We reizen verder.... - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu We reizen verder.... - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

We reizen verder....

Door: Marian en Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

17 September 2016 | Polen, Gdansk

Donderdag 15 september
Na een lange reis met natuurlijk de nodige onderbrekingen als lunchpauze, boodschappen bij de Biedronka doen en spontaan een kleine markt bezoeken komen we aan op camping Seeblick, in de buurt van het stadje Mragowo, in Ruska Wies.
Camping Seeblick? Is niet echt een Poolse naam! Nu zitten we hier in het merengebied, dat wel. Maar de eigenaar blijkt een Duitser te zijn!
En we hebben Seeblick! We staan aan de rand van een groot meer met nog een NL stel maar zij gaan morgen weer weg. (De Belgische camperaars zijn niet gekomen, hebben w.s. een andere camping gevonden.)
Het is hier zó stil, zo héérlijk stil! En de zon gaat zo mooi onder wat een prachtig scheerlicht geeft...
Er liggen een waterfiets en een roeiboot voor het pakken, morgen misschien maar doen.

Vrijdag 16 september - Gefeliciteerd Elly en Lana & Dian en bovenal Joke's broer Henk, hij wordt 70...!!
Vanmorgen sms't en belt Joke naar Henk om hem te feliciteren maar de telefoon geeft aan dat hij het netwerk niet kent. Raar, want daar heeft 'ie nooit last van op andere campings... dan later maar een mail proberen!
Vandaag houden we weer een rustige dag, we zitten buiten onder de luifel, draaien weer een was die lekker snel droogt in de warme zon en we besluiten dat we niet gaan waterfietsen. Het zal vanwege de knie van Marian niet gaan...
Marian breidt aan een mooie trui voor Marco en Joke gaat in de buurt van de receptie zitten v.w. een betere internetontvangst en plaatst weer een nieuw avontuur met foto's op de site. Grappig Adriënne, dat jij negen van de tien keer als eerste reageert! Leuk, hoor!
Er loopt hier een schattige maar ook móói kitten rond die Marian de naam Polski geeft. De hele dag scharrelt ze rondom ons en we fantaseren of we haar mee zullen nemen. Natuurlijk i.o.m. de eigenaar maar er lopen er genoeg rond. Maar uiteraard doen we dat niet want we hebben Moon en wie zorgt er voor Polski als wij weer op stap zijn? Ze blijft dus lekker een campingkat!
Ter gelegenheid van de jarige Henk hebben we om zes uur met de eigenaar afgesproken dat we bij hem zullen eten. Marian vis en Joke vlees. Het eten is al klaar en als we nét zitten worden de aardappelen en worteltjes gebracht en voor Marian een onbekend gefileerd visje en voor Joke een rol gehakt in een pastadeegomhulsel... Mooi Wordfeud-woord!
Maar ook het dessert wordt er meteen bijgezet: een groot stuk pruimentaart! We hebben echter genoeg gegeten dus vragen we of we het dessert mee mogen nemen naar de camper voor later op de avond. Natuurlijk is dat goed!

Zaterdag 17 september
Als we geladen en gelost hebben (water en toilet) zeggen we de Belgen gedag want we zullen ze niet meer zien. (Gisteravond kwamen ze toch nog...) Onze plannen zijn inmiddels anders dan die van hun.
We rijden naar de kerk in Swieta Lipka, de Parel van de Noord-Poolse barok genoemd. Er is een legende over een man die in opdracht van Maria heel snel haar beeltenis uit lindenhout zou hebben gemaakt en dat was zó'n wonder dat de kerk op de plaats van die boom is gebouwd. In de kerk zie je die beeltenis ook een paar keer terugkeren. Het trekt al eeuwenlang pelgrims aan...
Een groep vrouwen zit binnen te zingen want om half 10 zal een kort orgelconcert beginnen. Als we een enorm gebonk horen denken we dat de pastoor de trap naar het orgel beklimt. Dat is niet zo. Er ligt een man onderuit gezakt in een epileptische aanval met zijn hoofd op de kerkbank te bonken...
De vrouwen kijken verschrikt om en wij maken dat we buiten komen! We kunnen niets voor de man doen en we spreken de taal niet. Al snel zien we iemand bellen en verschijnt er een ambulance...
Hoewel het een akelig gezicht was houdt het ons gelukkig niet lang bezig!
We rijden door het heuvellandschap verder naar het noorden, de herfstkleuren zijn zó mooi met de zon er op! We genieten van de reis!

Als we bij een benzinestation even stoppen zodat Marian de voorruit van vliegen- en vlinderrestanten kan ontdoen speelt Joke even met een knopje om de spiegels in een goede stand te zetten. Maar opeens werkt het knopje niet meer. Nou ja, dan niet! Is niet belangrijk.
We rijden weer verder en dan blijkt dat het raam niet meer omhoog kan... O jee, dat is erger. En die bij Marian kan niet open!
We denken aan een kapotte zekering maar ja, waar zitten die en hebben we wel reserve zekeringen bij ons? Nee dus!
Als we het een man vragen die bij een bedrijf een auto staat te wassen houdt hij een heel verhaal in het Pools en hoewel Joke in het Nederlands terugpraat, gaat hij maar door. Maar dan wijst hij naar een autosloopbedrijf aan de overkant. Goed idee!
Daar is een medewerker die naar de bus kijkt vanachter zijn buro en hij schudt hevig Néé. Hij weet niet eens wat Joke wil vragen!
Dan rijden we terug naar het bezinestation van zojuist en daar staat een groepje jonge mensen bij wat auto's. En ja, zij spreken Engels en ja, een jongen blijkt er wel wat verstand van te hebben. Met het instructieboekje erbij en een Google-vertaler op zijn mobieltje schroeft hij een klepje open waar de zekeringen achter zitten. Een andere jongen verruilt een zekering met een andere (wél volgens het boekje!) en hiephiep, het raam sluit weer!!!
Joke is zó blij dat ze zegt dat ze ze wel een "hug" kan geven. "No problem" zeggen ze en zo knuffelt Joke drie vriendelijke en behulpzame Poolse jongeren!

Het doel is naar Kanaal Elblaski te rijden. Dit kanaal werd in de 19e eeuw gegraven om producten sneller naar de zeehavens te vervoeren. Het verbind echter vele meren met elkaar en over een afstand van 9 kilometer is het verval 100 meter. Meestal bouwde men daar sluizen voor maar hier werden en worden nog steeds de schepen in een dok gevaren wat over land wordt getrokken via kabels die over wielen lopen... een uniek stuk werk in de wereld.
Misschien is het verhaal wat warrig en geven de foto's hieronder meer inzicht!
Wij vinden het reuze interessant en blijven een poosje kijken naar de twee boten, nu met toeristen, die op deze manier het verval overbruggen.
Als we terug bij de camper zijn zegt Marian opeens heel serieus: "Joke, ik wil je iets geven..." Even schiet door Joke heen dat ze ten huwelijk wordt gevraagd... hihi... Oh nee, we zijn al bijna 10 jaar getrouwd. Maar dan geeft ze drie madeliefjes en zegt lief: "Omdat je al zoveel kilometers hebt gereden!"...

Als we weer verder rijden besluiten we dat we niet naar de volgende stad uit het routeboek gaan (Malbork) maar naar het 60 kilometer verder liggende Gdansk. Ook hier brengt MiepMiep ons weer voor de deur van de camping waar het wederom héél rustig is!

• 20 September 2016 - 21:08

Jan En Gelly:

Vanaf Texel even een reactie.wat een rust straalt eraf als jullie bij de camper zitten en in een gedateerde ambiance zitten te eten. Blijf genieten! Vooral de madeliefjes is een cadeautje!
    Lieve groetjes vanuit onze caravan.

• 20 September 2016 - 22:08

Henk:

Gelukkig zijn de felicitaties toch op tijd gekomen en ziet het etentje er lekker uit!! Dat was even schrikken als de ramen niet meer open of dicht willen maar goed dat je je altijd wel weer weet te reddden. Het verhaal is weer leuk om te lezen en de foto's spreken voor zich. Goeie reis verder en een mooie dag in Wroclaw. Groeten Henk en Greet.

• 20 September 2016 - 22:19

Adriënne:

Tja, vandaag pas nummer drie. Maar dit is dan ook een werkdag, dan zit ik bijna niet achter de computer. Wat een interessant verhaal weer. Dat van die boten die opgetakeld worden, dat vind ik gaaf! Volgens mij gaat het veel sneller dan schutten. Want 100 meter verval, dat duurt wel even hoor. Als het al in één keer kan. Prachtig! Wij hebben overigens wel eens staan kijken bij een kanaal waar ook veel verval was en dat schutten gebeurde daar in acht stappen. Prachtig gezicht, maar het duurde al met al wel zo'n anderhalf uur voor je beneden was.
    Geniet nog lekker. Zoen uit Brabant!

• 20 September 2016 - 23:28

Harense Wichter:

goedenavond - sorry geen reactie vanaf deze kant op het vorige reisverslag. kom het nu weer goed maken .
    leuke foto's prachtig water en inderdaad ook een prachtig poesje. Blijft fijn te lezen wat jullie allemaal doen en hoe goed je samen "reizigers" bent.
    Zag het bordje Gdansk voorbij komen en moest gelijk even glimlachen.
    Onze Emily ging met Minke(mama) ook op vakantie en wel naar Marokko - zo vertelde Em.
    Minke gevraagd : welneeee we gaan naar Gdansk in Polen. dus terug gevraagd aan Em hoe dat nou toch kon - de oplossing: dat woord was te moeilijk om uit te spreken en dat andere kende ze wel.
    En Joke mogelijk kan de garage je een kleine cursus auto onderhoud aanbieden. niet om echte reparaties te doen maar wel hoe en wat betr. zekeringen en lampjes verwisselen.
    Mogelijk had ik het al geschreven maar Imelda heeft nu de hele rechterarm in 't gips want het bot groeit niet vast. Duur totaal ca.5 week. Daarna kijken of dat werkt anders operatie met platen. zucht.
    Daarna aanpak van de te snel werkende schildklier dus rust is er nog even niet bij. we houden de moed er met moeite in. Hier is het nog steeds prima weer ca.20 graden dus voor ons kneuzen nog warm genoeg om op het terras even te zitten. fijn ook dat Marian uit de voeten kan en jullie nog lekker kunnen genieten. We verheugen ons op jullie volgende verslag. Knuffels van ons voor jullie

• 21 September 2016 - 08:09

Puck:

Wat zullen jullie genieten van dit zwerversbestaan!
    Gaan en staan waar jullie willen en ja, problemen met knopjes en zekeringen zijn er om opgelost te worden en als je het met een hug kunt belonen, helemaal prima!
    In Holland is het weer ook nog heerlijk en genieten we nog van an Indian Summer.
    Momenteel logeer ik in een huis van mensen die met vakantie naar Canada zijn.
    de twee poezen waar ik voor zorg willen het liefst tegelijk op één schoot, terwijl de eigenaresse zich vooraf zorgen maakte, omdat de poezen 'zéér eenkennig' zijn.
    Lieve vrouwen, prettige reis verder en ik vind het leuk om jullie avonturen virtueel te kunnen volgen.
    Lieve groet en pas goed op elkaar!

• 21 September 2016 - 11:31

Jan En Alie:

Wat een mooie en ook ontspannen foto's, heerlijk rustig aan het meer, fijne afwisseling.
    geniet vooral verder.
    wij hopen zondag te vertrekken richting het zuiden.

• 21 September 2016 - 18:20

Marian Van Jos:

Dag lieverds! Mooie avonturen weer beleefd! Zo gezellig beschreven. Vooral doorgaan zo

• 21 September 2016 - 18:23

Marian Van Jos:

2e stukje viel weg! Het is op deze manier meegenieten van jullie belevenissen. Wij gaan morgen naar het centrum van Issoire en hopen daar ook mooie dingen te zien!
    Knuffel!

• 22 September 2016 - 10:21

Lida:

Een beetje laat maar hier komt toch nog een reactie. Bewaar deze route, dit is iets wat ons ook erg aanspreekt. We smullen van jullie verhalen ( en missen jullie stiekum ook nog een beetje). Liefs van ons.