Naar Polen! - Reisverslag uit Polanica-Zdrój, Polen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu Naar Polen! - Reisverslag uit Polanica-Zdrój, Polen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

Naar Polen!

Door: Marian en Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

04 September 2016 | Polen, Polanica-Zdrój

Vrijdag 2 september - Happy Birthday Inger! En Gerard gisteren!
Om kwart voor negen rijden we weg uit Diepenheim en stellen MiepMiep in op een camping in........ Polen!
Ja ja, we hebben, of eigenlijk heeft Marian, besloten dat we het tóch gaan proberen! Als het echt niet gaat en de knie te pijnlijk is kunnen we altijd nog omkeren en terug gaan.
Het is zonnig als de mist eenmaal is opgetrokken en dat houden we de hele dag. Ideaal om een eind te rijden!
De rit naar de eerste camping in Polen zal ongeveer 800 kilometer zijn en we zien wel wanneer we voelen dat het genoeg is geweest. Dan gaan we wel op zoek naar een camperplaats.
Uiteraard stoppen we af en toe, lunchen echt op ons gemakje aan tafel met mes en vork ipv een snelle dubbele boterham, komen drie keer in een file w.o. de beruchte bij Bad Oeynhausen, net voor Hannover. Hier houdt de autobahn op en moet ál het verkeer door de stad. Ongelooflijk dat daar nog geen ringweg is aangelegd!!
Na 661 kilometer is het genoeg geweest en zetten we de camper op de parkeerplaats bij een Rozentuin in Forst, dichtbij Cottbus op de grens Duitsland/Polen. Er staan nog twee campers, een Duitser en een Deen.
We maken een kleine wandeling door de rozentuin, eten pannenkoeken en een restje macaroni (met dank aan Syl en Marco) en gaan bijtijds naar bed.

Zaterdag 3 september
Vanmorgen rijden we van Forst naar Legnica over een vre-se-lijk slechte weg. We hobbelen enorm en kunnen niet harder dan 60 km. en dat zo'n 70 kilometer lang!!! Pfff.... We zeggen diverse keren dat we blij zijn dat Moon dit niet mee hoeft te maken... We weten nog hoe akelig ze dit in Hongarije vond!
Eindelijk komen we in Jawor aan, een aardig stadje met "nomale" wegen. We zijn hier om de Vredeskerk te bezoeken, een kerk die in de 17e eeuw is gebouwd, na de Dertigjarige Oorlog (Vrede van Westfalen) en op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO staat.
Aan de buitenkant zie je een niet te grote kerk in vakwerkstijl maar het interieur is heel bijzonder. Alles is van hout, leem en stro en helemaal beschilderd en het heeft vier galerijen voor 6500 personen waarvan er 3500 kunnen zitten. Deze galerijen zijn versierd met taferelen uit de bijbel en met wapenschilden van de donateurs voor de bouw. Toen we de entreekaartjes kochten vroeg de dame waar we vandaan kwamen. Daarna zette ze een bandje in het Nederlands aan zodat we door de hele kerk de geschiedenis konden horen vertellen!
Daarna rijden we 30 kilometer verder om in Swidnica de andere Vredeskerk te bezoeken. Deze werd in ook 1656 gebouwd en biedt plaats aan 7500 personen waarvan 3000 in de twee verdiepingen tellende galerijen met balustraden. Deze kerk is ook in vakwerkstijl gebouwd maar is toch weer heel anders dan die in Jawor.
Héél bijzondere kerken!
Dan rijden we rechtstreeks naar de camping die in ons reisboek staat aangegeven. Camping Osir in Polanica Zdrój, een heel rustige camping met ruime plaatsen.
Marian houdt zich kranig. Ze heeft veel pijn in haar knie wat haar hindert maar tóch wil ze alles zien en meemaken. Ze eet een paracetamol meer en ook af en toe een ibuprofen... Ze rijdt niet met de bus (is ook haar rijbewijs vergeten) en zit veel te breien. Zoals we tijdens de meeste vakanties zeggen: Joke rijdt en Marian breidt...

Zondag 4 september
Volgens het routeboek hebben we vandaag een rustdag en die houden we dan ook. Tenslotte hebben we de afgelopen dagen behoorlijk wat kilometers gemaakt. We slapen wat uit en draaien een was in de machine die later lekker hangt te wapperen in de zon aan de nieuwe droogmolen. Het is rond de 25 graden. Prima weer!
Op de camping was het al niet druk maar nu staan we nog met twee campers. Heerlijk rustig!
Na de lunch rijden we naar het stadje Wambierzyce waar een imposante basiliek uit 1720 staat. Volgens het routeboek moet het goed te doen zijn op de fiets al zitten er "venijnige stijgingen" in de route. Zo worden we gewaarschuwd. Ons plan om met de (e-)fiets te gaan laten we daarom maar achterwege. Gelukkig maar want we komen hellingen van 10% tegen. Zelfs met onze fietsen zou dat écht teveel van het goede zijn ook al is het maar 10 kilometer...
Naar de basiliek leidt een monumentale trap met 56 treden naar de Mariakerk in Italiaanse barokstijl met een okergele voorgevel. Een beetje bizar: zo'n enorme kerk in zo'n klein stadje. Maar het is wel de moeite waard!
Op weg naar de basiliek lopen we langs een klein riviertje waar acht ratten (???) met elkaar spelen. Ze komen uit het riool tevoorschijn als een mevrouw ze wat brood en takjes geeft... een koddig gezicht. Als iemand wel weet wat voor beessies het zijn lezen we dat graag...!
Weer eenmaal op de camping kunnen we de was opruimen en lezen we weer verder in onze bladen en boeken. Heerlijk... zo'n rustige dag!

• 05 September 2016 - 20:12

Adriënne:

Wat fijn dat jullie toch op weg kunnen. Je mag maximaal zes paracetamol per dag Marian. Combineren met Ibuprofen is niet zo'n goed idee. Het is of het een of het ander.
    Voor mij luidt de bel voor de laatste ronde. Raar vind ik het nog. Heb het goed samen!

• 05 September 2016 - 20:21

Marian En Jos:

Dag, dag! Mooi dat het toch gelukt is om naar Polen te gaan! Hopelijk wordt de knie minder pijnlijk en kunnen jullie er volop van genieten. Weer prachtige foto's en inderdaad bijzondere interieurs. Benieuwd naar jullie volgende verhaal, is voor ons ook genieten.

• 05 September 2016 - 20:26

Puck:

Toch maar de reis gestart en idd, je kunt altijd op jullie wielen terugrijden, (zelf bedachte kwink van het op je schreden terugkeren.
    Het toeristenseizoen zal in Polen ook op z'n eindje lopen, dus rustiger.
    Ik hoop, dat jullie mooie en leuke dingen zullen zien en meemaken.
    Geniet er van.
    Maria en ik hebben gisteren aan de BBQ deelgenomen, georganiseerd door 7152 in Arnhem. Ook voor de vegetariërs was goed gezorgd en de overige "carnivoren" konden genieten van uitstekende vlees- en vissoorten.
    Heerlijk weer even bijgepraat met o.a. Marja, Pien en Von.
    Inmiddels is de facebook-loze Pien ook toegetreden op FB en vanmorgen zijn we "vriendjes" geworden.
    Grappig, die jarenlange aversie tegen alles wat maar computergestuurd is heeft ze aan de kant gezet en is opeens heel actief! Leuk hoor!
    Zoals jullie weten "doe" ik de interviews voor het ex-marvablad en vorige week was ik bij een 92-jarige mevrouw. Ik trof haar aan achter haar computer... Zo kan het dus ook!
    Die mevrouw heeft erg veel last van haar ogen, die steeds minder 'bruikbaar' worden (zoals ze het zelf noemde) en ik heb haar informatie gestuurd over aangepaste apparatuur voor slechtzienden, dus groot beeld met grote letters.
    Heb het goed, take care!
    Lieve groet,
    Puck

• 05 September 2016 - 20:38

Doni:

Lieve meiden, fijn dat jullie het toch proberen. Marian, je moet een 'spiegel' op bouwen van de pijn stillers. Dus elke 4 a 5 uur 2 paracetamol innemen.
    Liefs, sterkte en geniet! Doni en Amarens

• 05 September 2016 - 20:42

Henk:

Ja, Bad Oeynhausen dat is wat, er wordt al jaren aan de nieuwe weg gewerkt en is bijna klaar. Verder alles wat je beschrijft in het zuiden van Polen is voor mij heel bekend. Zelfs de ratten heb ik ook op foto's staan. Geniet er nog maar van en doe het rustig aan want met 1 rijbewijs worden jullie extra kwetsbaar. Goeie reis verder en we blijven jullie volgen. Groeten Henk en Greet.

• 05 September 2016 - 21:25

Aafke:

Wat fijn dat jullie opnieuw reizen. En dat we het mee mogen volgen.
    Afgelopen weekend meegedaan aan samenloop voor hoop in kollum. Met ons team 3400 euro opgehaald. In totaal €70.000. Een indrukwekkende en bijzondere ervaring.
    Ik wens jullie veel reisplezier en Marian sterkte met je knie.
    Kijk uit naar het volgende verslag en foto's.

• 06 September 2016 - 11:22

Lida:

Net op weg en nu al zoveel gezien. Dat belooft wat. Ben best een beetje jaloers maar onze tijd komt nog. Nog hooguit 7 maanden. Meisjes, geniet!!!! Leuk om jullie ervaringen te zien en te lezen.

• 06 September 2016 - 13:11

Louise:

Wat een prachtige kerken hebben jullie gezien. Dat is al meer dan de vorige Poolse reis! Het ziet er zeer gezellig uit bij de camper, maar laat die ratten maar achterwege. Zooooo grrrrrriezzzzzigggg! Marian heel veel sterkte met je knie. Afwisselen met rust is een schone zaak. Morgen weer naar Nanda. Leuk!!!
    Liefs van jullie vriendin Louise.

• 06 September 2016 - 20:08

Harense Wichter:

Heerlijk om te horen dat jullie toch een 2de deel aan de reis toevoegen. de foto's zijn prachtig en we vroegen ons af of die gebouwen ook een rolstoelbaan hebben.
    inmiddels zijn wij weer redelijk bij van de tour. Imelda heeft inmiddels 14 dagen in 't gips gezeten vanwege de gebroken elleboog. de breuk was oke herstellende maar de knop v.d.elleboog is dusdanig door het vallen, én aangetast door de reuma dat over ruim een week de orthopeed er naar gaat kijken.
    gelukkig is het hier nu ook weer heerlijk weer en kan zij op ons terras lekker buiten zitten of liggen.
    Vanmorgen is zij zelfs weer naar het koor geweest. helemaal blij dat snap je. Houd ons weer heerlijk op de hoogte van jullie doen en laten want de komende tijd hebben we weer een heen en weer gedoe met diverse afdelingen van het umcg. dikke knuffels van ons voor jullie en tot het volgende schrijven.
    liefs Imelda en Erna