Avontuur en cultuur... - Reisverslag uit Frederikshavn, Denemarken van Marian & Joke - WaarBenJij.nu Avontuur en cultuur... - Reisverslag uit Frederikshavn, Denemarken van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

Avontuur en cultuur...

Door: Marian en Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

18 Mei 2018 | Denemarken, Frederikshavn

Zaterdag en zondag, 12 en 13 mei… Gefeliciteerd Rob en gefeliciteerd Gerda!
Oh, wat hebben we het koud gehad vannacht! Onze kleine thermometer staat bij het opstaan om 8 uur op 6 graden… brrr…
Na de yoghurt-met-muesli gaan we al snel aan de koffie en warme chocolademelk en zetten we zelfs de kachel even aan om de kilte uit de bus te krijgen!
Gelukkig loopt buiten de thermometer al snel op naar de 23 graden; dat wordt weer smullen vandaag in onze dikke boeken van Santa Montefiore. Ook doet Joke even een wasje in een emmer en dat droogt snel, en verder houden we 2 rustige dagen.

Maandag 14 mei… Gefeliciteerd Marion!
Rond 10 uur is het al 26 graden en pakken we de Margriet-route weer op. Bij de vuurtoren van Bovbjerg lopen we even een rondje om vervolgens door te rijden naar Lemvig. Hier kopen we bij de Aldi weer brood en wat verse groente en fruit en rijden we naar Thyborøn om het Sneglehuset (slakkenhuis) te zien. Dit is een heel merkwaardig huis dat van binnen en buiten helemaal met slakken en schelpen is versierd. Als we entree betalen wordt ons gezegd dat we maar 20 minuten hebben omdat het dan sluit. Maar echt waar, binnen 10 minuten hebben we het gezien...
Er liggen ook een aantal flessenschepen en nog steeds begrijpen we niet hoe iemand dát voor elkaar krijgt!
Met de pont, waar we 45 minuten op moeten wachten, varen we voor 13 euro in 10 minuten naar de overkant, naar Agger waar we de cp opzoeken. We zijn de enigen en staan op een grote parkeerplaats achter de duinen.
We lopen door de duinen via het rolstoelpad, dat is ideaal voor de pijnlijke voeten van Marian, en kijken even bij de zee.
Aan het begin van dit pad staat een grote kist met daarnaast een kleinere waaruit men een vuilniszak kan pakken evenals een paar rubber handschoenen en dan kun je het strand van eventueel vuil ontdoen en in de grote kist achterlaten.
Nooit gezien en wat een goed idee!
Na een softijsje lopen we weer terug naar de camper en als we ons klaarmaken voor de nacht komt er nog een buscamper aanrijden. De volgende morgen zien we dat die van een jong gezin is.

Dinsdag 15 mei…
Vandaag weer verder om al snel de grootste Deense dorpskerk in Vestervig te bezoeken. De organist is aan het repeteren en dat klinkt heel mooi!
Op het kerkhof vinden we al snel het graf van Liden Kirsten, de zus van koning Valdemar en haar verboden geliefde prins Borus, de broer van de koningin.
Oei oei oei, die twee hebben een héél verhaal in de Deense geschiedenis, teveel om hier op te schrijven… maar we hebben het wel gelezen.
Vervolgens rijden we naar Vorupør. Hier is geen haven en toch zijn er kleine vissersbootjes. Deze liggen allemaal op het strand en worden met tractoren uit de zee getrokken. Een leuk gezicht!
We wandelen een klein stukje over de houten pier in de warme zon, snuffelen wat in kleine souvenirwinkeltjes en vervolgen onze weg door het Nationaal Park Thy, het grootste en oudste nationaal park van Denemarken, ca. 200 km² groot en grotendeels gevormd door de zee.
Een prachtig, bijzonder en ruig gebied!
In Hanstholm rijden we ook naar de vuurtoren en hebben een mooi uitzicht over de zee en de vissershaven. Bij een galerie wippen we even naar binnen en eigenaresse Helga wil graag een visitekaartje van Marian om eens op háár website te kijken.
We picknicken ergens op een rustig bankje en slingeren dan over smalle stille weggetjes naar Rubjerg Knude waar een oude ongebruikte vuurtoren, de Rubjerg Fyr, in de zandduinen staat.
Eens stond deze vuurtoren op het hoogste punt maar door de vele zandstormen staat hij nu in de stuifduinen. Het is een hele klim om er te komen maar Joke wil dat avontuur graag aangaan. Voor Marian is dat helaas te veel en zij blijft in de bus lekker lezen.
Het is een warme wandeling maar zóóó de moeite waard, vooral het stuk tegen het stuifzandduin opklauteren is zó gaaf! Het doet Joke aan de Sahara denken hoewel ze daar nooit is geweest…
Via een gammele ijzeren trap staat ze in 103 treden boven op de toren om te genieten van de stuifduinen en de steilte naar de zee diep beneden haar.
Marian is blij dat Joke weer heelhuids terug is en na het enthousiaste verhaal zet Marian MiepMiep op het volgende cp adres. We komen uit bij een oude boer in Abyen, Niels, die in zijn tuintje staat te schoffelen en alleen een beetje Deens mompelt.
Hij wijst ons naar het paardenbloemenveld achter een oude schuur en daar staan we alleen. Wat een prima plek voor de komende nacht!
Hij mompelt iets over kabels en als blijkt dat onze twee kabels te kort zijn komt hij met zijn eigen kabel aan en op die manier hebben we toch stroom! Hij zal wel ervaring hebben met camperaars die niet genoeg kabels hebben.
Het woord internet begrijpt hij ook maar dan moet Joke wél op zijn trappetje voor zijn huis komen zitten. In zijn keuken laat hij de code zien maar veel gebruik maken we er niet van.

Woensdag 16 mei...
Het is weer 25 graden, heerlijk! Echt weer om naar het strand te gaan…
We rijden nu naar Skagen in het uiterste noorden. Grenen heet de meest noordelijke punt waar Skagerrak en Kattegat bij elkaar komen en waar je de twee stromingen duidelijk kunt zien. Om er te komen rijdt een tractorbus je er door de duinen en over het strand naartoe en dat doen we uiteraard! En zo staan we al snel op de verste punt van Denemarken. Heel leuk om te doen en te zien! Maar levensgevaarlijk door die sterke stroming en zwemmen is dan ook verboden!!!
Joke beklimt daarna, bij de parkeerplaats, nog een bunker en Marian maakt de lunch klaar.
Na alle avonturen doen we ook iets aan cultuur: in het centrum van Skagen bezoeken we het Skagens Museum waar schilderijen van Pedur Krøyer hangen, een schilder waar Joke al minstens 25 jaar wég van is. Weer een droom die uitkomt!
Krøyer werkte samen met de schilder Michael Ancher en zijn vrouw Anna en laat er nou net een extra expositie zijn van Ancher die de “Vrouwen van Skagen” schilderde! Prachtig en wat boffen we!!
In het museum is ook een kinderhoek waar veel Lego ligt. Er staat een kleine Deense vlag van Lego en Marian bouwt spontaan de Nederlandse vlag en zet hem ernaast. Onze gedachten zijn weer bij Gijs die zó verzot is op zijn Lego!!
Wederom doen we wat boodschappen bij de Aldi, posten we een trein-kaart voor Gijs en gaan we op weg naar het volgende wat we graag willen zien: Den Tilsandede Kirke.
Dit is de oude kerk van Skagen, die na zware zandstormen in 1775 zo onder het zand verdween, dat je nu alleen nog de toren ziet… Echt een bizarre gedachte dat op deze plek ooit een kerk stond.
En daarna mag MiepMiep ons de weg wijzen naar de SVR-camping in de buurt van Frederikshaven waar we een paar rustdagen willen houden.
We worden vriendelijk ontvangen door Jacobyne en Gerard, een Nederlands stel wat hier al bijna 20 jaar woont. Ze hebben een bedrijf met ca. 70 koeien en op het veld voor hun huis mogen we een plekje zoeken. We zijn de enige gasten, lekker rustig!
Best een plek om wat langer te blijven.

• 18 Mei 2018 - 07:43

Puck:

Zó leuk om te lezen ove jullie avonturen. Ik reis daardoor in gedachten met jullie mee...
    Bewaren jullie alle reisverhalen goed?
    Heb het goed, zorg goed voor elkaar en geniet van alle mooie dingen.
    Wij genieten hier zéker van jullie verhalen

• 18 Mei 2018 - 08:51

Harense Wichter:

Hoi meiden, wat mmaken jullie weer een prachtige tour. Op veel plekken zijn wij ook geweest.. Geniet van de Magrietroute en rijd veilig. Smok

• 18 Mei 2018 - 09:16

Henk En Greet:

Hoi Joke en Marian. Weer een leuk verhaal om te lezen en ook met mooie foto's erbij. Wij volgen jullie ook echt van plaats naar plaats. gelukkig hebben jullie warme temperaturen, hier is het nu 11gr.
    Groeten en tot het volgende verhaal.

• 18 Mei 2018 - 09:55

Adriënne:

Heerlijk dat jullie zo genieten. wij zijn daar ook mee bezig. De nachten zijn hier ook koud maar overdag prima weer. De komende dagen laten we de caravan even achter in Cuguen en gaan we een rondje Bretagne doen. Hotels geboekt voor onderweg. Maandagavond zijn we hier weer terug. Dinsdag een rustdag en dan op naar de Dordogne. Liefs

• 18 Mei 2018 - 11:15

Nanda:

Oh leuk jullie verhalen weer te lezen, lekker genieten nog!!!!

• 18 Mei 2018 - 12:20

Jan En Gelly:

Ook wij hebben de kachel aan vanwege de kou.Maar door de harde wind is de zee prachtig.
    Jullie genieten daar volop! En Joke beklimt zelfs de blonde top der duinen. Bravo. Blijf cultuur snuiven en wij volgen jullie op je mooie reis.
    Dikke tut van de friese meisjes.

• 18 Mei 2018 - 17:57

Tekla:

Lijkt me prachtige route. Mooi jullie verhalen en belevenissen. Hier is het bibbers koud, vandaag en fijn dat jullie zulk prachtig weer hebben. Geniet er lekker van saampjes. En ik ga dit onthouden. Weekend schijnt hier mooi te worden. Ik hga met Chris fietsen van Enkhuizen naar huis. Janneke fietst de bergen in Limburg.

• 20 Mei 2018 - 19:40

Lida En Louise:

Wat een mooi land en wat een pracht reis. Vooral onze fotografe brengt dit indrukwekkend in beeld. De foto van Marian met hoed is magnifique!!
    Wij hebben vandaag met familie gepicknickt in de speeltuin aan de Albert Schweizer. Met Moederdag ook maar toen was het weer heel anders. Nu gezellig onder de tarp.

Fijne reis met mooie hoogtepunten
    Liefs L&L

• 22 Mei 2018 - 11:44

Monica Heymeriks :

See the two of you are still enjoying it. Hugs Monica

• 24 Mei 2018 - 10:30

Aafke:

wat heerlijk om jullie verslag te lezen. geniet nog fijn van al het moois wat op jullie weg komt.
    groetjes Aafke

• 27 Mei 2018 - 09:24

Jan En Alie. :

Heerlijk weer van jullie avonturen te genieten, Ook wij hebben de camper gepakt en zijn nu in Drenthe, mooi fietsen hier.groetjes.