De laatste week is ingegaan... - Reisverslag uit Larvik, Noorwegen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu De laatste week is ingegaan... - Reisverslag uit Larvik, Noorwegen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

De laatste week is ingegaan...

Door: Marian & Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

04 Juli 2023 | Noorwegen, Larvik

Vandaag (donderdag 29 juni) rijden we over de Hardangervidda. Wat een bijzonder gebied is dat ook! Het is de grootste hoogvlakte van Europa en ongeveer 8000m² groot.

We zien prachtige weerspiegelingen in de vele meren van bergen met sneeuw!

Maar ook hier hebben we diverse keren oponthoud vanwege wegwerkzaamheden. We zien hoe men grote stukken rotsblokken gebruikt als ondergrond voor de nieuwe weg, die walst men plat. Dan gaat er een dikke laag fijngemalen rotsblokken overheen en als laatste het asfalt.

Via de E134 rijden we naar de staafkerk in Heddal.

Wikipedia zegt:

Ervaar de grootste staafkerk van Noorwegen - een houten kathedraal uit de jaren 1200 die nog steeds in gebruik is als parochiekerk. Het exterieur en interieur nemen je mee terug naar de fascinerende wereld van de Middeleeuwen.

De staafkerk van Heddal is 25 m lang, 17 m breed en 29 m hoog, met drie torenhoge torenspitsen. Het bouwmateriaal is ertsdennen.

Rondom het gehele gebouw bevindt zich een galerij, met vier ingangsportalen. De gebeeldhouwde ornamenten rond de deuren zijn weelderig en mysterieus.

We bezoeken de bijzondere kerk en verwonderen ons. Zó oud en zó goed bewaard gebleven! Als we even later (in de regen) weer buiten lopen zien we bekende gezichten: Ilse en Jan, uit Hoorn. Zij zijn, ieder op een motor, naar de Noordkaap geweest.

Een poosje geleden ontmoetten we elkaar bij de ferry op de Lofoten die uiteindelijk met grote vertraging vertrok, kilometers geleden. Daarna kwamen we elkaar toevallig weer tegen ergens op een camping en nu weer hier in Heddal! Zo leuk!

Na veel zoeken en rondrijden vinden we een dure camping in Oslo (€52,= vinden wij veel geld!!). Bij de receptie krijgen we een plek toegewezen maar daar blijkt al een camper op te staan… terug bij de receptie krijgen we een andere plek. In het natte gras krijgen we de caravan niet op z’n plek, ook met de mover glijdt ‘ie weg.

Gelukkig komen er twee mannen, een Italiaan en een Noor, ons helpen en dan lukt het wel. We installeren ons en gaan de volgende dag naar de stad, het centrum van Oslo in. Daar zal zaterdag de Pride Oslo zijn en daar willen we graag bij zijn. Maar eerst de stad even verkennen.

Marian gebruikt haar scootmobiel want het is een drukke, grote, moderne stad.

Maar eerst gaan we naar het Vigelandpark.

Wikipedia zegt:

Het Vigelandpark is een beeldenpark in het Frognerpark in Oslo.

Vigelandsanlegget telt 212 stenen en bronzen beelden, die alle tussen 1907 en 1942 zijn gemaakt door de Noorse beeldhouwer Gustav Vigeland.

Veel beelden symboliseren de kringloop van het menselijk leven. Rondom de Monolieten zijn alle levensstadia van de mens te zien. Op de monoliet zelf staan op elkaar klimmende menselijke figuren afgebeeld. Dit complex is een monumentale verzameling figuren uit brons en steen.

Het is fijn om hier weer eens rond te lopen, het is ook zonnig en lekker warm.

Daarna naar het centrum, op het grote plein bij het stadhuis lopen we wat rond en als om 15 uur het park opengaat als voorproefje op de Parade morgen, mengen we ons ook in de menigte. Jammer genoeg is het voor Marian in haar scoot bijna niet te doen in deze drukte. Van de informatiemarkt krijgt ze niets mee dus Joke loopt daar voor twee overheen en kijkt bij alle kramen. Alle info is natuurlijk in het Noors maar een gesprekje af en toe in het Engels gaat prima. We hebben de hele maand overal regenboogvlaggen, groot en klein, gezien. Op gebouwen, in etalages, op het ov maar ook bij mensen in de tuinen.

Op een groot podium maken we het huwelijk van Maryan en Undis mee, een ceremonie die goed is te volgen op grote schermen! Wat de ambtenaar allemaal zegt verstaan we niet maar we begrijpen het bést! Na afloop stappen de vrouwen in een golfkarretje en rijden weg…

Het is zó warm vandaag dat er zelfs zonnebrandcrème wordt uitgedeeld!

Na dit alles sjouwen we terug naar de auto en zien een geel papiertje onder de ruitenwisser. Jawel hoor, een bekeuring! Of we even 900 kronen (€77,=) willen betalen voor 3 ipv 5 meter vanaf een zijstraat staan…

Nou, daar gaan we thuis tegen in beroep! We hebben een gehandicaptenparkeerkaart voor de voorruit liggen, staan op zo’n plek geparkeerd, achterop een grote sticker om 3 meter afstand te houden ivm de scootmobiel die er in en uit moet en de auto achter ons hield daar geen rekening mee. Toen wij dit ontdekten en de diender langs moet zijn gekomen was die auto natuurlijk al weg…

Joke heeft foto’s van de situatie gemaakt maar of dat zal helpen???

Met een dubbel gevoel gaan we terug naar de camping. Aan de ene kant blij dat we een leuke dag hadden en aan de andere kant moet ‘ie eindigen met een bekeuring.

Maar we zijn er nog niet…

Als we zitten te eten komt een man aankloppen: of we weg willen gaan want hij heeft deze plek gereserveerd én gekregen bij de receptie. Nou, dat willen we dus niet!! Het is voor ons al de tweede plek en we gaan niet nóg een keer alles opruimen om naar een derde plek te gaan! Hij belt met de receptie dat we weigeren te vertrekken en dan komt een personeelslid zeggen dat we naar de receptie moeten komen. Dat doet Joke en zij doet daar het verhaal. “We gaan géén derde keer verkassen en anders gaan we weg en willen we ons geld van twee dagen terug!!” Want dat hadden we al even snel samen besproken…

We kunnen een andere plek krijgen maar zonder stroom maar morgen kunnen we naar weer een andere plek gaan mét stroom. Ja dááág! Wéér twee keer...

En dus pakken we de boel weer in en vertrekken na eerst wat formaliteiten ingevuld te hebben. Nu maar hopen dat ze binnenkort onze 100 euro overmaken… pfff…

Wat een gedoe!

Bij het sanitairgebouw vullen we de watertank en wil Joke het chemisch toilet legen. Nergens te vinden… Gevraagd aan een (toevallig) Nederlandse man en hij zegt dat hij op de website heeft gelezen dat dat wegens werkzaamheden niet kan.

Wááát?? Op zo’n grote camping kan dat even niet???

“Flikker het maar in een gewone wc, doe ik ook!” Zijn woorden, hè?!!

En na veel frustratie rijden we weg, geen idee waarheen. We zien wel…

Uiteindelijk vinden we na 33 kilometer een prima plek op een parkeerplaats naast een school, het is vakantie en dus lekker rustig. Hier blijven we twee nachten. Gratis! Hahaha…

Jammer genoeg kunnen we morgen niet naar de Parade in Oslo maar we zijn blij dat we vandaag van de sfeer hebben geproefd!

Achteraf lazen we via internet dat er 90.000 mensen in de stad waren, Marian had geen kant op gekund… en Joke dus ook niet…

Zaterdag 1 juli, we gaan naar de bibliotheek in Asker om de telefoons en tablets op te laden en om de papieren voor de boot naar Denemarken te printen. Ze helpen ons daar graag!

We lopen wat door het plaatsje en lunchen bij de “Glåde Baker” wat wij de Gladde Bakker noemen, gezien de hoge prijzen die hij voor een simpel broodje vraagt… De vertaling is trouwens de Blije Bakker waarop Marian reageert met “Dat geloof ik graag met de prijzen die hij vraagt…” Ach, en zo maken we er maar een lolletje van…

Voor de zondag heeft Joke een leuke route uitgezocht richting de boot in Larvik maar omdat het zó ontzettend regent nemen we maar de snelste weg naar een camping.

We zijn nu allebei zover dat we wel naar huis willen, morgen desnoods al.

Joke heeft gebeld, gemaild, een formulier op de website ingevuld en een sms gestuurd met de vraag of we met een eerdere boot mee kunnen naar Denemarken. Het werd een kastje-en-de-muur verhaal en uiteindelijk ons erbij neergelegd dat het niet kan.

We zullen ons niet vervelen, hoor!

‘s Avonds bestellen we op de camping een pizza en een hamburger die uit het plaatsje bezorgd zullen worden. De deksel heeft op de pizza gelegen en Marian moet het beleg gewoon van die deksel afschrapen. Ze heeft er meteen geen trek meer in… Joke maakt er een foto van en laat die de eigenaar van de camping zien. Zijn reactie: “Morgen krijg je gratis een nieuwe!”

En nu rijden we al twee dagen naar een winkelcentrum, kopen wat kleding en kadootjes en wachten tot donderdagmiddag om 17:30 uur de boot naar Denemarken vertrekt.

Daarna nog 1000 kilometer voor we thuis zijn, maar we hebben geen haast!

Eenmaal thuis zullen we dit verhaal afmaken dus... dágdág!!

• 04 Juli 2023 - 23:21

Patricia :

Hè bah, wat irritant allemaal. Gauw vergeten en alleen de mooie dingen van de reis onthouden! Voorspoedige terugreis!

• 04 Juli 2023 - 23:42

Liefs, Marian...:

Lieve Joke, wat hebben we samen een prachtige reis gemaakt! Wat is Noorwegen een adembenemend land!

Dat moet je zelf voelen, het is bijna niet in woorden uit te leggen...

Je bent een kanjer in alles wat je gereden en geregeld hebt, ik ben supertrots op je en ben heel blij dat ik dit met jou samen heb beleefd.

Ik hou heel veel van je...

Óp naar de volgende reis!

• 05 Juli 2023 - 01:02

Marian :

Lieve vriendinnen,

Weer veel beleefd de laatste week in Noorwegen! Mooi en soms iets minder mooi. Maar alle verslagen laten een prachtige reis zien en veel mooie foto's. Buiten de verslagen ben ik heel benieuwd naar jullie verhalen.

Maak van de laatste 1000 km ook nog vakantie en kom weer veilig thuis!

Liefs, Marian.

• 05 Juli 2023 - 07:35

Tekla:

Wat een baaldag in Oslo.maar wel geweldig mooi roze feest gevierd . En Byzonder de bruiloft op het podium. Nu met nieuwe kleren en mooie wol straks de boot op. Wij nog naar de hadanger visa. Wat een prachtige foto’s . Respect voor Joke hoe ze deze pittige reis heeft gereden met de hele karrevracht. Jullie hebben volop genoten . Noorwegen zit in jullie vezels. Dank voor de mooie verhalen. Fijn dat jullie dit samen hebben mogen doen. En mooi marian dat je met je rollator toch hele stukken verder komt.

• 05 Juli 2023 - 10:57

Sacha Karssen:

Nou Petje af hoor. Zo stoer. En dan in Oslo met de scoot. Jullie hebben een prachtige reis gemaakt. En jullie zijn er nog niet. Even wat tegenslagen ,maar hey....in het echte leven is dat ook zo. Snel vergeten en denken aan de mooie momenten. Ik kijk er naar uit om jullie weer even vast te kunnen houden met een dikke knuffel.

Voorzichtig die laatste kilometers en goed op elkaar passen.

Dikke kus

• 05 Juli 2023 - 11:13

Aafke :

Jammer van de ergernissen en tegenslagen. Maar wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt. Bedankt voor het meereizen en tot gauw.

Groetjes en kus Aafke

• 05 Juli 2023 - 11:30

Lida:

Er zijn ups en downs aan een reis maar uiteindelijk zullen jullie alle ups blijven herinneren en koesteren.

Op dit moment zitten we hier in Nederland in een heftige storm maar als jullie er weer zijn gaat de zon schijnen.

Tot gauw!

• 05 Juli 2023 - 15:42

Gelly:

Goeie reis terug zonder al teveel "gedoe".

Helaas de Gay pride niet meegemaakt maar wel een leuke roze dag gehad.

Nog even genieten en dan is thuis opk wel weer fijn.

Enne, jullie hebben terecht de machocamping verlaten. Assertief geweest. Super [e-1f602]

Liefs uit een behoorlijk stormachtig en nat Stiens

• 05 Juli 2023 - 16:08

Adriënne:

Tja, tegenslagen zijn niet leuk, zeker niet als het veel geld kost. Maar ... ze horen wel bij het leven. Omdat het druk was bij Pot heb ik toegestemd in slechts één dag uitpakken in plaats van twee. Als ik vanwege plaatsgebrek niet verder kon zouden ze alvast wat dozen ophalen. Gisteren gebeld, over een maand kan het, eerder niet te druk. Balen. Dus heb ik mijn auto volgeladen en de dozen zelf weggebracht. Overigens waren de mannen die me ontvingen wel heel vriendelijk. Maar zien of dit allemaal zichtbaar wordt op de rekening. Zo hebben jullie en ik onze besognes, maar we zijn over het algemeen toch heel blij. Hoop ik. Ik in elk geval wel. Goede reis nog meiden, geniet van het laatste gedeelte. Ik hoop jullie snel te zien. Dikke kus!

• 05 Juli 2023 - 19:53

Henk:

Hey Joke en Marian, wat een verhalen en belevenissen.

Veel wist al van de ( bijna) dagelijkse telefoon gesprekken maar ja bij de pride parade had ik al mijn bedenkingen.

Ik was er 2x bij in Berlijn, dus ik ken de mensen massa die daar op af komt .

Morgen de boot en daarna nog 1000 veilige kilometers naar huis. Goeie reis!!

• 08 Juli 2023 - 19:36

Annie:

Wat een verhaal, ik las het net!

Zijn jullie nu intussen thuis of nog onderweg?in dat geval een heel voorspoedige thuisreis, zonder mankementen. Ik heb genoten van de mooie foto's en verslagen.

Lieve groet van Dries en Annie.