Op weg naar Tsjechië.... - Reisverslag uit Lhota pod Hořičkami, Tsjechische Republiek van Marian & Joke - WaarBenJij.nu Op weg naar Tsjechië.... - Reisverslag uit Lhota pod Hořičkami, Tsjechische Republiek van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

Op weg naar Tsjechië....

Door: Marian en Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

19 April 2015 | Tsjechische Republiek, Lhota pod Hořičkami

Woensdag 15 april
Het huis is opgeruimd en de camper is schoon en ingericht, Moon ligt al een poosje op de stoel te wachten en dus we kunnen aan onze reis beginnen!
We worden om half twee uitgezwaaid door Sylvia, Marco en Gijs en dat voelt een beetje emotioneel maar ook érg fijn dat ze zijn gekomen!
Ons eerste doel is om een bezoekje te brengen aan Judith en Bas in Akkrum, altijd gezellig. Daar is ook Lies, een vriendin die net een maand in Mexico is geweest om er didgeridoo-lessen te geven. Leuke verhalen heeft ze te vertellen.
's Avonds geeft ze Judith een paar nieuwe blaastechnieken en daarna spelen ze nog een poosje samen. Djemmen heet dat, geloven we. Daar luisteren we graag naar want ook Judith kan heel goed didge spelen! Jammer genoeg voelt Bas zich niet lekker en gaat vroeg naar bed.
Aan het eind van de avond lopen Judith, Lies en haar hond Bart en Joke met Moon nog een laatste rondje en dan is het bedtijd.
De camper staat bij Judith en Bas voor de deur.

Donderdag 16 april
Na het ontbijt rijden we naar Gytsjerk om even bij onze vriendinnen Doni en Amarens te zijn, fijn om ze weer even te zien! Na de lunch rijden we naar het UMCG in Groningen omdat daar vriendin Imelda is opgenomen en haar vrouw Erna komt ook rond drie uur. Dat hebben we zo afgesproken.
Tegen vieren gaan we weer weg, ook omdat Moon in de auto moest blijven.
Als we bij Nieuwerschans de grens over gaan geven we elkaar een high five en zeggen dat onze reis nu écht is begonnen!
Bij Oldenburg vinden we de camperplaats langs het Küstenkanaal. Officieel is dit een plek voor drie campers maar we staan hier met ons zessen en dat kan gemakkelijk!
Er is gras voor Moon en na het eten gaat Marian even met haar dollen met een tennisbal. Kan ze haar energie even kwijt...
Tijdens het rijden ligt ze heel rustig op haar kussen tussen ons in, dat gaat goed.

Vrijdag 17 april
Vandaag rijden we van Oldenburg naar Leipzig en hier rijden we naar de camperplaats. Als we hem vinden blijkt hij op een industrieterrein te zijn buiten de hekken van een caravanhandel. Als Joke zich bij de receptie gaat melden blijkt de receptioniste van niets te weten: "Wij zijn helemaal geen camperplaats... nooit van gehoord!" Als ik haar de gegevens plús foto in het dikke ACSI-boek laat zien haalt ze haar schouders op: "Hebben wij geen toestemming voor gegeven!" En ja, ik mag het doorgeven aan de ACSI... Maar vooruit, voor één nacht mogen we blijven staan maar... de weg is luidruchtig door het vele verkeer en er is een disco in de buurt!
We weten genoeg, we zoeken wel verder!
Onze MiepMiep stellen we in op een andere plek maar die vinden we niet. Uiteindelijk, na twee uren rond te hebben gereden, zetten we de camper op de parkeerplaats van een Aldi en blijven hier overnachten.

Zaterdag 18 april
Het was een héél koude nacht. Als Joke om half acht Moon uit gaat laten blijkt het slechts twee graden te zijn, brrr...!
Vandaag rijden we naar de camperplaats in Dresden. Dichtbij is een vlooienmarkt en dat vinden we altijd leuk. We kopen niets, laten Moon lekker rennen door het gras aan de oever van de Elbe en gaan dan de oude stad in waar we op de Alte Markt uitkomen. We bezoeken de Frauen Kirche en slenteren verder wat rond door dit oude deel van Dresden.
Moon trekt veel bekijks, mensen glimlachen als ze haar zien. Een echtpaar uit Argentinië gaat zelfs op de knieën voor haar en pakken hun telefoon erbij om hun 7 jaar oude boxer Sacha te laten zien!
Rond half een hebben we het wel gezien, het is maar 7 graden, we krijgen een hagelbui over ons heen en dan rijden we naar een SVR-camping in de buurt van Náchod, in Lhota pod Horickami, Tsjechië. Die kunnen we, ondanks Miep, niet vinden en dan bellen we naar de Nederlandse eigenaar. Die laat ons flink schrikken door te zeggen dat de camping pas op 1 mei open gaat. In ons SVR-boekje staat echter dat ze vanaf 1 april open zijn! Het kan dus eigenlijk niet maar als we zeggen dat we al in het dorp staan zegt hij dat het oké is dat we komen. "Waar staan jullie dan kom ik jullie halen!"
Jeetje, dat is aardig!
En even later staat hij bij ons en mogen we achter hem aanrijden naar de camping. Daar wacht zijn vrouw Susan ons al op en al pratende komen we erachter dat het een typefout in het boekje moet zijn!
Maar gastvrij als ze zijn mogen we een plekje tussen de fruitbomen uitzoeken, sluiten zij de boiler aan, worden toilet en douche onmiddelijk schoongemaakt en brengt Ton ons een dikke stapel informatie in ordners "zodat we wel tot september kunnen blijven", grapt hij. Ook grappig is is dat zij uit Nijkerk komt en hij uit Hoevelaken en in Amersfoort op school heeft gezeten.
Ook vanavond is het koud: 4 graden... We hebben wel een Trumatic-verwarming in de camper maar we komen er niet uit hoe hij aan moet. Gelukkig heeft Marian een poosje geleden een electrisch kacheltje ter grootte van een half melkpak, gekocht en dat geeft een beetje warmte. Eigenlijk alleen waar het naar toe gericht staat én alle warmte stijgt naar boven.
Als Marian gaat staan zucht ze: "Hadden we maar een stapelbed dan ging ik bovenin liggen...".
Als het bedtijd is stopt ze het zomerdekbed bij het herfstdekbed in en dat blijkt vannacht lekker warm te zijn!

Zondag 19 april - Vandaag is Marijke jarig: gefeliciteerd!
Om acht uur gaat Joke een eind lopen met Moon en dan blijkt de zon al volop te schijnen! Als ze terug komt en Marian nog lekker ligt te dommelen kan ze gewoon in de stoel buiten zitten met de snoet in de warme zon. Maar even later komt Marian ook naar buiten en dan kunnen we zelfs buiten ontbijten. Heerlijk, dit hoort bij het vakantiegevoel!!!
Daarna is het lekker douchen (na donderdagmorgen bij Judith en Bas niet meer gedaan!) en lezen, Tsjechische kaart bekijken voor verdere plannen, Marian doet even de afwas, Moon luiert in de zon en speelt af en toe met haar bal.
Vanmiddag gaan we een eind aan de wandel waarbij Moon helemaal uit haar dak gaat, ze geniet van het rennen in de vrije natuur! Na anderhalf uur zijn we weer terug.
De wind maakt het weer fris (het is 10 graden...) dus we vermaken ons binnen weer.

• 19 April 2015 - 20:22

Erna:

Dag Reisdames, leuk dit weer te lezen.en ook weer gezellig foto's van het geheel. Top.
    Imelda is vrijdagmorgen om 9 uur ca. aangezegd door de transferdame dat om ca.1/2 11 de ambulance haar kwam halen om Imelda naar Maartenshof te brengen. Paniek dus.Maar Maartenshof kende ons nog zijn aller hartelijkst warm en vriendelijk en ze mocht het hele weekend uitrusten van dit rare gedoe van umcg. Morgen zal ze echt gearriveerd zijn en komen de gesprekken en planning. ben je toch even bij gepraat. verblijfsduur zal daar 8-9 weken in ieder geval zijn.
    Verder hoop ik dat de reis voor jullie voorspoedig gaat en jullie weer veel nieuwe indrukken opdoen. Vergeet niet ! de groeten in Hongarije.
    \liefs

erna

• 19 April 2015 - 20:53

Puck:

Dag drie reislustige dames,
    Goed, te lezen dat jullie reis nu echt begonnen is. Heb het goed, blijf alert en geniet van de dingen die je verbazen...

• 19 April 2015 - 21:04

Silvia:

Hallo lieverds!
    Jaja eindelijk uitgevonden hoe ik de complete verslagen kan lezen.. Haha!
    Ik zal wel eens naar dat kacheltje kijken als jullie hier zijn.. Kan niks beloven maar wie weet... Xx en doe voorzichtig!

• 19 April 2015 - 21:54

Aleid:

Veel plezier!!!

• 19 April 2015 - 23:22

Vera:

Tjonge jonge wat een ervaringen al.
    Maar het zal allemaal goed komen.
    De zon zal zeker gaan schijnen.
    Geniet met volle teugen....

• 19 April 2015 - 23:44

Lida:

Meiden wat hebben jullie al een afstand afgelegd en mooie dingen gezien. Als het nu ook nog een klein beetje warmer wordt dan hebben jullie het helemaal voor elkaar. Geniet er maar lekker van. Liefs, L en L

• 20 April 2015 - 00:27

Jan En Alie.:

Leuk dat we ook met jullie mee kunnen reizen op deze manier, Geniet er maar van maak er een mooie reis van.

• 20 April 2015 - 01:16

Adriënne:

Hoop dat het snel warmer wordt. Wij hebben al een aantal dagen lekker in de zon gezeten. Op de fiets, thuis en vanmiddag heerlijk een terrasje gepakt. Gunnen we jullie ook. Liefs!

• 20 April 2015 - 06:52

Aafke:

Hallo Dames,

Wat al een avontuurtjes. Ik hoop dat het warmer wordt.
    Marian via deze weg feliciteer ik je met de dag van morgen.
    We wensen jou samen met Joke en Moon een fijne verjaardag.
    Ben benieuwd naar het volgende verslag.

groetjes uit friesland.

• 20 April 2015 - 07:24

Mieke:

Dat klinkt goed zo met z'n drietjes. Wat heeft die Moon het getroffen bij/met jullie. Heel veel plezier en een mooie reis gewenst!

• 20 April 2015 - 09:12

Erma:

Wat bijzonder....Moon heeft dezelfde etensbak als onze Bobbie. Leuk om dat te zien. Geniet ervan meisjes!!!

• 20 April 2015 - 10:34

Monica:

Hope you two enjoy it.
    Love from Louis + Monica.

• 20 April 2015 - 10:38

Monica :

Oh man Moon looks so cute sitting in the car. What a lovely dog.
    Monica.

• 20 April 2015 - 13:09

Ans:

Lieve dames,
    Geniet en heel veel reis plezier, en Marian morgen een fijne verjaardag.

Liefs,
    Ans

• 20 April 2015 - 16:36

Jos En Marian:

En dit is nog maar het begin!!! Het klinkt nu al fantastisch en weer prachtige foto's. Vooral doorgaan zo en voor jullie allen, maar speciaal voor Marian, morgen een hele fijne dag!
    Dikke kus!

• 20 April 2015 - 21:31

Lida En Louise:

Dag schatten 3 stuks

Wat heerlijk om te lezen. We reizen weer helemaal met jullie mee. Zoveel bekende plekjes voor ons aan de Elbe en in Dresden. We zijn al weer helemaal in stemming. Leuk om Moon ook zo te zien genieten. Jammer van de kou en dan te weten dat het hier prachtig is, maar jullie zien veel meer mooie dingen.
    Met Jan gaat het niet goed is weer heel ziek en opnieuw opgenomen met ontsteking. Zorgelijk.
    Meisjes heel veel plezier en ook lekker genieten van elkaar liefs

• 21 April 2015 - 00:09

Henk En Greet:

Marian, van harte gefeliciteerd met je verjaardag jullie maken er vast wel iets leuks van. Met plezier hebben we het eerste verslag gelezen en weer mooie foto's erbij. Nog 10 dagen en ik ben ook in Dresden daarna door naar Vernerovice ( ligt 35km van Nachrod) Goeie reis verder en we kijken uit naar het volgende verslag.

• 21 April 2015 - 06:21

Jeanine:

Goedemorgen lieverds, marian gefeliciteerd met je verjaardag en voor jullie alle drie een hele fijne dag. Heerlijk om de reisverslagen te lezen. Geniet!!!!! Liefs jeanine

• 21 April 2015 - 07:47

Judith :

Hee mam,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!
    Een mooie dag, XXX
    Judith en Bas

• 21 April 2015 - 08:50

Elly:

Marian, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele gezonde jaren!

De start van jullie vakantie ziet er weer goed uit en ik zou zeggen veel plezier en lekker genieten.
    Lieve groeten Hans en Elly

• 21 April 2015 - 13:56

Loes:

Lieve Marian hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag en ook voor Joke en Moon geniet van deze dag Ik heb een heerlijke grote bonbon op je genomen bij de thee.Leuke foto van Moon ondeugende kop heb ze.Heel veel plezier met elkaar. Over de kunst markt daar hebben we later wel over ik neem aan dat jullie nu wel zijn opgedroogd.heeeeeeel veeeeeeel LIEFS Loes