Sail in Den Helder... - Reisverslag uit Gorredijk, Nederland van Marian & Joke - WaarBenJij.nu Sail in Den Helder... - Reisverslag uit Gorredijk, Nederland van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

Sail in Den Helder...

Door: Marian en Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

26 Juni 2017 | Nederland, Gorredijk

Woensdag 21 juni
Een prima plek hebben we op de vólle camperplaats waar Marian & Jos en Alie & Jan straks ook zullen komen. We staan gezellig dicht bij elkaar!
Het is zo superdruk vanwege de Sail en de Vloot- en Marinedagen. Er is al genoeg te doen en te zien. We slenteren het grote terrein over en zien nu al dat het leuk gaat worden!
Marian maakt in de ochtend weer een pan “prut” zodat ze ‘s avonds alleen de macaroni nog hoeft te koken. We eten aan een lange tafel en ook een kennis van A&J die alleen is eet gezellig een happie mee. Na het eten laten A&J op de laptop de foto’s zien van hun reis door de Baltische Staten waar ze net terug van zijn. We zitten tot 23 uur buiten, heerlijk!

Donderdag 22 juni
‘s Middags gaan we met ons allen op de dijk zitten om de Tall Ships binnen te zien komen maar jammergenoeg slaat het weer om en wordt het koud en als het dan ook nog gaat regenen en later zelfs onweren is de lol er snel af… Ook zien we door het weer de schepen als schimmen de haven binnenkomen. Jammer!
Later horen we doedelzakspelers dichtbij en kijken we even buiten. Daar zien we Jan aankomen met wat muziekmakende en vrolijke mannen van een Tall Ship uit Oman…
Hij nam ze mee uit het centrum en liet ze over de grote camperplaats lopen!
Die Jan is me er eentje!! Heerlijk, wat een humor!

Na het avondeten doen we met ons zessen nog een rondje over het feestterrein en dan wordt Marian gebeld. Het zijn Syl en Marco die ons het geweldige nieuws vertellen: ze zijn weer zwanger!!! Vanavond kregen ze een tweede echo en toen bleek dat alles goed is met het kindje kregen we “toestemming” om het blijde nieuws verder te vertellen!
Wij weten al sinds 5 mei dat ze zwanger zijn maar nu mogen we het van de daken schreeuwen: We worden weer omi en Jomi!!!!! Gijs krijgt in januari een zusje of broertje!
Super-super-super blij zijn we voor ze!!!
Oja, het is verder een heel gezellige avond waarin Jan veel vertelt over zijn bijna 40 jaren bij de Marine.

Vrijdag 23 juni
Vanmorgen gaan wij en Marian ontbijten bij de Hema, Moon kan in de camper blijven omdat het een stuk koeler is. ‘s Middags kijken we bij de Crew Parade, veel schepen presenteren zich met hun landsvlag én een bordje van welk schip ze zijn. De Brazilianen zijn heel vrolijk en dansen in de rondte, de mannen uit Oman spelen weer op hun doedelzak, de Russen kijken strak en lopen in de pas en de bemanning van de Nederlandse Eendracht zijn wel vrolijk maar niet uitbundig.
Kortom, met heel veel publiek die veelal een Hawaï-krans omkregen (wij ook!) is het een gezellige boel!
Daarna fietsen we met ons zessen naar het grote Marineterrein waar we demonstraties met helikopters en snelle vaartuigen zien. We bezoeken een grote tent met stands over de Marine en hebben een goed en interessant gesprek met een homo-man en een transgender-vrouw over Homoseksualiteit en de Krijgsmacht. Goed dat het géén probleem meer is want dat is in het verleden wel geweest.
De avond wordt afgesloten met prachtig vuurwerk.

Zaterdag 24 juni
Vanmorgen gaan we met elkaar naar het Marinemuseum. Na een poosje gaat Marian terug naar Moon in de Camper en bezoeken andere Marian en Joke de radarbol die op een brugdeel van een fregat staat. De krachtige 3D-radar is een Nederlandse uitvinding! Heel interessant en indrukwekkend.
‘s Middag fietsen we met ons vijven (Marian blijft weer bij Moon) naar de haven waar de echt grote Tall Ships liggen en en we bezoeken er een paar. Oók spectaculair en indrukwekkend!
Wat we overigens heel bijzonder vinden is de kleine kapel op de Russische Krutzenstern. Prachtige iconen en een kazuifel gezien…
Buiten bij een Marinegebouw ligt een oude onderwater mijnenjager en daarover heeft Jan vroeger les gegeven. Hij kan er dus veel over vertellen. Leuk om te horen!
Ook vanavond is er weer een afsluiting met vuurwerk.

Zondag 25 juni
Vandaag beginnen we de dag met een concert van het Helders Visserskoor. De vele mannen zingen bést mooi. Ze staan in een mooi zwart pak maar als ze even om een korte pauze vragen kleden ze zich óp het podium om in een rode kiel...
Het is weer koud en het regent wat en het is nog wel de uitzwaaidag van de schepen, ze vertrekken weer naar de volgende haven. Geen idee waar.
M&J en A&J gaan wel kijken op de dijk maar wij besluiten om verder te reizen.
We maken de camper weer rij-klaar en rijden naar de Afsluitdijk waar we stoppen in Zurich! Wéér een plek om af te strepen op ons “wereldreis” lijstje!
De naam Zurich is waarschijnlijk afgeleid van Zuderinghe wat zuidhoek zou betekenen. Het dorp wordt veel bezocht door Zwitsers en toen de gemeente in 2000 de naam wilde verfriesen in Surch ontstond in het dorp dan ook veel verzet.
Op de camperplaats in Gorredijk slapen we vannacht. Hier mogen officieel 4 campers staan maar we zijn met acht. Joke haalt ‘s avonds in het dorp, op de fiets, twee pizza’s.
En we zien wel wat de dag van morgen ons zal brengen…

• 26 Juni 2017 - 18:22

Adriënne:

Volgens mij zijn jullie helemaal hoteldebotel van het prachtige nieuws. Alle foto's staat door elkaar. Gebeurt mij ook weleens. Ik heb gelezen dat jullie het fijn hebben maar wat vooral is blijven hangen is de komst van een nieuw kleinkind. Elke keer opnieuw een wonder. Van harte lieverds!

• 26 Juni 2017 - 18:53

Aafke:

Wat hebben jullie leuke dagen gehad. Jammer van het weer bij binnenkomst. Gezellig met vrienden.
    Erg leuk dat er een kleinkind bij komt. lokwinkse allemaal. Veel plezier in Friesland.

Groetjes van ons allen.

• 26 Juni 2017 - 20:32

Jos En Marian :

Dag mede Sailers!
    Het was inderdaad gezellig samen in Den Helder! Fijne ontvangst met een heerlijke pan macaroni! Mooi bericht van Marco en Silvia! Ook van ons de felicitaties!
    Nog een goeie tijd samen op jullie wereldreis. Benieuwd naar de verhalen.
    Kus en dikke knuffel!

• 26 Juni 2017 - 22:03

Alie En Jan:

Geweldig dat jullie erbij waren, dank voor het geweldige verslag met mooie foto' s.
    Volgende keer weer ?
    Dankzij jullie was het extra gezellig.
    Liefs en groeten en nog een fijne vervolg van jullie "wereldreis".
    Jan en Alie

• 26 Juni 2017 - 22:06

Puck:

Leuk, dat jullie de `marinedagen hebben meegemaakt. Jammer van het weer maar heeft de grote aantallen bezoekers er niet van weerhouden om toch naar Den Helder te komen.
    Ja, daar liggen heel wat voetstapjes van mij daar, heb daar een machtig mooire tijd gehad!
    O.a. in het ~Peperhuisje (bij de afvaart naar Texel)
    Goede reis verder en veel plezier.
    Natuurlijk ook felicitaties voor de ouders van Gijs en de diverse oma's en opa's

• 26 Juni 2017 - 22:32

Lida:

Zo te lezen hebben jullie het goed naar het zin en zijn jullie lekker aan het genieten. En nu ook nog genieten dat het mooie nieuws van Marco en Sylvia verteld mag worden.

• 27 Juni 2017 - 09:54

Sacha:

Tranen in mijn ogen... wat een fantastisch nieuws!!!
    Zelfde tijd als Stijn... wordt een fantastisch kindje!

• 27 Juni 2017 - 10:43

Harense Wichter:

leuk meiden een nieuw kindje in de familie. We duimen dat alles gooed gaat!

• 28 Juni 2017 - 21:44

Dijko :

Gefeliciteerd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nu extra bijzonder deze vakantie, klinkt allemaal gezellig veel plezier nog!!!!

• 29 Juni 2017 - 21:54

Gelly En Jan:

Lieve oma en omi
    Van harte gefeliciteerd met dit prachtige nieuws. Een nieuw wondertje onderweg. Feliciteer ook Marco en Sylvia.
    En nog veel plezier op jullie ontdekkingsreis. Amerika ligt ook vast wel op de route...........:)
    Lieve groetjes van de stienser meisjes.