Nieuwe avonturen... - Reisverslag uit San Sebastian, Spanje van Marian & Joke - WaarBenJij.nu Nieuwe avonturen... - Reisverslag uit San Sebastian, Spanje van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

Nieuwe avonturen...

Door: Marian en Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

10 Mei 2016 | Spanje, San Sebastian

"
*Vrijdag 6 mei – Gefeliciteerd, Hannie!
Klokslag 10 uur nemen we afscheid en worden we uitgezwaaid door Marian en Jos, zij zijn ook bijna zover en zullen richting Cambrils vertrekken.
We rijden over een mooie weg, heel rustig maar wel een snelweg, en als we van deze weg af willen omdat we liever over kleine wegen rijden en door dorpjes slaan we op de gok af naar Sant Hilari. Hier ontdekken we dat dat eigenlijk de verkeerde richting op is en moeten dezelfde mooie weg weer terug, tóch weer naar die “snelweg”. Zo rijden we ca. 25 kilometer om…
We komen langs hoge bergen en genieten van het mooie weer, de vele, vele klaprozen, margrieten, oude olijfboomgaarden en een kronkelende rivier die soms naast ons gaat en soms rijden we er ver boven. Dan zien we hem dus in de diepte meanderen.
Hier vliegen ook weer vele enorme steenarenden en als Joke even uit de bus stapt om een foto van ze te maken komt er eentje heel dicht boven haar hoofd vliegen alsof hij wil zien wie er uitstapt en wat ze wil doen!!

In het dorp Calal gaan we tanken. Een liter diesel kost 88 cent, zo goedkoop hebben we het nog nergens gezien. Bij deze pomp moet je echter éérst betalen en de max is 50 euro. Dat gaat er met gemak in, er kan nog wel wat bij. We gokken op 10 euro. Maar dat blijkt teveel te zijn… houden we nog 3 euro over. Ach, de volgende klant gelukkig…
Marian maakt een sommetje en dan blijken we door dit foutje één euro per liter te hebben betaald. Niks goedkoop tanken dus!
We vervolgen onze schitterende weg, soms schijnt de zon en soms is het bewolkt. Maar het is droog en daar zijn we al heel blij mee. Op thermometers onderweg zien we dat het tussen de 18 en 21 graden is. Prima!
We weten dat onze cp (camperplaats) ergens in een kloof moet zijn, we vinden het zelfs een beetje spannend! Hoe zal dat zijn? En als we de enigen zijn rijden we door, spreken we af…
Het valt reuze mee, de kloof is er wel maar langs de doorgaande weg en op de cp staan nog 2 campers. Eentje vertrekt echter weer en de andere Spaanse buscamper blijft. Als we een ommetje maken bekijken we zijn heel handige fietsendrager en dan komt de mevrouw naar buiten en vraagt: “Wilt u misschien iets weten?
Hé, ze spreekt Vlaams! Blijken het Belgen te zijn die in Spanje wonen en af en toe naar de kinderen in België gaan!
’s Avonds lopen we even naar een oude stenen brug over de rivier.

*Zaterdag 7 mei
Vannacht wat onrustig geslapen, toch een beetje waakzaam geweest?
We vervolgen vandaag onze weg via mooie en slingerende wegen. Juist omdat we niet over tolwegen rijden komen we dit tegen.
Als we in de verte, heel hoog op een berg, een grote kerk zien staan willen we daar wel naar toe! Alweer enorm slingerend rijden we naar boven en dan weten we haast niet wat we zien!
Een enorm klooster, splinternieuw zo te zien en heel strak en modern!
We bezoeken de kerk en zien een heel moderne monnik zitten: met een iPad op schoot leest en bid hij… (Of zou hij gewoon een spannend boek aan het lezen zijn?)
We krijgen uitleg in het Engels via een flyer en een medewerker zegt ons ook dat we beslist de crypte niet over mogen slaan omdat daar een expositie is van Maria-beelden van over de hele wereld!
En inderdaad, dat is zeker de moeite waard. Er staan minstens 250 beelden.
Voor wie hier ook een kijkje wil nemen: http://www.torreciudad.org/

Dan vervolgen we onze weg weer, nog nagenietende van deze “zij-stap” en rijden naar de volgende cp die wederom in de bergen ligt bij een klooster. Als we er komen blijkt het een gewone parkeerplaats in het bos te zijn waar we de camper niet waterpas kunnen krijgen op de bosgrond. Ook geeft het ons geen prettig gevoel dat we hier, zo ver van de bewoonde wereld, in het bos zullen overnachten.
We vertrekken dus weer en rijden naar het dorpje Riglos wat aan de voet van een heel bijzondere rotsformatie ligt. Er zijn nog twee campers en dat geeft een beter gevoel!
Tik “Riglos” maar eens in bij Google…
Jammer genoeg regent het hier pijpenstelen dus er valt niet zoveel te lopen.

*Zondag 8 mei
Marco belt en Judith sms’t naar Marian: gefeliciteerd met je Moederdag… lief en leuk, hoor!
Ook vannacht hebben we het flink horen regenen en waaien en we besluiten naar de cp in Pamplona te rijden. Bijna drie uren later komen we in de buitenwijk Berriozar aan, ook weer een prima cp.
Hier waait het stevig maar het is droog en daarom doen we weer een ommetje. We komen o.a. bij een McDonalds en gebruiken hier even de WiFi om op de iPad naar de mail te kijken.
Als we net weer terug in de camper zijn begint het te hózen! Maar we vermaken ons prima in de camper.

*Maandag 9 mei – Gefeliciteerd, Nanda!
Vanmorgen eerst naar het centrum van Pamplona gereden en een prima plekje voor de bus gevonden! Daar lekker rondgesjouwd, het stadhuis gezien waar omheen en door de smalle straten de stieren en de mensen rennen op een dag in juli… Gelukkig was dat nu niet, we hadden het niet willen zien!

We zien heel veel pelgims die op weg zijn naar Santiago de Compostella. Dappere mensen…
In Pamplona verwijzen veel bordjes met de Jacobsschelp aan de huizen en op de grond naar de goede richting. We bezoeken ook de kathedraal waar veel pelgims even rusten en bezinnen. Ook vandaag.
Daarna rijden we 100 kilometer naar een camping die dicht bij de zee ligt, volgens de ACSI-gids. Hij blijkt echter boven op een berg te liggen wat vrij ver lopen is naar de zee en op de fiets is het al helemáál niet te doen… Veel te steil!
Dan maar naar ons alternatief: deze camping is nieuw, er staat nog geen sprietje groen, ligt ook ver van de zee en de receptie gaat pas over twee uren open. We hebben de camping bekeken en zijn maar snel doorgereden! Dan naar camping nummer drie, in Orio. Ziet er fantastisch uit, echt dichtbij de zee, veel groen, maar… honden niet toegestaan!
Dus op zoek naar camping nummer vier en die vinden we in San Sebastián, ergens hoog in de bergen maar een prima camping om weer te kunnen wassen, uit te rusten, eventueel te wandelen en eindelijk weer te douchen! Na drie nachten op een camperplaats te hebben gestaan zonder voorzieningen is een camping weer even heel fijn…

*Dinsdag 10 mei
Vandaag houden we echt een rustige dag. Marian werkt weer aan haar beeld, Joke werkt de site bij, mailt wat en repareert een stoel wat niet lukt… Maar met het praktische oog van Marian en een schroevedraaier van de buurman komt het tóch voor elkaar.
Ook draaien we weer een was in de machine en die is met dit zonnige weer (en een beetje wind) heel snel droog!
Moon vermaakt zich prima, slaapt veel en heeft op haar manier ook een rustdag.
En morgen zien we wel weer…

• 10 Mei 2016 - 22:57

Judith:

Wat een mooie foto's weer, en die steenarend... prachtig!

• 10 Mei 2016 - 23:19

Erna En Imelda:

geweldig ! wat maken jullie een prachtige toer. wij zijn 100 % jaloers, afgunstig en noem nog maar een paar superlatieven. uiteraard gunnen we jullie dit van harte dat snap je wel. wij willen ook graag wat "anders doen "maar zo snel kan dat ook weer niet. imelda is nu een week thuis en we komen samen weer een stukje tot rust. Moederdag 8 mei j.l. staat bij ons op de kalender als de datum van ons ge-notarist zijn en wel in 1988. dus al weer 28 jaar, waarvan dan weer 7 jaar getrouwd; op naar eerst maar eens 30 jaar.
    blijf ons op de hoogte houden en laat ons mee reizen - alle goeds voor onderweg en een extra knuffel voor moon.
    liefs
    harense wichter

• 10 Mei 2016 - 23:23

Alie Jan Wijntjes:

Wat een mooie reis zo onder de pyraneen, en de byzondere Mariabeelden.
    geniet nog maar groetjes.

• 11 Mei 2016 - 01:12

Louise:

Wat een ontzettend leuk verslag en jaloersmakende foto's. Vakanties in die streek komen weer helemaal boven. Heb ook op camping in Orio gestaan. Ben daar bijna verdronken. Ben benieuwd naar volgende reisverslag. Marian wat leuk dat je met een beeld bezig bent. Een dikke kus voor jullie drietjes en lach bid( met I pad) en bewonder

• 11 Mei 2016 - 07:58

Marian En Jos:

Goeiemorgen! Ik lees net jullie verslag en wat hebben jullie al weer veel meegemaakt. De binnenlanden van Spanje zijn echt mooi! Ikzelf was daar, toen we er de eerste keer doorheem reden, ook zo door verrast! Mooie foto's en prachtige mariabeelden! Vooral doorgaan met genieten! Liefs voor jullie en een aai voor Moon!

• 11 Mei 2016 - 10:11

Aafke:

Wat een prachtige omgeving. Mooie foto's. Bijzonder klooster en wat een verschil in mariabeelden. Lijkt me bijzonder om ze zo bijelkaar te zien. Een fijne reis verder.

Groeten uit friesland

• 11 Mei 2016 - 10:15

Henny:

bij de stoel een tork nodig he. Hebben wij nu altijd bij ons veel plezier nog . Houden jullie een reisschema bij . waar je overnacht
    zou het leuk vinden om die eens samen met jullie te bekijken groetjes Uit Assen

• 11 Mei 2016 - 22:22

Adriënne:

Vooral die Mariabeelden. Die had ik als goed katholiek (nou ja, in elk geval is gepoogd me zo op te voeden!) ook wel graag gezien. Veel plezier en goede reis nog. Liefs.

• 11 Mei 2016 - 22:38

Elly Hageman:

Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken.
    Geniet er nog van en een goeie reis.

Lieve groeten
    Hans en Elly

• 17 Mei 2016 - 17:53

Jettie Van Bladel:

Wat een prachtige Mariabeelden! En leuk om jullie belevenissen te lezen! Nog een fijne reis en ik log binnenkort weer in om jullie avonturen mee te beleven! Liefs Jettie