Deel 2 - De reis is begonnen - Reisverslag uit Aurdal, Noorwegen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu Deel 2 - De reis is begonnen - Reisverslag uit Aurdal, Noorwegen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

Deel 2 - De reis is begonnen

Door: Marian & Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

06 Mei 2023 | Noorwegen, Aurdal

Deel 2 - De reis is begonnen…

Na de caravan reisvaardig te hebben gemaakt en Marco met Gijs en Teun nog even snel naar de camping in Nijkerk kwam om een plankje voor op de gootsteen te zagen, rijden we via Judith en Harm (die de winterbanden verwisselt), naar een camping in het Groningse Bellingwolde, voor twee nachten. Dan hoeven we de rit naar Cuxhaven niet in één keer te doen…

Maar 2 mei is het dan eindelijk dé dag van vertrek, vanaf januari kijken we al uit naar deze dag!

Na een vlotte reis worden we bij de boot opgevangen door Nederlands personeel die ons de weg wijzen naar de incheckbalie en naar de boot. We kunnen meteen aan boord en vinden onze hut ook snel. Het is een mooie hut met een groot raam waardoor de zon vrolijk naar binnen schijnt.

Op het dek kijken we hoe om 15:30 uur de boot uit Cuxhaven wegvaart, lopen binnen een rondje langs de restaurants en de winkels en kruipen dan lekker in onze hut om een spelletje te doen, te breien en een salade te eten.

Op zee zien we veel scheepvaart en ook een enorm windmolenpark, zoveel hebben we er nooit eerder bij elkaar gezien!

Na een prima en heel rustige nacht komen we om 10:45 uur aan in Kristiansand waar we een half uur later de E18 richting Oslo makkelijk vinden. Onze MiepMiep wijst de weg feilloos richting de camping, ruim 400 kilometer verder. Dat doen we niet in één keer, we overnachten op een parkeerplaats naast een nog gesloten camping in Hokksund na 298 km. te hebben gereden.

Vannacht weer goed geslapen en na het ontbijt rijden we weg. Eerst tanken we even in het plaatsje en tot Joke’s schrik kun je niet van de tankplek af. Dat moet achteruit…

Oef, kan zij dat of koppelen we de caravan even af om hem om te draaien?

Joke ziet dat er tamelijk veel ruimte is en waagt het erop. Het verkeer moet maar even wachten! Het lukt haar prima om auto en caravan in één keer achteruit weg te rijden, Marian geeft haar trotse complimenten en een high-five!

Onderweg zien we steeds meer sneeuw op de bergen liggen, ook rijden we langs een groot bevroren meer. Heel bijzonder!

Natuurlijk stoppen we af en toe om te lunchen, foto’s te maken of gewoon even de benen te strekken.

Marian komt op het idee om Jan van de SVR-camping waar we naar op weg zijn, te bellen met de vraag of het wel mogelijk is om te komen. We zien immers steeds meer sneeuw en via de mail had hij al gewaarschuwd dat hij niet kon garanderen dat de camping sneeuwvrij zou zijn…

“Er ligt nog sneeuw maar ik heb wel een plekje voor jullie, dus kom maar” antwoord hij.

De weg van Gol naar de camping is schoon, goed geasfalteerd maar heel erg hobbelig. Zó erg dat we, als we een keer stoppen, zien dat de kastjes zijn opengesprongen en de inhoud grotendeels op de bank en de grond ligt. En dan natuurlijk niet onze kleding maar de boodschappen! De hagelslag ligt over de bank, de atjar-pot-deksel sluit niet meer, de pindakaasdeksel is gebarsten, etc.

We klimmen steeds hoger, zien af en toe borden met 6%, maar uiteindelijk komen we op camping Tubbehaugen waar Jan ons begroet. Wat we zien is een camping onder een dik pak sneeuw en inderdaad met twee “schone” plekken. Maar oh, wat een blubberzooi, daar kan Marian nooit lopen, zelfs niet met haar rollator of met de scootmobiel om bij het sanitairgebouwtje te komen. Ook Jan begrijpt ons goed en zegt zelf dat het beter is om in het dal naar een camping te gaan.

We rijden weg 51 verder door en komen in het plaatsje Aurdal waar we een mooie en schone camping vinden. De caravan staat ongeveer 20 meter vanaf het water, de Aurdalfjord met tegenover ons beboste bergen met hier en daar stukken sneeuw. Prachtig!

Vanavond kijken we via Ziggo Go naar de Dodenherdenking op de Dam en hebben onze vlag buiten in het gras gezet. Jammergenoeg kan hij niet halfstok maar morgen, 5 mei, mag hij fier wapperen!

• 06 Mei 2023 - 10:54

Marian En Joke.:

Het 2e verslag staat!

Jammergenoeg staan de foto's niet helemaal in de goede volgorde maar ik heb geen idee hoe dat op deze site moet...

Hopelijk geeft het tóch een beetje een beeld van wat we meemaken en zien!

Groet van ons!

• 06 Mei 2023 - 11:20

Marco:

Nou dat die foto's verkeert staan dan geeft heeeeele maal niks!

• 06 Mei 2023 - 11:20

Gelly:

Wat een gezellig verslag meiden wel een beetje pech onderweg maar inmiddels is de caravan hopelijk weer hagelslagvrij:)

Heel fijne reis en liefs uit Stiens

• 06 Mei 2023 - 17:23

Annie En Dries:

Goede reis en een heel mooie tijd gewenst, met een warme groet van ons beiden.

• 06 Mei 2023 - 20:27

Lida:

Mooie foto's bij mooi verslag. Zo kunnen we jullie goed volgen op jullie droomreis. Geniet ervan, meisjes.

• 06 Mei 2023 - 22:58

Marian :

Leuk verslag hoor! En dan die sneeuw! Bijzonder om doorheen te reizen!

Genieten [e-2603]

• 07 Mei 2023 - 12:51

Tekla:

Genieten geblazen. Wat een verademing om op groen te staan, en de prachtige uitzichten. Elk moment is een plaatje . Ziet er prachtig uit. Hopelijk is er nieuwe pindakaas te koop, de hagelslag zal moeilijk worden. Geniet volop liefs tekla

• 07 Mei 2023 - 19:24

Aafke :

Bedankt voor het mooie verslag en prachtige foto's.

Kijk uit naar het volgende verslag. Geniet.

Groetjes

• 08 Mei 2023 - 18:57

Adriënne:

Wat een avontuur. Hopelijk niet al te veel schade van het opengaan van de kastjes. Hier alles goed, het wordt steeds ongezelliger. Overal dozen en nog eens dozen. En vuilniszakken vol afval. Ik denk dat ik maandag 22 juni naar het Noorderlicht ga. Dikke kus en geniet meiden!

• 08 Mei 2023 - 21:21

Jan En Alie.:

Een mooie reis,

Noorwegen is zo mooi.

Doe voorzichtig en geniet ervan.

• 11 Mei 2023 - 19:36

Louise:

Ik denk dat mijn eerste reactie niet geplaatst is. Ik vond het prachtig en mooie foto’s Liefs