Heel veel sneeuw... - Reisverslag uit Os, Noorwegen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu Heel veel sneeuw... - Reisverslag uit Os, Noorwegen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

Heel veel sneeuw...

Door: Marian & Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

11 Mei 2023 | Noorwegen, Os

5 Mei, de vlag hangt lekker te wapperen in de wind…

We houden een paar rustige dagen.

We rijden naar Fagernes om kronen te pinnen, doen boodschappen, kijken bij een groot bevroren meer, facetimen met alle (klein)kinders waar we van genieten. Zó fijn om ze allemaal weer even te zien! We kijken via Ziggo Go naar de kroning van Charles [e-38] Camilla, maken een wandelingetje over de camping, draaien 2 wassen waarvan er één in de droger gaat en de bonte was lekker aan de droogmolen wappert in zon en wind.

Na drie dagen trekken we weer verder. Terwijl we nog op de camping rijden schiet de caravan van de trekhaak. Oeps… niet goed vast gezet… alleen de remkabel breekt, verder geen schade!

Onderweg stoppen we bij een “staaf”kerkje wat volgens ons die naam niet mag voeren. Wat wel een mooi gezicht is is dat de grafzerken tot de bovenrand onder de sneeuw staan.

Daarna rijden we over de Valdresflye, de een na hoogste bergpas van Noorwegen. Het hoogste punt ligt op 1389 meter hoogte! Deze weg is 49 kilometer lang en geopend van half april tot half november.

Links van ons zien we de hóge bergtoppen van het Jotunheimen Nationaalpark en overal om ons heen alleen maar sneeuw. Hoge sneeuwwallen met lange ijspegels die schitteren in de zon.

Bij het hoogste punt zien we drie sneeuw-kite-surfers, wat een kapriolen halen ze uit. De een springt of zweeft nog hoger dan de ander. Een heel leuk gezicht!

Wat een gewéldige rit is dit!!!

Vannacht slapen we in Vågåmo op een parkeerplaats tussen de vrachtwagens bij een tankstation.

Dinsdag rijden we langs de rand van het Dovrefjell Nationaalpark met wederom hoge bergen met sneeuw. In het dal, waar wij rijden, begint de sneeuw al aardig te smelten. We moeten bijna wennen aan deze groene wereld!

In Alvdal doen we weer boodschappen in een heel grote supermarkt. Brood, kaas, yoghurt, druiven, sla… En ook hier slapen we weer tussen de vrachtwagens. Wéér gratis natuurlijk én we kunnen hier makkelijk een grote fles drinkwater vullen en van het toilet gebruik maken!

Tot onze schrik ontdekt Marian hier dat ze een hoortoestel kwijt is. Ze weet dat ze ze alletwee in een kastje in de auto heeft gelegd maar nu ligt er nog maar één…

We zoeken de hele auto door, ook in jaszakken waarvan we weten dat hij daar niet kan zijn, liggen bijna op de buik om onder de stoelen te kijken, maar foetsie…

Woensdag rijden we terug naar de supermarkt en kijken rond op de parkeerplaats en vraagt Joke binnen of hij misschien door iemand is gevonden maar nee… dat wordt dus de reisverzekering mailen!

We kopen er nog wel twee kleine Noorse vlaggen op een stokje à 10 cent, 17 mei is immers dé Nationale Feestdag! Daar verheugen we ons nu al op!

We laten de caravan achter op de parkeerplaats en beginnen aan een weg die naar de top van de berg Tronnfjel loopt, op 1666 meter hoogte. Tot halverwege gaat het goed, daarna wordt de steile grindweg een weg van sneeuw en ijs en dat is ons duidelijk: dat gaan we dus niet doen!!!

Nu staan we op een camping in Os, in sneeuw en smeltwater. Niet echt een jofele plek maar de camping en het sanitair zijn wel oké. Voor twee nachten best te doen.

Vandaag, 11 mei, gaan we naar Røros, een oud mijnwerkersstadje, hier 11 kilometer vandaan. Het is het hoogst gelegen stadje van Noorwegen, op 628m hoogte.

De meeste huizen zijn van hout en hebben de Noorse kleuren, dat staat wel leuk. Het is er stil, koud en niet zo gezellig. Weinig mensen op straat en de mooie kerk die ook aan de binnenkant erg mooi moet zijn volgens de website, gaat zondag pas weer open. De pottenbakker is ook al dicht, gaat over een uur pas open… maar wél nemen we een kijkje in het atelier van Per Sverre Dahl. Een aardige man die bijzondere beelden maakt van klei met ijzer. Hij legt ons een kunstwerk uit van Trump en Poetin in een kooi en ook een van het Witte Huis met een bestormer, met Trump, zijn vrouw Melania, Poetin, een aap en nog een bekende… vergeten wie... “Ik ben geen vriend van deze mannen” zegt Per Sverre.

Maar ook heeft hij de Rolling Stones gemaakt en verder nog een aantal mooie en bijzondere beelden. De meesten zijn ca. 30cm. hoog.

Op de terugweg doen we weer een paar (verse) boodschappen bij de Extra supermarkt. Marian vindt er ook het laatste boek van de Zeven Zusters maar jammer genoeg kan ze hem in het Noors niet lezen… Overigens is het boek €6,50 duurder dan in Nederland zoals alles hier duurder is...

En eenmaal thuis zoeken we uit waar we morgen naar toe zullen rijden, het zal wel richting Trondheim zijn.

Maar dat lees je dan in het volgende verslag!

• 11 Mei 2023 - 18:38

Aafke :

Prachtige foto's en mooi verslag.

In gedachten volg ik het mee.

Indrukwekkend lijkt me deze omgeving.

Groetjes Aafke

• 11 Mei 2023 - 19:02

Adriënne:

Wat een mooie reis maken jullie. Prachtige foto's. Fijn dat ik op deze manier ook een beetje vakantie heb. Want verder is het hard werken. Iets van laatste loodjes of zo. Geniet meiden.

• 11 Mei 2023 - 19:19

Gelly:

Prachtige foto's en jullie beleven weer van alles. Zelfs een gehoorapparaatje kwijt in het hoge noorden. [e-1f603]

Maar ik geniet van het reisverslag.

Groetjes uit Stiens

• 11 Mei 2023 - 19:31

Louise:

Het zal heel mooi zijn in zo’ n bijzonder landschap te zitten. Ik stel me voor dat het adembenemend is. Ben een boek aan lezen over Noorwegen en gaat over een staafkerk. Prachtig boek over landschap en leven diep in Noorwegen.

Lieve meisjes doe voorzichtig. Ik zie u beiden graag

• 11 Mei 2023 - 21:29

Patricia :

Heel stoer zoals jullie je redden in het sneeuwlandschap! Benieuwd hoe jullie de remkabel hersteld hebben. Nu niks meer kwijtraken hoor! Goede reis, lieve groet.

• 11 Mei 2023 - 23:11

Marian :

Wat een sneeuw! Mooi om doorheen te rijden. Toch hoop ik dat jullie ook gauw in de lente komen!

Liefs.