Terug naar Nederland... - Reisverslag uit Budel-Schoot, Nederland van Marian & Joke - WaarBenJij.nu Terug naar Nederland... - Reisverslag uit Budel-Schoot, Nederland van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

Terug naar Nederland...

Door: Marian en Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

18 Augustus 2017 | Nederland, Budel-Schoot

Om te beginnen: de foto’s staan nu bij het vorige verslag over het camperkonvooi én het stadje Mosbach...

Dinsdag 15 augustus
Het is een mooie route, het landschap is heel afwisselend met flinke beboste heuvels en dan weer maisvelden en akkerbouw, af en toe een dorpje en zo slingeren we voort. We hebben MiepMiep uiteraard weer op “vermijd de snelweg” gezet!
In Euscheid aangekomen worden we vriendelijk ontvangen en we mogen een plekje uitzoeken, er staat één caravan. Maar omdat het terrein niet vlak is krijgen we de camper niet waterpas en nadat eigenaresse Marjan ons het oubollige sanitair heeft laten zien krijgen we allebei het gevoel dat we hier niet willen staan! Het uitzicht is prachtig, we kunnen heel ver over de heuvels kijken en het is ook echt te heuvelachtig om hier te kunnen fietsen…
Dús rijden we weer verder, nu naar een camperplaats in Waxweiler. Er staat al een Duitse camper en later komt er nog een Belg bij.
We lopen even naar het centrum, eten een ijsje en als we terugkomen gaan we in het boek op zoek naar een volgende camping. Die vinden we in Epen, in Limburg.

Woensdag 16 augustus – Hartelijk gefeliciteerd, Imelda!!
Als we op weg zijn naar Epen ziet Joke de aanwijzing naar La Gileppe, een stuwmeer. Meer dan 20 jaar geleden kwam zij hier vaker, als ze met Aleid op weg was naar het huisje in het Luxemburgse Weiswampach.
Een reden om even te stoppen en dat is maar goed ook. We genieten van dit uitstapje!
Het is er weer schitterend en ook het weer is zonnig en warm. We gaan eerst met de lift in de uitzichttoren naar boven, prachtig uitzicht! Eenmaal weer beneden wandelen we naar de grote leeuw en naar het eind van de dam. Gelukkig mag Moon ook overal mee naar toe!
Wikipedia zegt:
De oorspronkelijke muur was de oudste betonnen stuwdammuur van Europa. Het complex werd op 28 juli 1878 door koning Leopold II officieel geopend. De wateropnamecapaciteit van het stuwmeer bedroeg toen 13 miljoen m³, met een oppervlakte van 86 ha. Het oorspronkelijk doel van de stuwdam was het voorzien in bruikbaar water voor de textielindustrie in de omgeving van Verviers.
Het belangrijkste kenmerk van de dam is een 13,5 meter hoge en 300 ton zware leeuw uit zandsteen. De leeuw staat boven op de dammuur en werd zo neergezet zodat hij trots uitkijkt in de richting van de slechts 5 kilometer verwijderde grens met het toenmalige Pruisen.

Als we verder rijden komen we langs het plaatsje Henri-Chapelle. Voor Joke weer een Oh ja-moment.
We volgen het bordje naar de erebegraafplaats en worden (weer) stil van de vele witte kruizen op de graven…
Wikipedia zegt:
De Amerikaanse militaire begraafplaats Henri-Chapelle is gesticht in 1944.
Het is gelegen aan de doorgaande weg van Luik naar Aken bij het plaatsje Hendrik-Kapelle (Henri-Chapelle) en is +/- 20 hectare groot. Op de begraafplaats liggen 7989 Amerikaanse militairen en worden 450 vermiste soldaten herdacht, die gesneuveld zijn tijdens het Ardennenoffensief (december 1944 – januari 1945) of tijdens de opmars vanuit Frankrijk door België naar Nederland, begin 1945.

Op de camping in Epen krijgen we een ruime, prima plek. Maar… de buren hebben vaste plaatsen, kennen elkaar dus goed en klepperen de hele dag naar elkaar heen en weer en zitten in groepjes luidruchtig bij elkaar…
Niets voor ons, brrr…
Als Marian een zakje macaroni tekort komt gaat Joke dat op de fiets “even” halen, het is maar twee kilometer. Het plaatsje en de Spar liggen echter in een diep dal en naar beneden is zó gepiept! Maar dan moeten die twee kilometers bijna steil omhoog weer terug! Zelfs op de e-fiets is dat een behoorlijke klim! Natuurlijk lukt het wel!
Voor Marian zal het niet meevallen gezien de beperkingen die ze nu heeft, dus een eind fietsen of wandelen zit er helaas niet in.

Donderdag 17 augustus – onze vriend Sjoerd wordt vandaag 10 jaar, gefeliciteerd!
Het buren-geklepper én het niet weg kunnen doen ons besluiten weer naar een andere camping te gaan en die vinden we in het Brabantse Budel.
Onderweg er naartoe halen we wat boodschappen bij de Lidl en op camping De Hoef mogen we een plekje uitzoeken.
Het is een eenvoudige camping met ruime plaatsen en een vriendelijke eigenaar en hier voelt het meteen goed.
Vanavond kijken we via de laptop (uitzending gemist) naar twee programma’s die we thuis graag zien…

• 19 Augustus 2017 - 10:12

Patricia:

Leuk verslag, mooie foto's! Hartelijke groet.

• 19 Augustus 2017 - 10:59

Jan En Alie :

Jullie maken er ook weer een mooie reis van.
    Geniet er nog van.

• 19 Augustus 2017 - 17:34

Adriënne:

Foto 6 is wel heel erg mooi! Leuk dat jullie zo genieten! Wij zijn daar ook nog steeds mee bezig. Waren juist vandaag een dagje in Duitsland. Heerlijk!

• 19 Augustus 2017 - 17:51

Erna En Imelda:

dank voor de felicitatie namens imelda ! heerlijk 's middags buiten in 't zonnetje het glas kunnen heffen. 's avonds samen bij "onze Italiaan " in t dorp gegeten. Familie en vrienden allemaal op vakantie.
    Jullie genieten maar heerlijk verder en wij volgen jullie wel .

• 03 September 2017 - 13:03

Marian En Jos:

Lieve Marian en Joke,

mooi verslag en prachtige foto's.
    dikke knuffel voor beide.
    lieve groet