Naar Polen... of toch maar niet? - Reisverslag uit Lloret de Mar, Spanje van Marian & Joke - WaarBenJij.nu Naar Polen... of toch maar niet? - Reisverslag uit Lloret de Mar, Spanje van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

Naar Polen... of toch maar niet?

Door: Marian en Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

30 April 2016 | Spanje, Lloret de Mar

*Woensdag 27 april
We twijfelen of we ons aan onze voorbereiding voor een vakantie door Duitsland en Polen houden óf dat we toch de zon op willen zoeken.
Onze vrienden Marian en Jos zijn al een week onderweg door Frankrijk en zij appen ons dat ze naar Spanje afzakken omdat het, net als in bijna heel Europa, ook in Frankrijk koud en nat is…
Dat trekt ons over de streep en besluiten we twee dagen geleden dat we het liefst naar de warmte willen en zo vertrekken we om negen uur, uitgezwaaid door Gijs, Syl en Marco, richting Spanje.
Na een goede reis met zon, regen, hagel en zelfs sneeuw komen we na 684 kilometer aan in Gurgy (bij Auxerre) waar we op de inmiddels voor ons bekende camperplaats zullen overnachten. Hier is plaats voor dertig campers maar we staan met elf.

*Donderdag 28 april
Even voor achten rijden we weg uit Gurgy en ondanks dat we MiepMiep de opdracht geven om géén tolweg te nemen brengt zij ons tóch naar de snelweg. En als je eenmaal voor die tolpoorten staat is er geen weg terug! Dus toch maar vele kilometers zo gereden en eigenlijk vinden we het ook wel lekker rijden. We kunnen met gemak 130 rijden, gebruiken de cruise control en dat rijdt ook heel fijn op die lange afstand.
Het wordt minder fijn als we op een nieuwe asfaltweg komen te rijden en we het gevoel krijgen over een “ribbel-weg” te rijden.
“Wat een slecht geasfalteerde weg”, mopperen we.
Maar ook over andere asfaltsoorten voelt het zo en als we beiden het geluid van een helikopter boven ons horen die niet meer weg gaat krijgen we er toch een unheimisch gevoel bij. Het ligt nu niet meer aan het asfalt maar aan de auto, durven hardop tegen elkaar te zeggen.
Arme Moon, die ligt ook maar te trillen op haar kussen… en de kastdeurtjes + inhoud rammelen ook…
Joke brengt de snelheid omlaag naar ca. 80 en we zoeken snel naar een camperplaats. Die vinden we maar op de weg ernaartoe staat een verkeersbord: verboden voor campers en caravans….
Hier snappen we natuurlijk niets van maar durven er ook niet in te gaan.
Dan in het boek maar zoeken naar een andere plek en die vinden we op een parkeerplaats in het stadje Pézenas.
Hier belt Joke met de Aveco, de camperverzekeraar, om het probleem voor te leggen. Na een geruststellend gesprek met Wendy van de alarmcentrale sms’t zij even later drie adressen door van garages in de buurt. We kiezen voor de Fiat-dealer.
Dan wandelen we even door het historische deel van dit stadje en als we terug zijn bakt Marian een paar pannenkoeken.
We liggen om half tien al in bed…

*Vrijdag 29 april
Vanmorgen rijden we om half acht al weg naar de Fiat-garage in Bezier. Als om half negen de zaak opengaat zijn we de eersten en na het probleem in het Engels en met handen-en-voeten in het Frans te hebben uitgelegd wil een monteur een stukje met ons rijden. Hij herkent al snel het probleem: er is iets met de transmissie…
We hebben geen idee wat dat is maar aan zijn gebaren en mimiek te zien gaat dat veel tijd en vooral geld kosten…
We mogen binnen wachten, krijgen koffie en thee aangeboden en na een korte tijd worden we bij de auto geroepen. Joke gaat mee, Marian blijft met Moon en de belangrijke rugzak wachten.
Het probleem wordt uitgelegd: er zit een verkeerde maat banden om de achterwielen, 205 i.p.v. 215 en dat geeft een bobbel in de band. Vandaar dat trillen wat wij een “ribbel-weg” noemden.
We zijn door het oog van de naald gegaan, het had een klapband kunnen worden met alle vreselijke gevolgen van dien als je met 130 over de snelweg gaat… Pfff… maar niet teveel bij stilstaan… En daarbij, vertelde de monteur, krijg je niets van de verzekering vergoed omdat je op foute banden reed…
386 Euro armer en na een hand met bedankt-voor-service-en-koffie rijden we met een veilig gevoel weer verder.

In de verte doemen de met sneeuw bedekte Pyreneeën op en bij Perpignan rijden we Spanje binnen. Zoals we bij de Belgisch-Franse grens veel militairen met flinke geweren zagen staan maar waar we gewoon door konden rijden zien we ze hier ook staan maar nu worden we wel aangehouden. Ze willen onze paspoorten zien en één militair kijkt door het raam even de camper in. Het geeft geen problemen en zo kunnen we al snel weer verder, op weg naar Lloret de Mar waar we met Marian en Jos hebben afgesproken op camping Lloret Blau.

Dat wordt een hartelijk weerzien en al snel wisselen we van trui naar T-shirt en van wandelschoenen naar sandalen! Het is wisselend bewolkt en zonnig!
De camping is amper een week open en we staan met ons drieën (ook een Spaanse caravan) op een heel ruim terrein.
Na alle verhalen over en weer te hebben gedeeld zorgt Marian voor macaroni en dat eten we gezellig bij hen in de camper. ’s Avonds leest Marian in een mooi boek en gaat bijtijds naar bed en tikt Joke dit avontuur…

• 30 April 2016 - 12:23

Marian:

Dag buren!
    Ook wij hebben, na alle koude en natte weersvoorspellingen, besloten onze vakantie om te gooien en naar het warmere zuiden af te reizen! En wat gezellig dat jullie dat ook bedachten. Zo staan we weer als buren in Lloret de Mar! En samen hopen op de zon!
    Wat een reis hebben jullie gehad en gelukkig alles goed afgelopen! Nu verder zonder zorgen gaan genieten!
    Liefs, Marian.

• 30 April 2016 - 12:25

Jos:

Lieve mede camperaars welkom ook op de camping, wat een pech met die banden, blij dat het goed is opgelost.
    na de camper goed geïnstalleerd te hebben, kletsen wij lekker bij.
    lekker de middag in de zon.
    -'s-avonds lekker samen gegeten. Helaas is het zaterdag wat minder maar van af morgen wordt het weer goed.
    fijne tijd en lieve groet met een dikke knuffel

• 30 April 2016 - 12:33

Adriënne:

Voor zon had je niet zo ver weg hoeven gaan! In Amersfoort regent het maar in Zeeuws Vlaanderen zitten we heerlijk in het zonnetje. Al voor de derde dag! Veel plezier op jullie tocht.

• 30 April 2016 - 14:02

Puck:

Heeeeel verstandig om de zon op te zoeken. Hier heeft ze ons ook nog niet gevonden al zijn de weerberichten voor na het weekend gunstiger.
    Aanvankelijk zouden Maria en ik ook in April naar Polen gaan maar aangezien het daar (nu) nog steeds een graadje of vijf vriest, zijn we toch blij, dat we midden-mei gekozen hebben (was wel meteen een stuk duurder (dat weer wel) maar toch.
    Bevalt de nieuwe voiture?
    Hoor graag jullie belevenissen als jullie weer heelhuids terug zijn. Pfff... idd, door het oog van de naald maar nog net op tijd hersteld! Toch maar eens informeren bij de vorige eigenaar (dealer) wat de reden is van de verkeerde maat....
    Lieve groet en een knuffel voor Moontje.
    P.S. Dit weekend komt Floddertje (die geen oogjes heeft) de Cairn-terrier weer voor een weekje logeren.

• 30 April 2016 - 14:58

HENNY:

Apk keuring door gekomen . .Het bedrijf maar aansprakelijk stellen waar jullie haar gekocht hebben. verder veel plezier
    groetjes Uit ASSEN

• 30 April 2016 - 15:07

Loes:

HE STOERE MEIDEN WAT EEN AVONTUUR OM TE BEGINNEN FIJN DATHET OPGELOST IS.
    NU LEKKER GENIETEN OOK MET MOON.GOED DAT JULLIE DE ZON ZIJN GAAN OPZOEKEN.
    HET IS HIER NOG WEL BIBBEREN VAN DE KOU.DE ZON ZIT ER WEL AAN TE KOMEN IK VERLANG ER WEL NAAR. KONINGSMARKT BEN IK NIET GEGAAN VANWEGE HET SLECHTE WEER .GEZELLIG DE HELE DAG EEN VRIENDIN GEWEEST.IK BLIJF JULLIE VOLGEN LIEFS LOES

• 30 April 2016 - 16:06

Erna En Imelda:

nou snap ik het helemaal, dat begrijp je. ik kon dat hele Spanje niet plaatsen.
    Imelda en ik hebben ons met liefde weer een weg gevonden naar de nieuwe asperge-boer.
    In Tripscompagnie of all places. Truus (tom-tom) zei bij Hoogezand rechtsaf en dan maar de rimboe in.
    Vandaag voor de 2de keer asperges gehaald en op de terugreis Truus van slag gedraaid want onze eigen weg gaat dan nog even vlugger. haha. daar kan Truus niet zo goed tegen.
    Fijn dat het goed is afgelopen met de banden en inderdaad de verkoper maar aansprakelijk stellen.
    Ik lees niet hoe lang jullie weg blijven maar ga er van uit dat de verhalen blijven komen.
    Heel veel reis en verblijf plezier en een knuffel voor Moon van ons hier uit het nog steeds wat gure Haren.
    Tot hoors !
    Erna

• 30 April 2016 - 17:03

Nanda:

Oh ik ben helemaal jaloers, op een goede manier dan, ik zie Moon precies zo liggen als Dijko altijd lag in de camper, wat een heerlijkheid hè. Niet leuk met pech te beginnen maar maak er een heel mooi avontuur van met veel zon, leuke dorpjes, plekjes, lekkere tapas, mooie natuur en lekker leesvoer ;-).
    Ik lees graag weer mee, liefs uit Maarn!!

• 30 April 2016 - 19:45

Louise:

Lieve meisjes!!!
    Wat schrikken. Je moet er niet over nadenken als....... Gelukkig zitten jullie nu weer veilig, maar wat een fout zeg!
    Leuk te lezen van Pezenas. Mooi stadje nietwaar? Fijn dat jullie in Spanje hartelijk ontvangen zijn en mooi weer hebben. Ben benieuwd hoe de reis verder gaat.
    Lieverds veel plezier en liefs. Groeten aan Marian en Jos

• 30 April 2016 - 21:22

Tekla:

wat een spannend avontuur, gelukkig dat het opgelost is, en dat de schade is meegevallen. Fijn zo'n aveco die je dan weer rustig helpt naar een garage.
    Hele goede keuze Spanje, het is bar en boos. Wij gaan naar een camping met een huiskamer vanwege de kou.
    geniet volop van jullie gele kanarie. en lekker slapen in het vaste bed. Jullie waren zo snel weg dat we niet eens tijd hebben gehad haar van binnen te bewonderen, Veel plezier Moon!

• 01 Mei 2016 - 18:38

Aafke:

Wat een begin, maar gelukkig is de camper nu goed en het weer aangenaam.
    geniet van jullie vakantie en Spanje.

fryske groetnis Aafke

• 01 Mei 2016 - 20:58

Riekie:

Wat een verrassing om te lezen dat jullie op weg zijn naar de zon, maar wat een pech met de bus.
    Ik hoop dat het nu verder goed gaat en wens jullie een fijne tijd!
    Ik ga zaterdag een weekje fietsen in Oostenrijk.
    Veel plezier!

• 01 Mei 2016 - 23:34

Jan En Alie:

Met verbazing vernomen dat jullie weer op reis zijn.
    Wat hebben jullie het probleem met de banden goed opgelost jullie zijn al echte camperaars.
    Goede keuze om in zuidelijke richting te gaan, hoewel wij vandaag een hele dag zon hebben gehad.
    Doe ook Jos en Marian de hartelijke groeten.
    Goede reis verder.

• 02 Mei 2016 - 22:13

Judith:

Hee mam en Joke,
    Wat schrikken zeg, dat is niet de bedoeling! Wij vinden dat jullie bij terug komst het bedrijf van de camper maar aansprakelijk moeten stellen. Verder lekker genieten, knuffel Judith en Bas