En nu naar Friesland... - Reisverslag uit Winterswijk, Nederland van Marian & Joke - WaarBenJij.nu En nu naar Friesland... - Reisverslag uit Winterswijk, Nederland van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

En nu naar Friesland...

Door: Marian en Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

18 Juli 2021 | Nederland, Winterswijk

Vakantie in Rijperkerk – Ryptsjerk

Van Winterswijk rijden we op vrijdag 2 juli naar de volgende camping, in Friesland, de Johanna Hoeve in Rijperkerk. Of in het Fries: Ryptsjerk.
Na een lunch bij restaurant Waanders in Staphorst komen we daar na bijna 200 km. aan en krijgen er een prima plekje met leuke buren.
De voortent opzetten was zó gepiept!
‘s Avonds bezoeken we Doni & Amarens die heel verrast zijn dat we maar 3 km. bij ze vandaan “wonen”… Fijn om weer eens bij ze te zijn!
De volgende dagen hebben we stralend weer en zitten we graag in de schaduw van de grote, rode beuk die voor ons op het veldje staat.
Er is een “tuinen-sale” door het dorp en daar wandelen we overheen, we gaan op de koffie bij Aafke & Evert en hun drie zonen in St. Jacobiparochie waar het ook fijn is om elkaar weer te zien, Judith & Harm komen bij ons eten en ook dat is altijd gezellig.
Die avond gaat het om 19 uur enorm regenen en die bui duurt tot de volgende dag 11 uur. Het water staat onder het tenttapijt en dat komt bij elke stap die we zetten omhoog. Bah, wat een vieze moddertroep! We laten het tenttapijt eerst drogen zodra het kan en ook de grond eronder en dan halen we bij de Mazzelshop, een kleine kampeerwinkel in Leeuwarden, een stuk plastiek om eronder te leggen als de boel weer is opgedroogd…

Dinsdag en woensdag zijn we weer even thuis voor de was en om bij Gijs en Teun te zijn.
De dagen daarna maken we weer een fijne fietstocht van 18 km., verbazen we ons over de wateroverlast in Limburg (wat piepen wij dan over een beetje modder in de voortent...), rouwen we mee om de aanslag en later het overlijden van Peter R. de Vries…
We winkelen wat in Burgum, gaan we bij Froukje & Arjen op de koffie en daarna bij Jant en mogen we ‘s avonds mee-eten bij Doni en Amarens.
Het is fijn om alle Friese bekenden weer eens te zien!!

Zondag 11 juli stappen we weer op de fiets en de scoot en Moon in haar kar en gaan we op zoek naar het Geografisch Monument van Jan Faber in Mûnein. Hij verzamelde duizenden stenen die hij neer heeft gelegd in de vorm van Scandinavië. Heel bijzonder.
Als je interesse hebt kun je Googlen op “Jan Faber Munein”…
Daarna fietsen we door naar Gytsjerk om het Elfstedenmonument “It Sil Heve” (Het Zal Gebeuren) weer eens te zien, de beroemde Fries-blauwe tegeltjesbrug. We genieten er op een bankje van de langsvarende bootjes, de mensen die ook even afstappen om te kijken, de leuke gesprekjes die we hebben met onbekenden…
Meer lezen over deze brug? www.elfstedenmonument.nl

Maandag 12 juli: hartelijk gefeliciteerd lieve Lida! Oók 70 geworden!
Wij rijden met de auto naar Ferwerd om op de koffie te gaan bij Annie en Dries en nog eens te genieten van hun práchtige en bijzondere tuin. Het is alweer 3 jaar geleden dat Marian tijdens de Open Tuinen Dagen, haar beelden mocht laten zien en verkopen. Stonden toen zó mooi tussen de vele bloemen en planten!!
Daarna rijden we naar Hollum waar op de dijk naar de boot naar Ameland een gewéldig kunstwerk staat: “Wachten op hoog water”. Het lukt Marian om met haar scoot de steile dijk op te rijden. En er later weer af!
Stoer mens…zó’n kanjer!!!
Het zijn twee vrouwen, een heel volle en een heel slanke, beide 5 meter hoog. Ze kijken uit over het wad. Meer lezen? Kijk maar op Sense of Place: Wachten op hoog water | Friesland.nl
Het is ook zó leuk dat de schapen die er rondlopen, zich niets van ons aantrekken. Ze kijken ons aan met een blik: “Wij leven hier en júllie vertrekken zo weer!”
Na deze dames rijden we naar Hantum omdat we hebben gelezen dat daar een stoepa is en die willen we graag bezoeken.
Van een heel oude man die daar zit krijgen we de vraag of we de 108 gebedsmolens willen draaien, we krijgen op papier een mantra mee maar die tekst is voor ons (bijna) niet uit te spreken…
Daarna vraagt hij of we de tempel willen bezoeken (schoenen uit!) en verder mogen we vrij rondlopen. Opeens komt een gastvrouw ons vragen of we meer uitleg willen en de rest ook willen zien. Wat we natuurlijk graag willen, het is zó bijzonder om in de énige stoepa van Nederland te zijn en nog wel in the middle of nowhere in het noorden van Friesland!
Tenslotte drinken we een kopje thee met elkaar en een beetje stilletjes rijden we het wijdse Friese land weer in…
Meer lezen? Kijk op www.karmakagyu.nl

Dinsdag rijden we weer naar huis om te wassen en om woensdag bij Gijs en Teun te zijn.
Donderdag even op de koffie bij Judith en Harm en daarna naar Burgum om in een bijzondere kledingwinkel shirtjes op te halen.
In Oentsjerk brengen we in de “Winkel fan Tryn, de fanalleswatwinkel foar de Trynwâlden” een paar dozen met goede spullen die Joke ooit nog zou proberen te verkopen op een snuffelmarkt maar die al ruim 2 jaar in de schuur staan. Deze Winkel van Tryn werkt met mensen met een beperking en dat spreekt ons zeer aan. Daarom mogen zij onze spullen hebben en hopen we dat ze ze voor een leuke prijs kunnen verkopen!

Vrijdagmorgen pakt Marian water uit de kraan voor een kop koffie en bij de volgende keer water pakken gebeurt er helemaal niets… géén water… dan maar flessen vullen in het sanitairgebouw… Maar om op deze manier nóg 6 weken te moeten kamperen willen we niet. De “garage” gebeld en met tegenzin “want we hebben het zó druk” mogen we maandag de caravan komen brengen…
Maar zondag zouden we naar de volgende camping gaan! Daar de deal mee gemaakt dat we volgende week zaterdag mogen komen óf, als de caravan gemaakt is, misschien wat eerder.
Maar we genieten deze morgen ook van het gezelschap van vriendin Gelly, ook altijd fijn om haar te zien! We lunchen met elkaar en als Gelly tegen tweeën weer naar Stiens terugrijdt beginnen wij op ons gemak met het schoonmaken en afbreken van de voortent. Het is vandaag prima droog weer om dit te doen!
Zaterdag rijden we via Judith en Harm (die zo knap is om een richtingaanwijzer van de caravan te maken én een extra stekker aan de stroomkabel én twee mooie wieldoppen op de wielen zet >>> kadootje van Harm, Super-dank-je-wel, Harm!!!) naar huis.
Maar eerst brengen we de caravan naar de garage, hoeven we dat maandagmorgen vroeg niet te doen!
Snel rijden we naar Soest omdat Gijs voor zijn C-diploma mag afzwemmen en het haalt! Héél trots zijn we op hem!!!
Hij geeft een bbq-feestje met ons, zijn opa en een tante en oom en dat is lekker en gezellig. Gijs is héél blij en geniet van de kadootjes en de aandacht!!!

En nu is het afwachten hoe onze week gaat verlopen. Wanneer is de caravan weer gemaakt en we dus naar de camping in ….. Otterlo kunnen!
Jullie lezen tzt het vervolg wel weer!

• 18 Juli 2021 - 22:03

Aafke :

Wat fijn om te lezen dat jullie weer prima hebben vermaakt in Friesland. Fijn om jullie zien en bij te kletsen.
    Nog veel kampeerplezier in Nederland.

• 18 Juli 2021 - 22:04

Amarens & Doni:

Een leuk verslag van ús Fryslân!
    En knap hoor, van Gijs, diploma C. Wel fijn te weten dat hij goed kan zwemmen als jullie hem ergens mee nemen waar gezwommen kan worden!

• 18 Juli 2021 - 22:33

Adriënne:

Goed te lezen dat jullie het leuk hadden. Alvast veel plezier in Otterlo!

• 19 Juli 2021 - 09:04

Imelda:

Imelda

weer een gezellig verhaal

• 19 Juli 2021 - 11:34

Henk:

Weer een leuk verhaal en wat is er veel te beleven als je goed om je heen kijkt.
    De foto's zijn ook weer prachtig.

• 19 Juli 2021 - 21:29

Judith En Harm:

Het was leuk dat jullie in Fryslân waren, heel gezellig!! Harm heeft dit graag voor jullie gedaan, tot snel weer. Liefs Judith en Harm

• 20 Juli 2021 - 09:49

Jeroen:

Hoi Joke en Marian, leuk om die foto's te zien van de tempel en ook van die grote kunstwerken van de dunne en dikke dame - grappig. Zijn we nu heel klein of heel groots...? De vraag is genoeg. Het antwoord laten we lekker in het midden...
    Heb t goed!
    Jeroen