Naar Praag... - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Marian & Joke - WaarBenJij.nu Naar Praag... - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

Naar Praag...

Door: Marian en Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

23 April 2015 | Tsjechische Republiek, Praag

Woensdag 22 april
Met een dikke zoen en een Tot Ziens nemen we afscheid van Susanne en gaan op weg naar een camping in de buurt van Praag.
In het dorp is de weg opgebroken maar toen we van de week kwamen konden we er tóch gewoon langs. Ook nu moeten we er weer langs en dat doen we gewoon. Maar nu staat er aan het eind van de bochtige weg een grote vrachtwagen die niet weggaat voor ons. Tenslotte hebben we een bord Verboden In Te Rijden genegeerd...
Keren is onmogelijk dus moet Joke achteruit dat eind terug. En dat lukt haar prima. De werkmannen staan haar met de duimen omhoog een compliment te geven.
Mmmm... toch een beetje stoer en trots...

We stellen MiepMiep in op de U Elektrarny 100. Het nummer kent ze niet, wel 137. Ook goed. De camping vinden we dan wel.
Bij de eerste Liddl die we tegenkomen slaan we verse groente, fruit, brood en yoghurt in.
We rijden door de stad Praag en Miep wijst ons prima de weg. Tót we op het aangegeven adres komen... Miep brengt ons rechtstreeks een benzinestation binnen.
Kan niet goed zijn...
Binnen gevraagd en de ACSI-gids laten zien. Blijken we nog 20 kilometer verder te moeten zijn en als we goed hadden gelezen stond dat ook in de gids!
Maar Joke dacht: "We gaan naar Praag, dus...". En tikte ze Praag in.
Daarna hetzelfde adres bij MiepMiep ingetikt maar nu met de coördinaten en dan brengt Miep ons zonder probleem, dwars door de drukke stad, naar de camping!
We zoeken een plekje uit met het zicht op de Moldau, nestelen ons en maken een plan om morgen naar de stad Praag te gaan.

Donderdag 23 april
Vanmorgen stappen we om half 10 in de trein naar Praag die ons daar langs 8 stationnetjes in 25 minuten brengt. Moon reist op een kinderkaartje voor iets meer dan een euro en vindt de reis maar spannend. De trein schut en boemelt aan alle kanten en wij vragen ons af of 'ie wel op de rails blijft...
Maar natuurlijk gaat het goed en zodra we buiten zijn doet Moon een grote poep in het eerste stukkie gras wat we tegenkomen. Even de spanning eruit...
We hebben een plattegrond bij ons en al het nodige gelezen over de stad dus we weten wel zo'n beetje wat we willen zien. We lopen door een brede winkelstraat waar Joke al snel een boekje voor haar verzameling "Winnie the Pooh in alle talen" vindt, een Tsjechisch exemplaar dus. Zij helemaal blij!
Dan naar het hart van Praag, het Oude Stadsplein om het maar in het Nederlands te benoemen. We zien schitterende panden rondom het plein en op het stadhuis zien we het astronomische uurwerk waarvan de geschiedenis vertelt dat meesterklokkenmaker Hanus blind werd gemaakt door de wethouders van de stad zodat hij nooit voor andere steden zo'n bijzonder uurwerk kon bouwen.
Op het plein staan verschillende groepjes muzikanten die ieder hun eigen stijl laten horen. Erg leuk.
Daarna lopen we over de beroemde Karelsbrug, deze is ruim 500 meter lang en heeft aan de zijkanten 31 sculpturen. Met ons lopen er nóg honderden mensen want het is ontzettend druk in de hele stad!
Op een bankje onder de brug eten we ons broodje en rusten we even uit, ook Moon wordt moe. Het water wat we steeds voor haar meenemen drinkt ze gráág op! Zij ziet natuurlijk honderden benen langs zich gaan en heeft geen idee waarom :-) . Ook hier glimlachen mensen naar Moon en willen ze haar aaien, ze wordt zelfs geregeld op de foto gezet.
Dan vervolgen we onze weg door de smalle straten naar boven, naar de Praagse Burcht waar binnen de muren de Sint Vituskathedraal staat. Allemaal even indrukwekkend en we hebben een mooi uitzicht over de stad!
Daarna gaan we ongeveer dezelfde weg weer terug op zoek naar de Oude Joodse Begraafplaats. Daar zien we bij de ingang dat Moon niet mee mag en dus draaien we weer om, eten ergens een broodje en gaan langzaamaan weer op zoek naar het station. Moon is zó moe dat ze in de trein onder de bank kruipt en we haar wakker moeten maken als we eruit moeten.
Vijf uur zijn we moe maar voldaan weer thuis, Marian zet koffie en maakt een beker chocola en Moon nestelt zich met een diepe zucht op haar bed... Die meldt zich tegen zessen pas weer omdat het etenstijd voor haar is.
Marian maakte gisteren een grote pan macaroni dus vandaag hoeft ze het alleen maar op te warmen. Lekker makkelijk, groot gelijk!
Morgen blijven we thuis en gaan een was draaien in de machine hier op de camping.

• 23 April 2015 - 22:16

Adriënne:

Een aantal herkenbare foto's. Jammer dat jullie niet op de Joodse begraafplaats mochten. Die is echt bijzonder. Gaan jullie nog een keer Praag in? Dan is het Monument aan slachtoffers van politieke onderdrukking in de Tsjechische Republiek ook een aanrader. Een zeer indrukwekkende beeldengroep die zich uitstrekt over een flink aantal trappen. Veel plezier nog en lieve groetjes van ons.

• 23 April 2015 - 22:28

Erna:

dat ziet er weer goed uit, lekker weer en prachtig land. leuk ook dat moon het zo "goed"doet.geniet maar lekker verder wij genieten voorlopig wel mee met jullie foto's en verhaaltjes.
    tot later en knuffel van (ook al weet zij het niet ) Imelda.

de Harense wichter
    Erna en Imelda

• 23 April 2015 - 22:36

Marian En Jos:

Lieve Marian en Joke,
    wat een mooi verslag en prachtige foto's.
    Wat doet Moon het goed echt geweldig.
    Praag is echt mooi wij zien veel bekende plekjes, echt mooi.
    Inderdaad is de Joodse begraafplaats een aanrader.
    Geniet er lekker van en heel veel plezier, lieve knuffel van ons XXXX

• 23 April 2015 - 22:53

Vera:

Ooooooo wat is die Moon een schoonheid zo rechtop naast Marian.
    Fijn blijven genieten samen!

• 23 April 2015 - 23:54

Jan En Alie:

Wat een mooie foto's hebben jullie gemaakt.
    Voor ons ook bekende plekjes,
    Geniet maar van jullie reis.
    groetjes..

• 24 April 2015 - 00:06

Marja:

Prachtig!!!!

• 24 April 2015 - 06:49

Aafke:

Genoten van het verslag en de foto's. Veel plezier verder.
    Groeten uit het mistige friesland.

• 24 April 2015 - 10:23

Henk:

Alweer allemaal heel bekende plekjes daar in Praag. Geweldig mooie stad om in rond te lopen en zeker op zo'n zonnige dag. Leuk verslag weer gemaakt
    Groeten Henk en Greet

• 24 April 2015 - 12:36

Jan En Patricia:

Mooie herinneringen aan Praag, maar wat een drukke stad hè? Ook wij liepen al schuivelend over de Karelsbrug. Wij hebben ook veel naar boven lopen kijken naar alle verrassingen op daken en aan gevels. Fijne reis verder, lieve groet vanuit de Dordogne.

• 24 April 2015 - 12:39

Patricia:

Schreef ik nou schuivelend? Bloos...schuifelend natuurlijk...

• 25 April 2015 - 11:00

Lida:

Hey dingetjes, nu heb ik het verslag wel gelezen. Zoals ik al vertelde was daar gisteren niet van gekomen. Jullie verhaal maakt me erg nieuwsgierig naar Praag, nog ff wachten voor ons. Ben benieuwd wat jullie nu weer mee gaan maken. Liefsssssssssss

• 25 April 2015 - 13:21

Jan En Gelly:

Jan geniet van de mooie foto's .ze is er zelf ook ooit geweest. Jullie zijn toch een stel geweldige globetrotters , geniet van de vele indrukken en mooie momenten en van elkaar.
    Liefs van de Stienzer meisjes