De Poolcirkel en meer... - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van Marian & Joke - WaarBenJij.nu De Poolcirkel en meer... - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

De Poolcirkel en meer...

Door: Marian & Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

22 Mei 2023 | Zweden, Kiruna

Maandag 15 mei lunchen we bij de Laksforsen waterval, dit is geen hoge maar een heel bréde waterval. Mooi!

Omdat Joke in de auto een snoepje heeft laten vallen en zij dat terug wil zoeken vindt ze daar… het verloren hoorapparaat van Marian, achter een “stoelpoot” verstopt! Marian is natuurlijk super-blij!!!

We rijden naar een camping in Mosjøen. Deze kost 32 euro en daar zit de elektriciteit bij in evenals onbeperkt douchen én het gebruik van wasmachine en droger. Dat hebben we nog nooit meegemaakt en maken er dan ook dankbaar gebruik van!

We draaien 4 wassen o.a. het beddengoed, heerlijk dat alles ook in de droger kan!

Omdat het deze dagen veel regent blijven we lekker binnen, gaan er alleen even uit voor de supermarkt die heel dichtbij is...

En dan is het eindelijk 17 mei, dé feestdag voor heel Noorwegen. De Noren vieren dan de aanname van de Grondwet in 1814 met optochten, klederdrachten, vooral ook veel vlaggen en onder luid roepen van “Hurra for 17 mai”.

Alles is gesloten: scholen, winkels, bedrijven.

Ook wij vieren deze dag met de Noren mee, we hebben een kleine Nederlandse vlag mee die Joke aan haar rugzak heeft vastgezet evenals een Noorse vlag. Die laatste kochten we vorige week in een supermarkt voor 1 kroon, 10 eurocent!

Nadat we ‘s morgens om 8 uur wakker zijn geworden van 10 saluutschoten in het dorp lopen we rond 10 uur naar het centrum waar de kinderoptocht begint.

Het is een heerlijke optocht met veel kinderen die vaak in schoolverband lopen, de meesten in de traditionele klederdracht. Zelfs kleine ukkepukken in wandelwagens hebben deze kleding aan, maar ook hun ouders. Het is een vrolijke en kleurrijke stoet!

We lunchen in de caravan en als rond 15 uur de optocht voor de volwassenen begint zijn we er ook weer bij!

Met de burgemeester voorop gevolgd door de scouting met veel vlaggen en de harmonie zien we nog veel meer groepen: o.a. de ski-club, de korfbal- en de zwemclub, en heel veel “loslopende” burgers. Ook dit is een kleurrijke stoet.

De Russ’en sluiten de optocht, dit zijn de jonge mensen die in hun laatste jaar zitten van hun opleiding en zij hebben daarom allemaal een rode, zwarte of blauwe overall aan met daarop teksten door klasgenoten geschreven. Ook dit is een jarenlange traditie.

Het is een bijzondere dag waarvan we blij zijn dat we hem hebben meegemaakt!!

Het is trouwens ook een koude, winderige en regenachtige dag, 6°…

Overigens heet het in dit deel van Noorwegen een koud landklimaat (subarctisch) te zijn.

De volgende dag rijden we via de E6 naar de poolcirkel. De bergen om ons heen worden steeds hoger en we zien ook weer veel meer sneeuw!

Natuurlijk stoppen we bij het bezoekerscentrum op de poolcirkel om de vele souvenirs te bekijken en ze verkopen prachtige Noorse truien, mutsen, wanten, etc.

We maken buiten de nodige foto’s in de ijzige kou, het is 3°...

Wikipedia zegt: De Noordpoolcirkel is een geografische lijn op de wereldkaart. Deze loopt op ongeveer 66°33’N over de wereldbol en gaat onder andere dwars door Noorwegen, Zweden, Finland en Rusland. Op het land is de poolcirkel alleen zichtbaar als er markeringen zijn aangebracht, zoals bij het Poolcirkelcentrum in Noorwegen het geval is. Dit punt ligt op 680 meter boven zeeniveau.

Vannacht slapen we op de parkeerplaats bij een wegrestaurant en een museum, er staan nog twee campers. Na het eten maken we een wandeling van 2½ kilometer (dat is echt de max voor Marian maar ze heeft het wél gedaan!) door het bos en komen een wiebelige hangbrug tegen. Daar moeten we natuurlijk even overheen… Marian is heel blij met haar nieuwe schoenen die Marco voor haar heeft gemaakt, daardoor loopt ze een stuk prettiger!

Vrijdag 19 mei, de nacht is een woeste. Heel harde regen en storm maar gelukkig had Joke de pootjes uitgedraaid en schudden we niet zo heel erg…

In de loop van de morgen wordt het wat rustiger en bezoeken we het naastgelegen museum. Er is een Sami-tentoonstelling en er hangen veel schilderijen. Die spreken ons niet aan maar het gebouw zelf is heel bijzonder. Fijn om doorheen te lopen!

In de binnentuin is een soort “panorama Mesdag” maar dan van foto’s die 360° vanaf een bergtop zijn gemaakt. Ook heel bijzonder!

We vervolgen de E6 weer en dan worden de bergen en de sneeuw steeds meer. Als we zo hoog rijden dat we in de bewolking terecht komen wordt het een mysterieus landschap. We zien slechts een enkele tegenligger, rijden door veel tunnels, zien steeds meer rotsen en watervallen en hier en daar wat (zomer) huisjes verspreid door het landschap. Die zijn leeg uiteraard…

Wikipedia zegt: De Hålogalandsbrua is een hangbrug over het Rombaken, een baai van de Ofotfjord. Tevens is het de langste hangbrug boven de noordpoolcirkel, 1559 meter.

De brug bevindt zich tussen Narvik en het dorpje Øvjord. Voordat deze brug werd gebouwd moest men omrijden over de Rombaksbrug, die zo'n 9 kilometer oostwaarts ligt. De brug is geopend op 9 december 2018. Hierna is de route van de E6 verplaatst van de Rombaksbrug naar de Hålogalandsbrug, waarmee de route 17 kilometer is ingekort.

In Innhavet vinden we een plekje voor de nacht aan de rand van een woonwijk met een tankstation en een supermarkt in de buurt. Van beiden maken we dankbaar gebruik.

Ook hier regent het en is het ca. 10°.

Wat is de E6 toch een prachtige route naar het noorden.

Maar de dag begint al heel speciaal: er staan opeens rendieren op de weg naar ons te kijken! Geweldig!!

We rijden weer door véél tunnels, zien bergen met veel sneeuw, scherpe bochten, diepe dalen, een windmolenpark (de enige die we zagen deze reis), hangbruggen over fjorden en dan houdt de weg plotseling op en rijden we een ferry op die ons in ca. 30 minuten naar de overkant brengt!

Net voorbij Narvik draaien we de E10 op die ons naar de grens met Zweden brengt waar de stad Kiruna ons einddoel voor vandaag is…

• 22 Mei 2023 - 22:22

Gelly:

Wat een bijzonder verslag, van het terugvinden van het gehoorapparaatje tot de poolcirkel met veel sneeuw en hoge bergen.Een ontmoeting met rendieren enz enz. Een avontuurlijke vakantie. Ik geniet mee.

Lieve groetjes uit Stiens

• 22 Mei 2023 - 22:30

Louise En Lida:

Wat zullen jullie genieten, het spat van het verslag af!

Lfs Louise en Lida

• 22 Mei 2023 - 22:36

Marian :

Bijzonder allemaal! En wat zien jullie veel moois! Prachtige foto's ook.

Dit is genieten met een grote G!

Liefs.

• 22 Mei 2023 - 22:56

Marion En Wim:

Tjonge, wat een avontuur deze reis in de lente. Stoer dat jullie zo’n reis aandurven. De foto’s geven een mooi beeld van wat jullie zien en meemaken. Fijn dat Joke Marians hoortoestel terugvond.

Lieve groeten van Marion en Wim

• 22 Mei 2023 - 23:24

Nanda:

Leuk verslag weer, lekker genieten nog, groetjes Nanda

• 23 Mei 2023 - 09:55

Henk:

Geweldig wat een mooie reis. Mooi weer, slecht weer maar het blijft nog wel even koud. En wat een mooie foto s.

Wij zijn aan het aftellen, nog 4 weken

• 23 Mei 2023 - 13:19

Patricia :

In elke tunnel zeiden Jan en ik steevast tegen elkaar: “Mooi hè, Noorwegen”, haha. Wij overnachtten indertijd op de parkeerplaats bij het bezoekerscentrum bij de poolcirkel. Geweldig om zo’n nationale feestdag mee te maken. En fijn dat het gehoorapparaatje weer terecht is!

• 23 Mei 2023 - 21:54

Adriënne:

Wat een bijzondere dagen waren dat. Ik heb weer meegenoten op afstand. Zo fijn dat jullie dit kunnen doen. Blijf genieten meiden. Dikke kus vanaf het Noorderlicht!

• 23 Mei 2023 - 21:54

Adriënne:

• 23 Mei 2023 - 22:52

Judith:

Wat een bijzondere reis maken jullie, leuk om te lezen en te zien wat jullie meemaken. Groetjes uit Oudehaske!

• 24 Mei 2023 - 11:40

Aafke :

Wat fijn dat het gehoorapparaat is gevonden.

Prachtig verslag en mooie foto's, zo fijn om op deze manier mee te reizen.

wat een feest al die mooie kostuum en vlaggetjes, de rendieren.

blijf genieten, ik kijk al uit naar het volgende verslag.

groetjes

• 30 Mei 2023 - 06:56

Jan En Alie.:

Wat leuk om het wweer terug te zi3n.

Wijj waren daar 23 jaar geleden.

Een prachige reis.

Nog veeel reisplezier.