Het begin van ons Deense avontuur... - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Marian & Joke - WaarBenJij.nu Het begin van ons Deense avontuur... - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

Het begin van ons Deense avontuur...

Door: Marian en Joke

12 Mei 2018 | Nederland, Amersfoort

Dinsdag 8 mei…
In ons vorige verslagje vertelden we dat de vader van Marco en Judith 29 april is overleden en dat gisteren de crematie zou zijn.
Wij wilden er voor de kinderen en schoon- en kleinkinderen zijn en we veranderden onze reisplannen. Dat was een goede beslissing.

Onze lieve Moon mag 3 weken bij Syl & Marco en Gijs & Teun logeren, we zullen haar best eens missen maar we vinden het ook een fijne gedachte om geen rekening met haar te hoeven houden en sámen dingen te kunnen bezoeken zonder dat een van ons met Moon buiten moet wachten omdat Honden Verboden zijn…

Rond elf uur vertrekken we richting Bremen waar we in een lange file terechtkomen omdat men (al jaren) met de weg bezig is. Gelukkig is het heel mooi weer, dat scheelt al heel veel…
Van Lida en Louise kregen we de tip om eens in het kunstenaarsdorp Worpswede een kijkje te nemen. Daar in de buurt, in Grasberg, vindt Marian een gratis camperplaats (cp) en dat blijkt een groot grasveld in het dorp te zijn met de Lidl als buren. Handig voor de boodschappen.
Er staan nog twee campers, het is nog heerlijk weer dus de stoelen kunnen naar buiten!

Woensdag 9 mei… Gefeliciteerd Nanda!
Vanmorgen rijden we naar Worpswede. Er zijn prachtige huizen en galerieën, leuke winkeltjes maar het is er nog saai stil. We zijn een uur te vroeg want om 11 uur blijkt alles pas open te gaan.
Na een korte wandeling besluiten we toch maar verder te gaan richting Flensburg waar Marian wéér een gratis cp vindt. Deze nieuwe en heel ruime cp ligt tegenover een enorm winkelcentrum waar we even doorheen lopen, gewoon voor de “leuk”… (én een ijsje!).
Op de cp staan we met 10 campers en we hebben een heel grote Noorse camper naast ons. We zien de vrouw diverse keren met haar Dalmatiër een rondje langs het gras lopen en vragen ons af of het beestje misschien ziek is, zó vaak loopt ze buiten!
Maar als ze wéér gaat komt ze praatje met ons maken en vertelt ze dat ze drie Dalmatiërs bij zich heeft waar ze mee naar shows in Engeland, Duitsland en Denemarken gaat.
Ohhh, vandaar dat we haar zoveel zien lopen, ze doet elk rondje drie keer!

Donderdag 10 mei…
We vinden het opvallend stil op de weg die langs de cp loopt en er komen ook geen auto’s het grote parkeerterrein op. Zelfs het tankstation naast ons is nog gesloten. Dan komen we er achter dat het Hemelvaartsdag is en wat zijn we blij dat we daar gisteren nog getankt hebben! We reden op het laatste beetje diesel en zover laten we het eigenlijk nooit komen! Maar voor 116.9 euro per liter kreeg ons bussie haar buikje weer vol!
Na 8 kilometer staan we in Denemarken en gaan we op zoek naar een bordje met een Margriet er op want we gaan de Margriet-route rijden. We hebben een boekje met de route en een goede wegenkaart waar ‘ie ook op staat uitgetekend en we vinden dan ook vrij snel een eerste bord. Hoera!
We rijden over stille binnenwegen en genieten van de weilanden en bermen vol paardenbloemen, koolzaad staat volop te bloeien evenals de Japanse kers, de brem, zelfs tulpen, de seringen en de magnolia’s.
In Løgumkloster bekijken we een grote kerk waar de mis net is afgelopen en lopen daarna nog wat oude straatjes door.
De route brengt ons verder naar Møgeltønder wat bekend staat om het mooiste straatje van Denemarken. Het is in 1680 al aangelegd en bestaat uit kinderkopjes die schots en scheef liggen. De oude huisjes zijn een lust voor het oog.
We rijden weer verder, Ribe is het doel, de oudste stad van Denemarken (ca. 780). Ook hier weer een gratis cp die na ons al snel vol komt. We boffen dus!
Vandaag was het wat minder mooi weer en dat komt hier in Ribe tot uitbarsting in een flinke regenbui met een paar klappen onweer. Gelukkig zitten we droog en duiken we allebei in een dik boek.

Vrijdag 11 mei…
Het centrum van Ribe ligt 500 meter van de cp en ook hier komen we te vroeg aan. Alles is nog dicht dus we gaan maar op zoek naar een bank om te pinnen, we hebben nog steeds geen Deense Kronen!
Tegen 10 uur komt de reuring op gang, winkeliers zetten hun rekken buiten en opeens zijn er veel meer mensen op straat. Nu ziet het er al een stuk gezelliger uit. De zon laat zich ook weer zien.
Jammer genoeg is de oude Domkerk gesloten maar het is leuk om door de middeleeuwse steegjes te slenteren.
Op de cp pakken we de spullen weer in, legen de vuilwatertank en de toilet, vullen de schoonwatertank en rijden dan richting de grootste havenstad van Denemarken, Esbjerg.
We zien hier o.a. heel veel containers die wereldwijd een bestemming krijgen.
Net buiten Esbjerg stoppen we bij “Mennesket ved Havet”, vier heel grote sculpturen van “mannen aan zee”. Deze zijn hier in 1994 geplaatst ter viering van het 100 jarig bestaan van de onafhankelijke gemeente Esbjerg.
Ons volgende doel is Blåbjerg, een 64 meter hoog stuifduin wat een prachtig uitzicht zou bieden. Bij een stuifduin denken wij aan bijvoorbeeld het hoge duin in Schoorl, of het duin van Kraantje Lek bij Overveen en we zagen al voor ons hoe we dat duin op zouden klauteren.
Niet dus. Het is een hoge heuvel in de bossen die we via een trap van 72 treden kunnen beklimmen. Dat doen we dan ook en boven is het uitzicht mooi, we zien veel bomen en in de verte een plaatsje... Maar om nou te zeggen práchtig… hmmm…
We vervolgen de Margriet-route weer en rijden bij Nymindegab de Holmsland Kit op, een lange landtong met aan de ene kant de Noordzee en aan de andere kant de Ringkøbing Fjord. Halverwege ligt het vissersplaatsje Hvide Sande en daar parkeren we om het plaatsje even door te lopen. Veel mensen, veel outdoorwinkels, veel viskramen, veel ijstenten maar we kopen alleen een brood in de kleine Spar.
En met een vers brood aan boord rijden we naar de eerste camping. We vinden hem makkelijk met onze MiepMiep. Camping Thorager in Tim Kirkeby, een grote maar heel stille camping met een stuk of 10 caravans lekker ver bij ons vandaan. Een heerlijk plekje in de middag- en avondzon. We horen alleen maar vogels zingen en de vinkjes en lijsters hippen langs de camper op zoek naar takjes en wormpjes.

• 12 Mei 2018 - 13:22

Adriënne:

Leuk te lezen. En nou nog foto's! Veel plezier verder!

• 12 Mei 2018 - 13:47

Marian En Jos:

God eftermiddag!
    Nice start på din ferie. Du har allerede set meget, og lavet sukkels billeder.
    Hav det sjoot sammen og til den note rapport.
    Kærligt, Jos og Marian

• 12 Mei 2018 - 14:03

Marian En Joke:

Lieve Marian en Jos,
    Bedankt voor jullie reactie, zijn we blij mee!
    Hieronder de vertaling van Google Translate....
    Hahahahaha..............!!!!

Goede middag!
    Leuke start van je vakantie. Je hebt al veel gezien en hebt foto's gemaakt.
    Veel plezier samen en het aantekeningenrapport.
    Van Jos en Marian houden

• 12 Mei 2018 - 14:17

Marian En Jos:

Dag lieverds!
    Onze cursus Deens is pas halverwege! Het komt dus wel goed

• 12 Mei 2018 - 15:33

Monica Heymeriks :

On Thursday night at about 6o'clock I heard church bells ringing then I went to Louis and asked him why are the church bells in the area ringing then he said to me did you not know that it is " hemel vaart" well oI have not been in a church for years nor has Louis. The church is not what it use to be .
    So you two are not the only ones who did not know that it was "hemel vaart'. I liked the little bit about the 3 dogs funny. Enjoy your holiday

• 12 Mei 2018 - 15:37

Erna En Imelda:

fijn voor jullie dat je toch weg bent . In Esbjerg hebben we eind vorig jaar nog geslapen en ook de route langs de heren van de zee een stuk gevolgd. Imelda heeft deze heren zelfs op haar Facebook gehad (of nog?). Daarna kom je over de "grote bruggen" naar Sealand. Tenzij je eerst naar boven rijdt en daar oversteekt. Heel veel reisgenot samen en geniet er van !

liefs en kus
    de harense wichter

• 12 Mei 2018 - 18:18

Alie En Jan :

Leuk Denemarken geniet van deze mooie reis.

• 12 Mei 2018 - 21:40

Wendy:

Ik heb het vorige verslag helemaal gemist. Gecondoleerd met het verlies van de vader van Mario en Judith.
    Dus nu een andere reis begonnen. Heel veel plezier en genieten maar. X

• 13 Mei 2018 - 03:05

Puck:

Mooi, dat jullie, ondanks het overlijden van de vader van Marco en Judith, toch ook een planning hebben kunnen maken voor weer een mooie reis.
    Wat ik me van een door mij gemaakte tocht door Denemarken, richting Noorwegen en Zweden herinner, is dat het vlakke land van. Denemarken mij zo aan een Hollands landschap herinnerde.
    Ik wens jullie veel plezier in dit gastvrije land.
    Liefs,
    Puck

• 13 Mei 2018 - 10:19

Jan En Gelly:

Lieve meiden. Mooi dat jullie toch zijn gegaan. Geniet van Denemarken.
    Op Texel bloeit ook alles en de lijsters en merels wekken ons met hun prachtige zang.
    Knuffel van ons.

• 13 Mei 2018 - 13:56

Loes:

lieve marian en joke Fijn dat alles goed is verlopen. NU lekker rustig er op uit en genieten .Moon is in goeie handen fijn hoor.Wat een mooie foto's zo knus die huisjes .Duco is bij mij wezen skipbowen om het bij te houden voor dat jullie weer thuis zijn dan gaan we er weer tegen aan met puck. Lievers heel veel plezier LOES

• 14 Mei 2018 - 16:45

Aafke:

Wat fijn om weer mee te reizen. Alvast hartelijk dank. Veel plezier
    Prachtige foto's

• 14 Mei 2018 - 20:33

Lida En Louise:

Dag lieve meisjes
    Heerlijk zoals jullie weer aan het trekken zijn! Even gegoogled op Jutland en ik zag dat jullie ook warm zonnig weer hebben. Na de geleden kou een verademing. Trekken jullie iedere dag weer verder? Mooie beelden die mannen aan zee. Ik zie dan voor me als achtergrond een strak blauwe lucht en een tint donkerder de zee. Herinnering om aan te boetseren of te beeldhouwen?
    Trek met een lekker vol buikie in het gele bussie verder en leef als godinnen in Denemarken.

Veel liefs L&L

• 15 Mei 2018 - 17:56

Ineke:

Lieve Marian en Joke,

Wens jullie een super vakantie