Pech onderweg... - Reisverslag uit Storslett, Noorwegen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu Pech onderweg... - Reisverslag uit Storslett, Noorwegen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

Pech onderweg...

Door: Marian & Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

07 Juni 2023 | Noorwegen, Storslett

Vrijdagmiddag (3 juni) zetten we de caravan op de rustige parkeerplaats van het gemeentehuis in Olderdalen. Mooi plekje voor de nacht, morgenochtend willen we met de ferry naar de overkant om richting Tromsø te gaan.

Maar in die nacht worden we om 3 uur verschrikt wakker van hevig gebons op de caravan…

Nog nooit hebben we zoiets meegemaakt!

Als we stil blijven luisteren horen we jongelui lachen en doorlopen en verdwijnen ze in de lichte nacht. “Komen terug van een feestje” denken we. Verder slapen maar… pfff…

‘s Morgens wil Joke de autodeur met de afstandsbediening openen maar die reageert niet. “Batterijtje leeg” denkt ze. Van binnenuit opent ze de andere deuren.

Marian komt er bij zitten want we zijn klaar om naar de ferry te rijden. Joke draait de sleutel om maar… niets! He-le-maal niets. Stilte.

Oef, wat nu?

Hebben die jongens vannacht iets uitgehaald?

Accu leeg? Hoe laden we die op zaterdagmorgen op? Waar halen we hulp vandaan? Joke kijkt aan de overkant bij een garage of er heel misschien iemand aanwezig is die kan helpen. Tuurlijk niet, ze gaan maandag om 8 uur weer open…

Blijft er één ding over: Even Apeldoorn bellen!

Bij Centraal Beheer spreken we een zeer behulpzame dame die meekijkt op Google waar we precies staan en zegt dat ze hulp gaat regelen die er met 1 à 1½ uur kan zijn.

En inderdaad, daar komt Bjørn aanrijden met een sleepwagen! Hij probeert op een paar manieren de accu aan de praat te krijgen, rommelt wat onder de motorkap, kijkt naar de zekeringen en mompelt: “Ik weet het niet, ik zal hem mee moeten nemen!”

O jee, en wij dan? En de caravan? En hoe lang? Moeten we een paar dagen op deze parkeerplaats bivakkeren? En water dan? En onze toilet raakt vol… Weet je een camping in de buurt?

Bjørn lacht wat en weet een camping. “Je kan er alles doen, ook zwemmen en er is een sauna”. Dus zien wij meteen een pretpark voor ons waar we helemaal niet van houden. Maar de oplossing is fijn!

Dan moeten we in onze auto gaan zitten en hijst hij de auto op zijn sleepwagen. Daar zitten we dan in de hoogte! Beetje angstig vragen we naar de caravan. Al ons hebben en houden zit er in, blijft die hier staan? “Komt goed dames, die neem ik ook mee” lacht hij.

En dan koppelt hij de caravan achter aan de trekhaak en zo rijden we ongeveer een uur de weg terug naar… tja, waar gaan we eigenlijk naar toe?

Onderweg belt Bjørn vanuit zijn cabine naar ons op: “Hebben jullie nog boodschappen nodig voor de komende dagen? We rijden zo langs een supermarkt!” Zo attent! Maar we hebben niets nodig, we kunnen ons wel een paar dagen redden.

Onverwacht draaien we een camping op waar we al worden verwacht. De eigenaar zet uit zichzelf de caravan waterpas en sluit de stroomkabel aan, de auto wordt van de sleepwagen gereden zodat wij eruit kunnen. Dan gaat de auto er weer op en zegt Bjørn dat we wel worden gebeld als het nodig is maar ze hebben het erg druk dus het wordt minimaal woensdag.

Weg auto, weg Bjørn. Dág auto…

De camping, Fosselv, is sober, heel eenvoudig maar alles is aanwezig. Zwemmen kunnen we hier ook maar wel in een ijskoud fjord…

En het is schoon en de eigenaar is vriendelijk evenals zijn 75 jarige moeder, Liv. Een prima plek om een paar dagen te zijn!

Ons plan om naar de Lofoten te gaan is gewoon een paar dagen uitgesteld. Belangrijk is dat de auto weer goed komt!

De volgende dag zitten we veel te breien, gelukkig hebben we alletwee in Zweden breigaren gekocht om voor onszelf een trui te breien!

Marian haakt ook aan een sprei, Joke zorgt voor deze website, we spelen SkipBo, wandelen wat over de camping en eergisteren hebben we een lange wandeling gemaakt tegen een berg op op weg naar een waterval! Stoere, dappere Marian begon er aan met de rollator maar omdat dat geen doen was hebben we het de volgende dag overnieuw geprobeerd met de wandelstok. Dat ging beter maar toch moest ze op ongeveer driekwart van de route terug. Het werd te zwaar.

De caravan is van binnen schoon gemaakt, we hebben weer twee wassen gedraaid die daarna in de droger konden, Joke is met moeder Liv naar een supermarkt gereden, 10 kilometer verderop. Wilde ze niets voor hebben. Was service, zei ze.

Zó lief zijn ze voor ons!

En zo vermaken we ons wel en hebben we nog steeds geen idee voor hoe lang…

Woensdagmorgen belt Joke met de garage. “Hij is klaar, de accu was stuk! We komen hem over een uur brengen”. En inderdaad, tegen twee uur komt de sleepwagen weer met daarop onze auto. Wat zijn we blij!

Even later rijden we naar het dichtstbijzijnde plaatsje (10 km. verderop) om even wat leuks te doen en meteen naar de supermarkt. En wéér ziet Marian leuk breigaren voor een trui, met 30% korting. Ook leuk! En het is vandaag ook sinds lange tijd wat warmer, nu 10 graden én de zon schijnt de hele dag!

Eenmaal terug op de camping rekenen we af, nemen afscheid van moeder Liv en haar zoon Bjørnar, de eigenaar en maken ons voor een groot deel klaar om morgen alsnog richting Tromsø te gaan…

• 07 Juni 2023 - 22:59

Adriënne:

Wat een verhaal meiden. Zo fijn dat er mensen zijn die jullie geholpen hebben. Herinnert mij aan een lekke band op een van onze vakanties. Ook naar een camping gebracht, een waar we echt niet wilden zijn, en daarna vier dagen wachten op een nieuwe band bij een klein onooglijke garage. Toch hebben we ons best geamuseerd. En weet je, het zijn later die verhalen die je nooit meer vergeet.

Ik amuseer me nog steeds prima. Ben overdag veel in de GW en 's avonds geniet ik van het Noorderlicht. Wat een rust geeft die plek me. Zo'n cadeau!

Ik reis weer graag verder met jullie. Dikke kus voor allebei!

• 07 Juni 2023 - 23:36

MARIA:

O, o! Wat een verhaal! Naar van die jongelui! Lijkt wel velletje trekken.....

Gelukkig zijn jullie goed opgevangen en kunnen dus vpl goede moed, beginnen aan get volgende hoofdstuk.

Veel plezier!

• 08 Juni 2023 - 07:23

Tekla :

Ach ach wat een pech maar gelukkig is alles weer snel geregeld en kunnen jullie naar Tromso genieten van de lofoten . Of die jongens er iets mee te maken hebben ??maar wel schrikken. Aardige hulpvaardige mensen overal. Fijn hoor! Wij vertrekken zaterdag.

• 08 Juni 2023 - 08:09

Aafke :

Wat fijn dat het is opgelost, ik wens jullie een reis zonder problemen. Wat leuk dat jullie samen breien. Groetjes Aafke

• 08 Juni 2023 - 14:07

Jan En Alie.:

Fijn dat jullie zo goed geholpen zijn.

Goeie reis verder.

• 08 Juni 2023 - 19:41

Gelly.:

Elk nadeel heeft z'n voordeel. Door de pech is de caravan weer lekker schoon.[e-1f603]

En gelukkig hebben jullie genoeg wol om iets moois van te creëren.

Nu weer lekker genieten van de reis.

Liefs uit Stiens

• 09 Juni 2023 - 15:26

Patricia :

Wat een lieve mensen allemaal. En het feit dat jullie dit allemaal weten op te lossen, maakt je nog sterker! En nu op naar de Lofoten, camera in de aanslag [e-1f970]!

• 14 Juni 2023 - 09:50

Lida:

Wat een verhaal! Dat was schrikken. Het incident in de nacht heeft niets met de kapotte auto te maken, lijkt me. Het kost enige moeite en spanning om de boel weer -letterlijk- op de rit te krijgen maar daarna kunnen jullie weer lekker verder gaan met jullie droomreis.

Geniet lekker verder, meisjes