Warschau... - Reisverslag uit Warschau, Polen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu Warschau... - Reisverslag uit Warschau, Polen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

Warschau...

Door: Marian en Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

12 September 2016 | Polen, Warschau

Zondag 11 september
We stoppen wat geld en een briefje in een zakje omdat we niet weten of er al iemand op is. Het is pas 8 uur...
Als Joke het ergens in de loods wil neerleggen ziet ze tóch een man bij een bootje en vraagt Joke hem dat aan de "bazin" te geven. De man spreekt geen woord Engels maar pakt het zakje aan en maakt met zijn handen langs zijn gezicht het gebaar van -ze slaapt nog- en dan schuift hij het hek voor ons open.
Óp naar Warschau, eens zien wat we daar allemaal gaan beleven!
Na een goede reis komen we aan op camping Majawa en vinden een plekje onder de bomen met toch ook een streepje zon. Ook vandaag is het rond de 28 à 30 graden. We boffen!
We draaien een was en houden ons verder rustig. Marian gaat een uurtje een tukje doen, iets wat ze nooit doet maar ze is nu wel erg moe... Het beddengoed gaat buiten een poosje over een stoel om te luchten, Joke zet weer een stukkie op de site en Marian speelt later een spelletje op haar iPad.
Van een jong stel uit Winsum krijgen we de stadsplattegrond van Warschau in ruil voor een beetje afwasmiddel... We praten een poosje leuk met ze.
We kruipen weer bijtijds onder de wol want morgen naar de stad!

Maandag 12 september
Op een eerdere camping troffen we drie Belgische stellen met hun campers en nu komen ze ook weer de camping oprijden. We herkennen elkaar en raken aan de klets. Het blijkt dat zij dezelfde NKC-route rijden en de kans is groot dat we ze vaker zullen zien.

Vanmorgen staan we om half negen al klaar om naar de bushalte te lopen en ja hoor, de Belgen nemen diezelfde bus. Op het eindpunt stappen we allemaal uit en wensen we elkaar een mooie dag toe. We zullen ze nergens tegenkomen...
We lopen eerst naar de oude stad en zien op het grote plein het Koninklijk Kasteel en een zuil met daarop Koning Zygmund de Derde. Daarna wippen we even bij twee kerken naar binnen die tóch naast elkaar staan, later op de dag zal blijken dat er héél véél kerken in Warschau staan! Op het volgende grote plein staat de Zeemeermin van Warschau, we wisten niet dat Warschau er óók een heeft!
Frederik Chopin is hier geboren en daar getuigen nog diverse huizen en kerken van, ook staan her en der bankjes met teksten en als je op een knopje drukt hoor je een muziekstuk(je) van Chopin.
In de St.-Jack's Kerk zien we achter het altaar een heel grote verzameling rozenkransen hangen. Nooit eerder gezien...
Als we het volgende plein oversteken komen we een standbeeld van Marie Sklodowska - Curie tegen, de vrouw die in 1911 de Nobelprijs voor Natuur- en Scheikunde kreeg vanwege haar uitvinding van radioactiviteit. Ook zij is hier geboren.
En zo langzaamaan slenteren we weer terug naar het oude centrum waar we toe zijn aan iets te drinken en een stóél! Na een koffie, Cola en een punt appelgebak knappen we allebei weer op en kan ook Marian weer verder.
We lopen langs het Presidentieel Paleis, zien in een park een fototentoonstelling over Warschau in de jaren 50 en 60, raken aan de praat met een vriendelijke jongeman over een beeld van priester Jan Twardowski (1915-2006) op een bankje in het park waarvan hij vertelt dat deze man een heel groot hart had en heel veel mensen en vooral jongeren heeft geholpen op moeilijke momenten.
Zéér interressant!
Daarna lopen we weer een eind verder in de warme zon (ook vandaag is het rond de 30 graden) en willen we het Paleis van Cultuur en Wetenschap bezoeken. Het is een enorm lompe toren en een lift brengt ons in een paar seconden naar de 30e etage waar we een waanzinnig uitzicht over Warschau hebben!
Dit "paleis" was een kado van Stalin aan de bevolking van Warschau en na Stalin wilde men het eigenlijk slopen omdat het teveel aan het communisme deed denken. Nu zijn er bedrijven in gevestigd en trekt het vele bezoekers, lees toeristen.
Ook wij vinden het heel gaaf om op deze grote hoogte rond te lopen!
In de omgeving staan veel meer hoge gebouwen en hotels. Aan een zo'n hoge toren zien we halverweg twee ramenlappers hun werk doen.... brrr...
De bushalte is in de buurt dus we besluiten dat het goed is geweest zo. Het was een mooie dag en zijn erg moe én voor de knie van Marian is het natuurlijk ook niet echt goed. Maar ze bijt op haar kiezen want ze wil álles meemaken!!!
Eenmaal weer thuis douchen we de warmte even van ons af en houden we ons verder lekker rustig. Vanavond bereiden we ons voor op de dag van morgen want we trekken verder oostwaarts en dat zullen vele kilometers worden...

• 12 September 2016 - 22:15

Adriënne:

Zo grappig, die rozenkransen zag ik al eerder in Italië. Ik dacht in Ravenna maar weet ik niet meer zeker. En jullie waren in de geboorteplaats van Marie 'Madame' Curie. Ik was bij haar graftombe in Parijs. Ze was in 1995 de eerste vrouw die op grond van haar eigen verdiensten werd bijgezet in het Panthéon in Parijs. Tot dan toe was alleen mannen die eer vergund. Overigens liggen er nog steeds maar weinig vrouwen. Drie in totaal geloof ik.
    Tja, dertig graden (en meer) hebben wij hier ook. Maar wij moeten wel gewoon werken bij die temperaturen. Vanaf donderdag neem ik het er even van. Twee dagen een lege agenda, niks anders doen dan voor Hannie zorgen die dan onder het mes gaat bij de implantoloog.
    Pas op je knie Marian. En geniet verder van en met elkaar.
    Groetje uit een (te) warm Amersfoort!

• 12 September 2016 - 23:49

Judith:

Even de tijd genomen om jullie belevenissen te lezen en de foto's te bekijken. Wat hebben jullie alweer veel gedaan en gezien! Geniet ervan en veel sterkte met je knie mam, XXX Judith

• 13 September 2016 - 14:54

Aafke:

een paar verslagen en de foto's daarbij gelezen en gezien. Indrukwekkend. Wat een verschillen.
    Marian sterkte met je knie. goede reis verder.
    groetjes uit het warme Friesland

• 13 September 2016 - 16:25

Harense Wichter:

hallo van uit een zeer wam Haren
    Wat is Warschau een giga stad. En mooi dat oude en het nieuwe. Kunnen jullie alle indrukken wel verwerken?
    Tot het volgen reisverslag ,we rijden nog steeds graag een stukje mee
    xx

• 13 September 2016 - 19:49

Marian En Jos:

Weer een mooi verslag! Warschau kennen we niet, maar nu een beetje door de prachtige foto's. Fijn dat deze keer de reis zo goed bevalt na de ervaring in het hoogseizoen!
    We genieten mee, dus.... Vooral doorgaan zo!
    Knuffel!