Hoge, mooie bergen enzo... - Reisverslag uit Dovje, Slovenië van Marian & Joke - WaarBenJij.nu Hoge, mooie bergen enzo... - Reisverslag uit Dovje, Slovenië van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

Hoge, mooie bergen enzo...

Door: Marian en Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

27 Mei 2015 | Slovenië, Dovje

Maandag 25 mei
Het voelt helemaal niet goed op deze grote volle camping in Bled en we besluiten om weg te gaan. We willen naar de hoogste berg van Slovenië rijden, de Triglav van 2864 meter hoog en rijden een lange en mooie kronkelige weg. Op het einde van de weg zien we niet de top of een mooie "alpenweide" maar wel een deel van een Biatlon parcours met de schietweide. Leuk om te zien maar niet wat we voor ogen hebben.
We rijden dezelfde weg terug om op weg te gaan naar een camping maar komen een bordje tegen met uitzichtpunt (Soteska Vintgar) en besluiten dus linksaf te gaan. We hebben geen idee wat we te zien krijgen!
Opeens komen we op een heel drukke parkeerplaats, trekken onze wandelschoenen aan omdat we zien dat de meeste mensen stevige schoenen aan hebben en stuiten op een hokje om een ticket te kopen, € 4,- p.p. Moon mag ook mee. We lopen langs een snel stromende rivier tussen de bergen over bruggetjes en aangelegde houten paden. Wat een kracht heeft dat water, het is prachtig! De tocht is zo'n 2 1/2 km. lang en we genieten! Soms moeten we stil staan om tegenliggers door te laten. Het water sijpelt van de rotsen. Ook bij laagteverschillen spettert het omhoog met zoveel kracht dat je bijna gedoucht wordt. Bij het eindpunt is een waterval en staat er een kiosk.
Hier genieten we van een ijsje en gaan daarna de weg weer terug. Dan zie je weer andere dingen, het is echt mooi, mooi, mooi!!!
Wat genieten we hier onverwacht van!
We zetten Miep aan op camping Kamna in Dovje/Mojstrana, deze werd ons getipt door Mariet en Ger (van de vingerpoppetjes), zij hadden er over gelezen in de KCK.
Bij aankomst voelt het meteen goed, we zetten de luifel uit en bevestigen er een zijwand eraan. Er zijn mooie ritten hiervandaan te maken om de bergen in te gaan. We kijken ook op hoge toppen met sneeuw.
We blijven hier wel even...

Dinsdag 26 mei
Vanmorgen eerst de site bijgewerkt, de foto's stonden er niet goed op... Marian leest en puzzelt.
Na de lunch lopen we naar het dorpje Dovje. Hier zien we lange, hoge houten rekken en omdat er in eentje wat hooi zit denken we dus dat daar het hooi in gedroogd wordt.
In Dovje begint het te regen en schuilen we bij het enige restaurant(je) wat het dorp rijk is, eten er een ijsje en bestellen twee pizza's voor vanavond zes uur. Als het droog is gaan we verder, het dorp ziet oud en is klein maar aan de overkant zien we een groter plaatsje liggen, Mojstrana. Het hoogteverschil tussen de twee is groot dus we stijgen en dalen wat af vanmiddag. In Mojstrana is een kleine supermarkt maar brood en yoghurt hebben ze er wel. Dat gaat in de rugzak en dan wandelen we in de warme zon weer terug naar de camping. De enige (wandel)weg is weer door het dorp Dovje dus wéér heuvel op en af...
Geen grote belevenissen vandaag maar wél een fijne wandeling van een kilometer of zes gemaakt!
Rond zes uur gaat het weer regenen en als we het weerbericht bekijken zien we alwéér dat er veel regen aankomt. We zoeken wederom naar een plaats waar het zonniger en in ieder geval droog is maar dat is lastig te vinden. Het is echt niet erg als het eens regent maar zoveel dagen achter elkaar is niet leuk. Het koelt ook erg af en hebben al een paar avonden het kacheltje aan!
Maar we voelen ons thuis op deze camping dus we blijven nog even!
O ja, de pizza was heerlijk!

Woensdag 27 mei
Het is zwaar bewolkt en koud, 10 graden. Marian ruimt de zijwand en luifel op, ze zijn nu droog en je weet maar nooit.
Nu kunnen we ook weer even rijden en besluiten om de Vrata vallei in te gaan. Halverwege stoppen we op de parkeerplaats en zien een waterval naar beneden kletteren, daar willen we wel naar toe. We klauteren over een pad van grote stenen en boomwortels en dan kunnen we echt niet meer verder. Jammer, we gaan hetzelfde pad weer terug. Beneden zien we een ander pad en deze kan wel. Moon vindt het heerlijk om voor te gaan en het pad te zoeken.
En dan zijn we er, het is er zó mooi! De waterval valt 52 meter naar beneden! We proberen nog het pad achter de waterval te nemen maar Moon vindt het te eng. Marian gaat met Moon terug. Joke wil dit spannende pad nog wel nemen maar besluit dan toch om terug te gaan. Het is te nat, te glad en het zijn losse stenen... Veel te gevaarlijk dus. Maar het is wel enorm genieten.
Terug bij de camper vervolgen we de weg met een steigingspercentage van 25%, als de weg ophoudt lópen we verder. Heerlijk, het is er zo stil en groen met veel heel fijne bloemetjes, erg mooi en dan staan we uiteindelijk aan de voet van de hoogste berg van Slovenië, de Triglav. Deze is 2864 meter hoog en zo groot en puur. We blijven echt een poos genieten met ons drieën. Daar zegt Joke: "Als het dan toch slecht weer blijft in Oosterijk dan vind ik het nu niet zo erg meer als dat niet meer lukt".
Maandag hebben we de Triglav vanaf de oostkant gezien vanuit Bled maar vandaag stonden we echt aan de voet van de noordkant.

Als we terug zijn op de camping gaan we weer kijken naar het weer en besluiten we om morgen naar Italie te gaan.
We zullen waarschijnlijk op camperplaatsen gaan staan, want wat we nu zien aan campingprijzen (van € 40 á € 60 per nacht) is toch echt te gek.
Het kan dus zijn dat we een poosje geen internet hebben... dus geen belevenissen op de site!

• 27 Mei 2015 - 21:39

Vera:

Inderdaad wat een bijzondere omgeving!
    Logisch dat die schoonheid van jullie zoveel bekijks trekt.
    Nu op naar het ook wondermooie Italië, waar het weer een beetje
    warmer zal zijn.
    Geniet van de tocht er heen.
    Vera

• 27 Mei 2015 - 21:57

Erna:

het blijft een boeiend verhaal en zoals jullie schrijven kun je gewoon mee reizen. groeten en knuffel van Imelda !mocht ik niet vergeten.
    het is genieten en ja het weer je mag er even op mopperen maar je humeur mag er niet onder lijden. daar hebben wij geen invloed op en dat is gelukkig maar. en tuurlijk weten we allemaal dat we anders met de wereld moeten omgaan maar je mag het even loslaten van mij hoor.
    jammer van de foto's want de start/stop en vergroot werkt niet helaas.
    maar dat komt later wel weer.de watervallen zijn altijd weer geweldig om te zien en om te horen. prachtig.
    geniet maar lekker verder en bedenk dat Oostenrijk en omgeving bekend staan om hun vele regenbuien.
    bedankt weer voor dit verhaal.
    dikke kus beiden

• 27 Mei 2015 - 22:05

Lida:

Heerlijk toch zo lekker struinen. Je beleeft op deze manier van alles. Wij zijn ook in triglav geweest en hadden daar een hele grote maar wel leuke camping. Veel Denen. Nooit geweten dat er zoveel Denen met een caravan zijn! Liefs, L en L.

• 27 Mei 2015 - 22:25

Nanda:

Fijne tijd nog!! Groetjes Nanda

• 27 Mei 2015 - 23:20

Jos En Marian:

Jullie ontdekken werkelijk de prachtigste plekjes. Vooral doorgaan zo en mooie foto's maken, genieten wij er hier ook van!
    Fijne tijd in Italie!

• 27 Mei 2015 - 23:26

Mariaan En Jos:

Net nog even de foto's bij het vorige verslag gezien. Zo missen we niets! Mooi!

• 28 Mei 2015 - 07:14

Aafke:

Hallo Marian en Joke,

Fijn om jullie avonturen te lezen. Prachtige foto's ook van de vorige keer. Veel plezier in Italie en warmte en droogte toegewenst.

• 28 Mei 2015 - 08:19

Alie.Jan:

Wat een mooie omgeving,
    Die moon boft ook maar zo'n mooie vakantie.
    geniet nog even van de terugreis.

• 29 Mei 2015 - 12:24

Elly:

Lieve Marian en Joke,

Geweldig om jullie reis te mogen volgen en zo veel herkenbare plekken, prachtig.
    Geniet nog van het vervolg en hopelijk iets meer warmte en het zonnetje.

groetjes van ons

• 01 Juni 2015 - 09:45

Monica:

So cute the child with Moon.
    Love from us enjoy it.