Op naar het zuiden... - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Marian & Joke - WaarBenJij.nu Op naar het zuiden... - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

Op naar het zuiden...

Door: Marian en Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

10 Oktober 2018 | Nederland, Amersfoort

Vrijdag 5 oktober…
We zijn de laatste spullen aan het inpakken als Marco nog even komt om ons gedag te zeggen en hij brengt voor ons ieder een doosje drop mee én een appeltaartje. Zó lief!
Maar het mooiste kado is de nieuwe schoolfoto van Gijs waar ook Teun op staat, zo gaan onze jochies ook mee op reis!
Lida en Louise komen ook nog even aan om de laatste dingen door te praten en dan gaan we eerst naar Christin in het Belgische St. Lenaarts om een paar dozen geboortekaartjes te brengen en dan rijden we naar ‘s-Gravenvoer waar we op de cp (camperplaats) L&L zullen treffen. Als we er een uurtje zijn arriveren zij ook en ook zij hebben een goede reis gehad. Voor hen is het de eerste keer dat ze in een buscamper rijden en ze hebben de smaak al helemaal te pakken!
In de zon genieten we van koffie, thee en de appeltaart en hebben het nu al gezellig!

Zaterdag 6 oktober…
Na het ontbijt rijden we naar Auxerre, het is prachtig weer en we ontdekken dat de diesel in België wel érg duur is, bijna 1,70!! Maar ook in Frankrijk is de prijs ca. 1,65...
Na een prachtige rit waarbij we tolwegen altijd mijden komen we in Auxerre aan. De cp is al behoorlijk vol maar we vinden toch nog een plekje.
Noem het toeval of niet maar als L&L twee uren later ook arriveren is nét de camper naast ons weggereden en kunnen we gezellig naast elkaar staan! We zetten de schuifdeuren tegenover elkaar en zo hebben we lekker contact. We eten met elkaar en daarna lopen Lida en Louise even naar de stad en Marian en Joke kijken bij de brug over de Yonne of het morgen met de scootmobiel te doen is omdat de brug behoorlijk steil is.
Marian heeft er een hard hoofd in en we bedenken een andere route.
Later zeggen L&L dat we met ons drieën Marian die brug op wel kunnen duwen…

Zondag 7 oktober…
Marian gaat in haar scoot als een speer die brug op, gelukkig heeft ‘ie dus een flinke trekkracht!
Bij de VVV halen we een stadswandeling van ca. 5 kilometer en we zien heel bijzondere dingen en prachtige vakwerkhuizen op deze route. Marian is héél blij dat ze in haar scoot alles gewoon mee kan maken ondanks de obstakels die we natuurlijk ook tegen komen: geparkeerde auto’s op de stoep, heel hoge stoepranden, heel smalle stoepen, vuilnisbakken en kliko’s op de stoep, etc. We hebben zelfs een keer de scootmobiel van een veel te hoge stoeprand moeten tillen…
Maar het is wél fijn dat Marian nu zo genieten kan en de wandeling op deze manier tóch mee kan maken!
‘s Avonds spelen we ons vertrouwde spelletje SkipBo weer met elkaar...

Maandag 8 oktober…
We gaan om half acht al rijden want de cp wordt vandaag voor een evenement klaargemaakt. Alle campers moeten om 8 uur weg zijn!
Vandaag is het een bewolkte en wat mistige dag maar het is droog, prima om te reizen!
Ons doel is nu een camping in Royat, bij Clermont Ferrand.
Hoewel we ieder in ons eigen tempo rijden zien we L&L toch af en toe onderweg en dat is leuk! Tegelijk komen we in Royat aan alleen staan zij in tegenovergestelde richting en gebaren dat wij terug moeten omdat we niet door een tunneltje zouden kunnen. De max. hoogte is 2.50 meter. Maar wij begrijpen hun gebaren niet en rijden door naar dat tunneltje waar wij allebei nooit een verkeersbord hebben gezien… en gáán omdat we zien hoe verschrikkelijk steil de weg omhoog loopt! Gás geven dus!
Dan belt Marian ze op en zegt dat wij wél door dat tunneltje konden dus zij gaan de weg zoeken om er ook doorheen te gaan.
Om bij de camping te komen moeten we een paar kilometer een héél steile weg op met veel bochten en we zijn allemaal blij dat we heelhuids op de camping aan komen!
Ook hier zoeken we weer een plekje bij elkaar, eten gezamenlijk, spelen SkipBo, lezen wat en gaan bijtijds naar bed. Het was een lange dag!
Morgen scheiden onze wegen… jammer, want het was gezellig!
Zelfs Louise, die een fervent kampeerder op de fiets + tentje is en niets moest weten van een camper, zegt nu dat ze hoopt ooit een lange reis met ons te maken!

Dinsdag 9 oktober...
Vanmorgen nemen we afscheid van Lida & Louise, vanaf hier gaan we ieder onze reis voortzetten. Zij gaan nog op familiebezoek hier in de buurt en dan langzaamaan weer naar huis en wij rijden naar het zuiden.
Als we een kwartiertje op weg zijn zien we opeens de Puy de Dôme voor ons, prachtig zoals hij in de zon staat! We stoppen voor een foto en dan stopt er achter ons een NL-camper met twee mensen die uit het raam roepen of er iets aan de hand is.
Joke denkt nog “Wat attent van die mensen” maar Marian ziet meteen dat het Louise & Lida zijn! Ze reden een klein stukje achter ons…
Met veel plezier maken we foto’s van elkaar mét de Puy de Dôme op de achtergrond en gaan dan weer verder totdat zij op een rotonde naar rechts moeten en wij naar links.
Dág lieverds, het was fijn een paar dagen met jullie op te trekken!

Wij slingeren door de bossen en hóge heuvels (of zijn het bergen?) van o.a. de Dordogne en steken een paar keer de rivier de Lot over. Het is zonnig en we zien af en toe een thermometer op 23 graden staan. We stoppen geregeld om iets te eten en de benen te strekken en ook voor Moon is dat natuurlijk fijn.
Zo vindt Joke ergens op een stop-plaats tamme kastanjes waar ze er een flink aantal van meeneemt. Lekker om vanavond te pellen…
We genieten van de herfstpracht, de kleuren zijn zó mooi!! De vele dorpjes zijn in de slaapstand met de luiken gesloten, alleen in de wat grotere plaatsen zien we mensen op straat.
Om kwart voor vijf komen we op de camperplaats in Foulayronnes aan, in de buurt van Agen. Het is een cp op een bedrijventerrein waar hooguit vier campers kunnen staan maar vannacht zijn we de enigen. Beetje saai en we hebben weleens veel mooier gestaan, maar vooruit, het is alleen maar om te slapen én het is gratis!
Dat is voor Marian steeds weer een sport: op zoek gaan naar gratis overnachtingen! En dat kan ze goed!

• 10 Oktober 2018 - 10:53

Erna En Imelda:

hallo meiden
    Fijn dat het op deze wijze zo goed gaat.
    Het zonnige weer helpt jullie graag met het genieten van de omgeving en het
    buiten zijn.
    Geniet heerlijk verder en wij lezen hier wel het volgende verslag/relaas.
    Dikke knuffel

Harense wichter

• 10 Oktober 2018 - 13:04

Nanda:

Heerlijk voor jullie dat het zo goed gaat. Heel fijn om een lachende marjan te ontdekken op de foto's!!
    Geniet nog volop dames!! Heel veel groetjes van mij!

• 10 Oktober 2018 - 16:09

Aafke:

Leuk verslag en mooie foto's.
    Goed begin is het ........
    Veel plezier verder.
    Groetjes

• 10 Oktober 2018 - 19:57

Adriënne:

Wat fijn dat jullie het zo gezellig hadden. Weer veel bekends gezien zoals Auxerre en de Puy de Dome. Daar bewaren wij mooie herinneringen aan en jullie nu ook. Leuk om jullie te volgen want jullie zullen vast nog in meer plaatsen komen die wij ook bezocht hebben. Heb het goed samen! Liefs.

• 11 Oktober 2018 - 05:04

Marian:

Klinkt allemaal goed! Weer prachtige foto's en fijn Marian dat het zo goed gaat met de scoot!
    Vooral doorgaan zo