit Storslett, Noorwegen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

Het hoge noorden...

Door: Marian & Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

05 Juni 2023 | Noorwegen, Storslett

Maandag 29 mei is voor ons dé dag om naar ons eindpunt te rijden: de Noordkaap!

Alweer een mooie weg over de bergen met sneeuw maar bij de Noordkaap is het ijzig koud. Harde wind, 6°, trui – vest – (zomer)jack – sjaal – muts – handschoenen… allemaal aan! Het begon er een beetje te spetteren plus de zon en dat gaf een prachtige regenboog op ooghoogte, zó mooi en vooral een bijzonder moment!!

In het bezoekerscentrum moeten we een ticket kopen à 25 euro maar wat je er voor ziet is zéker de moeite waard. Er is een filmzaal, een mooie stilte-ruimte, een restaurant met rondom grote ramen zodat je de Kaap ziet, natuurlijk een souvenirwinkel, een lange gang door de rotsen met aan weerskanten de geschiedenis van de Noordkaap die je in een lichtruimte brengt, een expositie van (opgezette) vogels die er leven, et cetera.

En wat ook fijn is: er zijn niet zoveel bezoekers ondanks dat er veel campers geparkeerd staan!

In het restaurant eten we een broodje, drinken cola en chocomel, met dank aan S-S-S!

Eenmaal thuis draaien we twee wassen die enorm hangen te wapperen in de wind aan de droogmolen, die is heel snel droog…

De volgende dag rijden we naar Honningsvåg, het noordelijkste stadje van Europa. We zien er de postboot (de Hurtigruten) liggen, doen er boodschappen en ontmoeten een NL vrouw die op de fiets van Heerenveen naar de Noordkaap onderweg is. Marian koopt een lekkere muts en voor onszelf een kleine rendier-standaard voor een waxinelichtje.

Omdat het regent om 00:00 uur en heeft het geen zin om naar de (niet) ondergaande zon te gaan kijken want die is er niet…

Woensdag nemen we afscheid van de Noordkaap en rijden we dezelfde mooie, lange weg terug richting Alta maar nemen we de afslag naar Hammerfest waar we een plekje vinden op de camperplaats met uitzicht op de haven. Er staat een harde wind, het is 4°, het is droog maar Joke leest wel over regen en sneeuw wat op komst is…

Nou, die voorspelling komt uit!

Wát een sneeuwbuien krijgen we en met name Joke wordt helemaal enthousiast!

Om 12 uur in de nacht ligt er een laag(je) sneeuw op de auto en caravan waar Joke de datum (1 juni) op schrijft en natúúrlijk foto’s van maakt :-) !!

Vanmorgen is de sneeuw weer weg maar op de bergen zien we hoeveel sneeuw er bij is gekomen!

En ook hier zien we opeens de Hurtigruten aan komen varen en afmeren aan de kade tegenover ons.

Voor we Hammerfest weer verlaten rijden we naar de bijzondere kerk die ook nog open is. Een bezoekje waard!

Daarna nemen we een kijkje bij de Geodetische boog van Struve die hier het beginpunt vormt en zich uitstrekt tot aan de Zwarte Zee en wordt gebruikt om de grootte en de vorm van de aarde te berekenen dmv driehoeksmeting… De boog is genoemd naar de astronoom Struve (1793-1864).

Zegt Wikipedia…

De rendieren lopen ook hier vrij rond, we zagen ze in de stad zelfs door een straat lopen! Als we in Alta aankomen kunnen we geen parkeerplek vinden voor onze combi dus rijden we maar door tot we bij een goede picknickplaats uitkomen. Hier komen later nog drie campers bij en brengen we de nacht door.

Vrijdag rijden we alwéér een heel hoge pas, zo onwerkelijk mooi! En wie halen we onderweg weer in? De vrouw op de fiets die inmiddels op de terugweg is naar Heerenveen! Ook zij stopt op het hoogste punt en herkent ons aan de auto met de roze bloemetjes… (we zagen haar ook toen ze bijna bij de Noordkaap was).

We praten een poosje, bieden haar koffie of iets anders warms aan maar dat hoeft ze niet, ze fiets liever door vanwege afkoeling. Maar een erg leuke ontmoeting!

En wat ook leuk is (maar we hebben ze niet gesproken alleen gezwaaid) zijn de vrouw en man die met hun tractor caravan aan de trekhaak van Odense in Denemarken naar de Noordkaap rijden! Ook hen halen we een paar keer in en zien ze op dit zelfde hoge punt op de pas ook weer.

En dan beleven we zaterdag ook weer een avontuur maar dat komt de volgende keer…

• 05 Juni 2023 - 13:20

Louise En Lida:

Wat een belevenissen, wat een foto's, wat een mutsjes!!!!

• 05 Juni 2023 - 13:55

Henk:

• 05 Juni 2023 - 13:56

Henk:

Weer een mooi verhaal en mooie fotos

• 05 Juni 2023 - 15:44

MARIAN:

In 1 woord: PRACHTIG.

Ik leef ontzettend mee en herken ook de plaatsen waar we met de huttengrutte geweest zijn. Leuke ontmoetingen ook!

Ga vooral zo door.

Liefs, Marian.

• 05 Juni 2023 - 17:26

Patricia :

Gezellige verslag en leuke foto’s! Ook ik heb vooral winderige herinneringen aan Hammerfest. Die mevrouw uit Heerenveen was toch wel op een elektrische fiets hè? [e-1f605]. Lieve groet!

• 05 Juni 2023 - 19:26

Bob En Eline:

Wat een mooi verslag van jullie reis. Prachtige foto’s ook. Nog een fijne voortzetting van jullie bijzondere reis.

groetjes, Bob en Eline

• 05 Juni 2023 - 19:45

Judith:

Weer een mooi verslag met prachtige foto's, en wat een mooie en grappige mutsen!

• 05 Juni 2023 - 19:53

Jan En Alie:

Wat een belevenis voor jullie

Wijj hadden ook geen mooi weer op de Noord kaap.

Maar heb er toch mooie herinneringen aan

• 05 Juni 2023 - 22:52

Gelly:

Alweer een mooi verslag. Prachtige mutsen dames en lekker warm. Ook mooie foto's. En het is vastgelegd dat jullie tot het noordelijkste punt zijn geweest.:))

• 05 Juni 2023 - 23:23

Adriënne:

Wat is het genieten van de verslagen. Hoe moet dat in het echt wel niet zijn! Liefs vanaf het Noorderlicht! Ook héél mooi!

• 06 Juni 2023 - 08:04

Tekla:

Wat prachtig en indrukwekkend en wat een byzondere ontmoetingen daar hoog in de bergen. Gouden herinneringen

• 06 Juni 2023 - 15:34

Jeroen:

Jullie doen het hardstikke goed! Wat een puurheid, een oer, oer oerende natuur. Geweldig!

Liefs Jeroen

• 06 Juni 2023 - 19:32

Aafke :

Wederom genoten van jullie reis.