Zeeland, deel 2 - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Marian & Joke - WaarBenJij.nu Zeeland, deel 2 - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

Zeeland, deel 2

Door: Marian en Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

21 Juni 2018 | Nederland, Amersfoort

Vrijdag 15 juni…
Een prachtige camperplaats hebben we hier aan de Westerschelde maar toch gaan we weer verder. We maken een ommetje door het dorp Nisse met zijn poppenhuisjes rondom de kerk met ook uitbundige voortuinen. Een bijzonder plekje om hier te mogen wonen!
De Lidl in Middelburg heeft te weinig parkeergelegenheid dus rijden we maar door. In Domburg lopen we even door het plaatsje op zoek naar niets. Maar het is wel leuk om er weer te zijn. In Zoutelande smult Marian van de lekkerste kibbeling ooit en koopt ze een mooie blauwe zomerjurk. We bellen vriendin Loes die hier geregeld met vakantie in een zomerhuis is en dan blijkt dat we er heel dichtbij zijn. Jammergenoeg is Loes thuis, in Amersfoort… maar ze vindt het wel een leuk idee!
Daarna rijden we naar een camping die we op het oog hebben in Burgh-Haamstede maar daar is Moon niet welkom! Nou ja zeg, zo’n lieve hond… hoe kunnen ze die nou weigeren…
We vragen bij nóg twee campings maar die zijn vol: “Het is de KunstSchouw, mevrouw!”
Ja, dat weten we, daarom zijn wij hier ook!
In Kerkwerve vinden we een SVR-camping waar we drie nachten mogen staan, daarna zijn er reserveringen.
“KunstSchouw, mevrouw!”
Nou ja, we zijn al blij met deze drie dagen!

Zaterdag 16 juni…
We ontbijten met vers gebakken broodjes. De twee dochters van 12 en 14 bakken ze zelf en verdienen zo een extraatje. Leuk idee!
We fietsen zonder Moon even naar de Aldi in Zierikzee voor de nodige boodschappen. Het waait flink, kracht 5. En het is helemaal niet warm dus Moon kan best even thuis blijven. We doen dat echt niet zo snel maar Moon mag uiteraard geen supermarkt in.
We brengen de boodschappen thuis en fietsen dan naar het eerste adres hier in het dorp voor de KunstSchouw. Marian is gecharmeerd van de beelden die Friedy Evers maakt en Joke van een fotograaf met heel mooie foto’s. De andere kunst spreekt ons niet aan.
Voor de koffie en de lunch rijden we weer naar huis waar Moon ons blij begroet!
Daarna rijden we, alweer zonder Moon, naar Moriaanshoofd voor twee adressen waar kunst te zien is. Heel mooi en bijzonder zijn wederom foto’s en beeldhouwwerken… en Marian heeft leuke gesprekken met mede-kunstenaars!!!
Door het mooie Zeeuwse landschap fietsen we weer terug en zeggen we tegen elkaar hoe we genoten hebben van deze eerste KunstSchouw-dag!

Zondag 17 juni…
Het waait nog steeds hard en het regent wat, daarom besluiten we de kunstroute met de camper te vervolgen. Zo rijden we naar Brijdorpe (wat Marian steeds Blijdorp noemt...), Scharendijke, Ellemeet, Renesse en zien weer prachtige kunstwerken op de meest bijzondere locaties maar natuurlijk ook werken die ons helemaal niet aanspreken. Dat kan ook niet anders.
We komen in mooie tuinen, bij mensen in huis, in weilanden, in boerenschuren, in kerkjes, kortom weer een dag genieten!
Als we ergens langs de weg staan in een dorp om te lunchen fietsen er 2 stellen voorbij die tegen elkaar zeggen: “Oh, een Pössl-camper, even kijken. Oeps, er zit iemand in!” Joke stapt uit en nodigt de mensen uit voor een praatje en een “rondleiding” in de camper.
Ze zijn er hélemaal weg van, mede door onze enthousiaste verhalen en zeggen weer een stapje dichterbij te zijn gekomen naar een eigen camper. Hoe leuk is dat?!!

Maandag 18 juni – Gefeliciteerd Greet!!
Alweer waait het stevig en miezert het… We verhuizen naar de 2e camping, nu in Burgh-Haamstede om vanuit hier weer andere kunst op te zoeken. We hebben een catalogus gekocht en weten op die manier waar alle kunst te vinden is.
We zien in een theetuin prachtige glasobjecten, in een kerkje grote objecten die de kunstenares uit kringloopwinkels haalt, in een andere ruimte is wat kleding te zien wat van veterdrop is gebreid, in een schuur staat een vrouw met diverse houten objecten van drijfhout uit IJsland met een interessant verhaal daarover.
Het leuke van deze KunstSchouw is dat de kunstenaars erbij zijn en je, als je wilt, met liefde over hun kunst vertellen…
Kijkje nemen? www.kunstschouw.nl

Dinsdag 19 juni…
Vanmorgen stappen we weer op de fiets en in Nieuw-Haamstede kijken we bij een glasatelier. Ook weer mooie werken gezien. Daar is ook een “regenwoud” te zien.
In een ruimte die aangekleed is met takken en veel groen hangen talloze glazen druppels van ca. 30 cm. en op een scherm zie je een filmpje met regenwoud-opnames en hoor je de apen hun geluiden maken. Heel bijzonder!
Buiten hebben we een interessant gesprek met de kunstenares.
Bij een volgend adres stappen we in een grote tuin, een park bijna. Hier staat van alles aan kunst maar rond de vijver staan keramieken van kunstenares Andrea Dogterom waar we helemaal wég van zijn! We hebben een leuk gesprek met Andrea en we besluiten een lief beeldje te kopen. Een leuke herinnering aan onze dagen hier in Zeeland!
Na de lunch fietsen we weer verder en na weer een grote beeldentuin wordt het Marian opeens te veel. Ze is zó moe en ze zit zó vol dat we besluiten terug naar de camping te gaan.
Nog even een rustige middag en hebben we een goed gesprek met Lineke, de buurvrouw op de camping. Zij en wij zijn de enigen op het veldje. Zij is weg van de etsen die her en der hangen en van een bevriende kunstenares krijgt ze er zelfs een kado.
Zo zijn we alledrie blij met een stukje Zeeuwse kunst, zij met haar ets en wij met ons beeldje!

Woensdag 20 juni…
Om half 10 gaan we op weg naar huis maar….. bij elke bocht die we maken gaat een lampje branden vergezeld van een pieptoon. Oef, wat is dit?
In de display lezen we dat we niet verder zouden moeten rijden en de remvloeistof na moeten laten kijken. We vinden dit wel spannend dus bij de eerste parkeerplaats stoppen we om onze garage bellen.
Dit probleem vinden zij niet zo spannend en kunnen we bést de laatste 120 kilometer naar huis rijden maar als het lampje blijft branden dan direct stoppen, is het advies. Toch rijden we niet zo lekker en bij het eerstvolgende bemande tankstation stoppen we en gaat Joke om olie vragen. Maar ja, is het wel de juiste olie én waar moet dit in? De medewerkster weet het ook niet en wijst ons naar wat garagebedrijven ca. 5 kilometer verderop. Zo gezegd zo gedaan. Een vriendelijke monteur vult de olie bij maar hij vertrouwt het niet, misschien ligt het ook wel aan de remblokken...
Toch vertrouwen we er nu wél op en inderdaad blijven nu de pieptoon weg, het lampje uit en wij zitten weer rustig.
Half een zijn we weer goed thuis!

• 24 Juni 2018 - 08:50

Marike:

Fijn dat jullie het weer zo naar jullie zin hadden en zoveel moois hebben gezien!
    Wat een spannend verhaal van de remmen.... brrr...
    Komt er ook weer een volgende reis of moeten we daar nog even op wachten?
    Kus!

• 25 Juni 2018 - 15:42

Adriënne:

Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn. En wat een mooie kunst hebben jullie gezien. Liefs!

• 25 Juni 2018 - 16:20

MARIAN:

Wat een leuke reis door Zeeland. Je krijgt er een heel ander idee bij, zeker met de prachtige kunstwerken die jullie gezien hebben. Een aanrader voor volgend jaar!
    Dank voor de gezellige verhalen en de mooie foto's!
    Knuffel uit de Toren.

• 25 Juni 2018 - 18:02

Hannie:

Wat leuk om te lezen! Ja, waaien doet het hier eigenlijk altijd, we zijn dat gewend eeej!
    Ben zo benieuwd wat er later dit jaar nog volgen zal...hopelijk!!

Hroet'n uut Kloetuhhun.

• 26 Juni 2018 - 08:01

Puck:

Mooi, zo’n cultuur-kunst-snuif-route.
    Voor Marian moet daar volgend jaar ook een dik verdiende en mooie plek ingeruimd worden!
    Zeker nuttig om de garagist even te laten nakijken of het alleen de remolie was.
    Safety first!

• 26 Juni 2018 - 16:31

Harense Wichter:

Leuk om zo ook een kant van Zeeland te zien. Op naar de volgende reis???
    Noord Duitsland is mooi als je van eeuwige koren/graanvelden houdt en hier en daar een paleis.

smok WIJ

• 26 Juni 2018 - 22:18

Tekla:

Prachtige verhalen en foto’s krijg er zin in. Mooie dingen hebben jullie gezien. Heerlijk zoveel dagen kunstsnuiven. Dat jullie dat toch allemaal weten.... wat een mooi zee land hebben we toch

• 27 Juni 2018 - 08:56

Aafke:

welkom thuis.
    prachtige kunst, mooie foto's.
    groetjes Aafke