Zóveel moois... - Reisverslag uit Lofoten, Noorwegen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu Zóveel moois... - Reisverslag uit Lofoten, Noorwegen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

Zóveel moois...

Door: Marian & Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

15 Juni 2023 | Noorwegen, Lofoten

Donderdag (9 juni) vertrekken we richting Tromsø en na weer 2 ferry’s komen we er tussen de middag aan. Onderweg ontdekt Joke dat de klink van de “badkamer” er bijna uit ligt… Als we bij een winkelcentrum even stoppen voor onze lunch blijkt dat we bijna naast een caravancentrum staan. Alweer die toeval…!

Uiteraard in het Engels vertelt Joke over het probleem maar de man begrijpt het niet helemaal. Hij gaat een collega halen. En dan stapt Mike binnen: “Hallo mevrouw, wat is het probleem?” In het Nederlands!!!

Dat praat een stúk makkelijker! En gelukkig kan Mike (32 jaar, komt uit Hilversum, oma woont in Soest, kent Amersfoort goed [e-263a]) het probleem oplossen, kopen we meteen een nieuwe gasfles en met een leuke sticker met I [e-2665] Camping! als cadeautje rijden we naar een camperplaats net buiten de stad.

‘s Avonds branden we met een gerust hart het kacheltje weer want we hebben genoeg gas! Het regent en het is 4°…

Vrijdag rijden we naar de Arctic Kathedraal, een bijzondere kerk zowel binnen als van buiten. Een echt herkenningspunt in Tromsø. Daarna “beklimmen” we de berg Storstein met de kabelbaan. Boven hebben we op deze zonnige dag een prachtig uitzicht over de bergen, de stad en het fjord!

Om 13 uur halen we de caravan op en rijden naar een camping in Skittenelv, 25 kilometer van Tromsø, om hier wat langer te blijven.

‘s Avonds doen we nog een wandeltje over de camping, legt Marian de laatste hand aan de sprei en om half 11 zucht ze: “Zo, die is eindelijk klaar!!”

Wat is ze daar blij om want het was een enorme klus!

Zaterdag rijden we naar de stad, we gaan door diverse tunnels onder de stad en het fjord door. Het zijn drukke tunnels met zelfs rotondes en afslagen daarin. We kijken onze ogen uit, nooit gezien!

Gelukkig is het prachtig weer vandaag, de mensen lopen in korte broeken en hemdjes. Misschien wel een tropische dag voor hen?! Het is 17° en ook wij vinden het lekker warm. Maar voor ons nog geen korte-broeken-weer, hoor!

We beginnen met een bezoek aan het mooie museum Polaria, zien veel vissen, kwallen, een paar zeehonden, roggen, etc. en veel informatie en foto’s langs de wanden.

Daarna gaan we naar het Trollenmuseum. Het is klein maar erg grappig en het is leuk om nu iets meer over trollen te weten. We krijgen een info-boekje in het Nederlands mee en overal staan Tablets / i-Pads om nog meer info op te zoeken.

Vervolgens lopen we een Sami-winkel binnen omdat Joke nog altijd op zoek is naar een kleine badge van de Sami vlag. Die wil ze op een trui naaien die ze aan het breien is van rendierwol wat ze in Lapland heeft gekocht.

Marian wordt helemaal verliefd op een prachtig Noors vest. Het staat haar erg goed en ze besluit het te kopen!

Aan het einde van de middag loopt Joke nog een Magic Ice Bar binnen, krijgt een dikke, warme cape om en en betaald een Cola voor een hoop geld… :-( Maar de cape is niet voor niets, het is binnen -6° en alles is van ijs. Wél een leuke ervaring!

Zondag rijden we naar de ferry die ons in 45 minuten naar het eiland Senja brengt. Ook hier is de natuur overweldigend, meer hoge en vooral ruige bergen, ook met sneeuw. Maar ook veel (kleine) watervallen. Via een schitterende kustwegroute rijden we naar het dorpje Husøy wat ook weer op een eigen eiland ligt.

In Skaland staan we voor de nacht op een camperplaats.

Maandag rijden we sightseeing over Senja en genieten van de natuur. Bij Bergbotn is een uitzichtpunt boven het fjord waar we natúúrlijk stoppen! Iets wat we sowieso veel doen als we denken dat het de moeite waard is!! Het waait hier flink en zo hoog is het ook erg koud.

Half 11 zijn we weer thuis, ruimen de boel op en rijden naar Gryllefjord voor de ferry naar Andenes op de eilandengroep Vesterålen. Op de parkeerplaats hebben we even een leuk gesprekje met een jonge man uit Hardenberg, hij reist met auto en tent een paar maanden door Scandinavië.

Er staat een pittige wind, we schommelen behoorlijk waardoor Joke niet naar het dek gaat/durft om foto’s te maken en om gewoonweg te kijken en te genieten… Tjonge, wat zien we de horizon omhoog en omlaag gaan…

We komen terecht in een heel ander landschap, hier zien we uitgestrekte veenvelden en moerassen.

Minder bergen maar langs de kustweg juist weer wel. En zoals we tientallen rendieren hebben gezien op en langs de weg zijn het hier juist de vele schapen met lammetjes! Op een kruispunt waar we twee tellen stoppen staat opeens de man uit Hardenberg weer naast ons en kletsen we even. Hij zag de caravan en de witte “bus” en dacht “Dat moeten de twee dames zijn!” Ja dus!

In Stokmarknes bezoekt Joke het Hurtigrutenmuseum, dat vindt ze nu juist extra leuk omdat haar broer Henk volgende week deze reis gaat maken: met de postboot van Bergen naar Kirkenes.

Marian blijft in de caravan op een parkeerplaats en ontdekt dat er geen water uit de kraan komt terwijl er genoeg water in de tank zit! En ook de verlichting werkt niet meer.

O jee, wat nu?

Zonder verlichting kunnen we wel, het wordt toch niet donker. Maar zonder water is wél een probleem! Gelukkig hebben we wat extra water in een 5 liter fles...

We rijden naar Melnu en slapen op een camperplaats op de pier, morgen varen we over naar Fiskebøl op de Lofoten!!!

Hoe het afloopt met ons water-probleem lees je in het volgende verslag…

• 16 Juni 2023 - 08:06

Aafke :

Ik heb genoten van jullie prachtige reis. Kijk uit naar de volgende. Blijf genieten.

• 16 Juni 2023 - 09:13

Nanda:

Lieve Marian en Joke, zo grappig jullie verhaal te lezen terwijl wij hier allemaal puffen van de hitte! Wij zitten in Etretat en gaan straks verkassen naar Honfleur, heerlijk ook. Maar zo te horen is jullie reis ook zeker de moeite waard, lieve groeten en geniet nog lekker even door!! Nanda

• 16 Juni 2023 - 11:55

Lida:

Noorwegen is een fantastisch land als ik jullie verhalen zo lees. Echt leuk dat jullie alle aandacht en tijd aan musea, cultuur en natuur geven. De temperatuur kan ik me nu even niet meer voorstellen........Wij snakken naar regen!

Veel plezier op jullie mooie reis.

• 16 Juni 2023 - 15:08

Sacha Karssen:

Jeetje...heel gaaf. Denk elke dag aan jullie. Vanmiddag in de auto nog een heel gesprek met Sjoerd over hoe grappig hij tante Joke vindt. Super trots dat jullie dit doen dames. Geniet ervan en van elkaar. Wij lopen hier te puffen zo heet is het.

Dus maak ook maar een sneeuwballetje voor mij...

Dikke kus van ons drie

• 16 Juni 2023 - 16:58

Adriënne:

Wat een prachtig vest Marian! En schitterende foto's. Telkens weer zie ik dat jullie een heel mooie reis maken. Wat fijn dat ik een beetje mag meegenieten. Liefs!

• 16 Juni 2023 - 21:52

Gelly:

Inderdaad een prachtig vest Marjan. En prachtige verhalen. Ben erg benieuwd hoe het waterprobleem wordt opgelost.[e-1f605]

Blijf genieten, liefs uit Stiens

• 16 Juni 2023 - 22:46

Marian :

Wat mooi allemaal! Jullie zien zoveel moois en de foto's geven goed weer waar jullie van genieten! Voor mij zitten er ook bekende plaatsen bij, dat maakt het extra leuk om het verslag te lezen.

Ben benieuwd naar het volgende!

Liefs.