Zweden, Finland én Noorwegen... - Reisverslag uit Skarsvåg, Noorwegen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu Zweden, Finland én Noorwegen... - Reisverslag uit Skarsvåg, Noorwegen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

Zweden, Finland én Noorwegen...

Door: Marian & Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

29 Mei 2023 | Noorwegen, Skarsvåg

Zondag 21 mei rijden we alwéér over een prachtige weg met bergen, sneeuw, bevroren meren naar Kiruna in Zweden. De grensovergang is een echte, met Nothing to Declare-borden maar zonder controles. De camping vinden we snel. In de avond spelen we weer even SkipBo en opeens blijkt het 00:00 uur te zijn, het is nog zó licht dat we de tijd vergeten! We hebben niet eens een lamp aan hoeven doen!

Het valt ons op dat hier heel veel Kramsvogels zijn, komen rond de caravan zoeken naar broodkruimels ofzo. Die vinden ze niet bij ons want we gooien niets naar buiten…

Dinsdag zien we dat we vakantiegeld hebben gekregen, hoera! Nu kunnen we nog wat langer in Noorwegen blijven! [e-266b][e-266b][e-266b][e-263a]

Het is vandaag warm, 20°. We kunnen voor het eerst een shirt met korte mouwen aan, heerlijk! We rijden naar de oude stad Kiruna, vragen bij de TuristBuro een plattegrond en informatie en gaan aan de wandel. Kiruna ontleent zijn bestaansrecht aan de ijzerertsmijnen, het erts zien we dan ook huizenhoog liggen. Door de jaren heen zijn er heel veel tunnels gegraven tot wel 520 meter diep maar waardoor de aarde nu begint te scheuren en de hele oude kern moet worden afgebroken. Veel huizen en (bijzondere) gebouwen zullen in de nieuwe stad weer worden opgebouwd. Gelukkig kunnen we de houten kerk nog bezichtigen voordat hij volgend jaar wordt afgebroken!

We zien veel flatgebouwen en winkels leeg staan, het begint een spookstad te worden.

Woensdag is het weer een ijskoude, natte dag, 7°. Lekker binnen zitten met het kacheltje aan. Eind van de middag rijden we naar een grote winkel om wol bij te halen voor de babydekentjes die Marian zit te breien. Meteen kopen we wol bij om voor ons allebei nóg een trui te breien!

En donderdag rijden we Finland binnen via een wat saaie weg met veel bomen… toch is het hier anders. We zien erg veel rotsblokken, veel meren, de bergen zijn heuvels geworden, geen sneeuw.

In Enontekiö slapen we op een stille plek, ergens achter winkels ofzo.

En dan rijden we vrijdag Noorwegen weer in over een minstens 100 kilometer lange weg naar Karasjok. We vinden het hier meteen weer anders, de bergen worden weer hoger, de bomen worden struiken, verkeer is er bijna niet, rendieren wél, we zien weer sneeuw in de verte, de hobbelige weg door Finland wordt wat beter en we hebben allebei het fijne gevoel van “thuiskomen” in Noorwegen…

In Karasjok rijden we wat rond, willen het Sami-museum bezoeken maar blijkt gesloten tot 1 juni en vinden daarna een slaapplek op een parkeerplaats achter het politieburo (veilig!) en tegenover de Rema1000 supermarkt (handig!). Rema sluit om 23 uur en in het politieburo blijkt niemand aanwezig te zijn, hahaha…

Het is vandaag 4° en er staat nog altijd een harde, ijskoude wind.

Wat een práchtige route rijden we vandaag op deze koude maar zonnige dag van Karasjok via Olderfjord naar Kåfjord. Vooral dat laatste stuk is zó mooi, kunnen we gewoon niet beschrijven. Zijn haast geen woorden voor…

Rechts van ons en in de verte bergen met sneeuw, links de Porsangerfjorden, veel water dus. Heel veel rendieren gezien, wilde en ook als kudde in weilanden. Ze gaan heel traag opzij als je ze tegenkomt op de weg. Ook zien we steeds meer verkeer (lees campers) én 10 fietsers met volle bepakking. Solo of met z’n tweeën.

In de buurt van Kåfjord vinden we in de wildernis een mooie plek voor de nacht. Er staat al een NL caravan, later volgen een Belg, een Noor en een Sloveense camper. Alleen de Sloveen blijft, de anderen vertrekken weer. Prima, het voelt hier goed.

Na het eten maken we een klein ommetje, de wind is gaan liggen en het is fijn even buiten te zijn.

** Nog behoefte aan een detail van vanmiddag?

In Olderfjord zagen we mensen in Sami-kleding een kerkje binnengaan. Snel de auto caravan geparkeerd en ook naar het kerkje gelopen. Misschien mogen we ook naar binnen en wat foto’s maken? (Ooit mocht Joke op deze manier in Zweden een doopdienst meemaken en mooie foto’s maken van de baby en haar familie in Zweedse dracht!)

Wat denk je toen we bij het kerkje kwamen? Staat er een lijkwagen voor de ingang…

Dat konden we “niet maken” en zijn we meteen teruggegaan naar de auto!

Sami’s leven in Lapland maar “Lappen” is een beledigend woord. Er leven 50.000 Sami’s in Noorwegen, 20.000 in Zweden, 6.000 in Finland en 2.000 in Rusland.

En dan is het vandaag 28 mei en rijden we wederom een ongelooflijk mooie route naar het eiland Magerøya waar jawel… de Noordkaap op ligt!!!

Om er te komen moet je door de Nordkapptunnel van bijna 7 kilometer lang en 212 meter onder de zeespiegel. Op dit eiland rijden we zó hoog dat we het gevoel hebben over het dak van de wereld te gaan! Ook weer niet te geloven, niet te beschrijven, dit moet je zelf gezien hebben!

#Henk, verheug je op deze rit als je hier volgende maand bent met de Hurtigruten…!!!

In ieder geval gaan wij dit eiland de komende dagen, vanaf de camping, verkennen!

• 29 Mei 2023 - 18:03

Marian & Joke :

Als je op de foto's het witte blokje met twee pijltjes (rechts boven) aanklikt zie je de foto's groot...

Nogmaals aanklikken en dan verklein je ze weer.

• 29 Mei 2023 - 18:09

Lida An Dijk:

In één woord: Fantastisch! Genieten, meisjes!

• 29 Mei 2023 - 18:41

Tekla:

Wat een geweldige ervaring. Heerlijk om de tijd te hebben en alles goed in je op te nemen.blijvende herinnering

• 29 Mei 2023 - 21:34

Louise:

Wat eenfantastische reis is dit. Ik wil ook op reis!

Ik zit helemaal in de staaf kerken Op de foto is een hele moderne. Van binnen ook heel mooi. Je ziet zo goed de houtverbindingen. Daarnaast de klokken toren. Prachtig

Ik kan me voorstellen dat wat jullie zien niet in woorden is uit te drukken. Geniet lekker verder lieve meisjes

• 31 Mei 2023 - 09:43

Janneke De Leeuw :

Wat een geweldige reis maken jullie. Ik word nog enthousiaster om er naar toe te gaan door jullie verslagen. Dankjewel er voor.

• 06 Juni 2023 - 19:28

Aafke :

Ik geniet volop mee, prachtig verslag en mooie foto's.

Blijf genieten.