Het wordt voorjaar! - Reisverslag uit Mosjøen, Noorwegen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu Het wordt voorjaar! - Reisverslag uit Mosjøen, Noorwegen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

Het wordt voorjaar!

Door: Marian & Joke

15 Mei 2023 | Noorwegen, Mosjøen

12 mei, het voorjaar is vandaag begonnen!

Opeens zien we voorzichtig groen aan de bomen komen en veel bloemetjes langs de berm, geen idee wat de namen zijn… De temperatuur is hoger dus de sneeuw smelt snel, er ontstaan kleine watervallen waardoor wij bijna de slappe lach krijgen als we steeds roepen: Wéér een, en daar nóg een, enzovoort.

We zien drie rendieren grazen langs de rand van een bos zoals we dat in NL van reeën vaak zien. En we spotten drie kraanvogels in een weiland.

Kortom, we genieten van het mooie weer en van de natuur die ontwaakt!

In Trondheim zetten we de caravan op de camper-parkeerplaats bij IKEA, een rustige plek om te overnachten! Met de auto rijden we de stad in waar we graag de grote Nidaros kathedraal willen bezoeken. En wat denk je? Sinds een uurtje gesloten…

Als we de straat inrijden zien we een paar politieauto’s staan, geen idee waarom. De gehandicaptenparkeerplaats is voor de kathedraal en er is plaats genoeg. We boffen.

Als we de auto afsluiten scheuren er twee politieauto’s met zwaailichten naar de hoek van de straat en even later zien we mensen rennen naar de andere kant van de kathedraal. Zo snel als we kunnen (en dat is niet zó snel) gaan we erachteraan. Als we er zijn rijden er net een paar grote, zwarte, geblindeerde auto’s weg met politiebegeleiding.

We vragen ons natuurlijk af wie daarin zitten!

Joke vraagt het aan een willekeurige dame en zij zegt dat premier Meloni van Italië er is en dat ze de kathedraal hebben bezocht samen met kroonprins Haakon en zijn vrouw Mette Marit.

Ach wat jammer, die laatsten hadden we bést graag even willen zien!!

We rijden nog wat door de stad en Joke loopt even over de Gamle Bybro, een heel oude brug over de Nidelva rivier. Ze maakt wat foto’s van de oude pakhuizen langs het water en vindt het leuk hier weer even te zijn!

Eenmaal terug bij de caravan maakt Marian een pan zuurkool, doen we weer een paar spelletjes SkipBo en bereiden ons voor op een rustige nacht.

Maar…

Rond 21 uur klopt iemand op onze deur: een vriendelijke dame van de IKEA-bewaking zegt dat we hier niet mogen overnachten!

Jeetje, waar moeten we dan nog naar toe?

Gelukkig schrijft ze het adres op van een camperplaats, 6 kilometer verder. Dus pakken we de boel weer in, het gebruikelijke ritueel van pootjes opdraaien en aankoppelen, MiepMiep instellen en gaan. Morgen géén ontbijt bij IKEA dus…

De camperplaats is om deze tijd overvol met grote tot heel grote campers. Pfff…

Tot ons grote geluk rijdt er net een camper weg en kunnen we op een dubbele plek staan met onze 12 meter lange combi!!

Zaterdag kijkt Joke uit nieuwsgierigheid op MiepMiep hoe ver het nog is naar de Noordkaap: 1500 kilometer…

En naar huis? Niet dat we dat willen maar de afstand? 2015 kilometer… De Noordkaap is dus dichterbij. We twijfelen of we dat zullen doen. Qua tijd maakt het ons niet uit...

Maar nu rijden we eerst naar het stadje Steinkjer waar we een rommelmarkt aantreffen. Leuk, leuk! Maar jammer genoeg kunnen we in deze drukte onze combi weer niet kwijt en rijden dan maar door naar Grong. Daar vinden we meteen een pracht-plek voor de nacht op de parkeerplaats van een klein verzorgingshuis. Er staat één auto dus ruimte genoeg!

Later komt er nog een Franse buscamper naast ons staan, voor één nacht. Wij willen twee nachten hier blijven.

Vandaag zagen we weer een kraanvogel maar ook een rendier in de berm staan! We stopten onmiddellijk en het beestje bleef gewoon staan voor een foto!

Vandaag is het zondag, Moederdag. Vanmiddag belde Marco even en daarna hebben we een wandeling van ca. twee kilometer gemaakt, dat kon Marian precies aan dankzij de nieuwe rollator. Daar had ze eerst veel moeite mee maar nu is ze er wel blij mee…

Het is vandaag ook erg warm, 20 graden!!

Vanavond bellen ook Judith en Harm vanwege Moederdag én om elkaar weer even te zien. Fijn, hoor!

• 15 Mei 2023 - 23:17

Marian:

Wat een verschil in het weer in die korte tijd. Fijn dat bij jullie nu ook de lente is aangebroken!

Heerlijk om aan de picknicktafels te lunchen met al die vrijheid om je heen.

Als ik het allemaal zo zie, wil ik zo weer terug! En jammer van het Ikea-ontbijtje.....

Heb nog veel plezier samen [e-1f618]

• 16 Mei 2023 - 10:54

Ans:

[e-1f618] Geniet meiden, leuk om jullie reis zo mee te maken.

liefs Ans

• 16 Mei 2023 - 18:12

Adriënne:

Wat leuk weer om te lezen. Samen met de foto's is het of ik er even bij ben. En uiteraard begrijp ik je grapje. Mocht je nog een AN tegenkomen, ik hou me aanbevolen voor een foto. De komende dagen ga ik wat spullen naar jullie appartement brengen. Het gaat opschieten nu. Vrijdag slaap ik voor het laatst op de PB. Dikke kus voor jullie allebei.

• 21 Mei 2023 - 15:49

Louise En Lida:

Leuke verhalen meiden. We kunnen zo echt met jullie meereizen en genieten.

Fijn dat het in Noorwegen ook mooi weer wordt. Hier wordt het alweer bijna te droog...........

Maar...we klagen niet. We hebben heerlijk doe- weer.