In Wroclaw... - Reisverslag uit Wrocław, Polen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu In Wroclaw... - Reisverslag uit Wrocław, Polen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

In Wroclaw...

Door: Marian en Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

22 September 2016 | Polen, Wrocław

Woensdag 21 september - Vandaag feliciteren we onszelf een beetje, we zijn 9 1/2 jaar getrouwd...... En ook Ans gefeliciteerd met je verjaardag!

Vanuit Poznan rijden we weg en dan komen we aan de rand van het plaatsje Globoko opeens een enorme basiliek tegen! Natuurlijk stoppen we er even voor en dan blijkt er binnen een mis bezig te zijn. We zien een aantal mensen in rolstoelen, maken stilletjes een paar foto's van deze mooie, rustige kerk en gaan dan weer verder.
We rijden in Wroclaw naar een camping aan de rand van de stad. Als we gesetteld zijn lopen we naar de tramhalte en rijden naar het centrum in ongeveer een half uur. Een retourtje kost 1.50 in euro's... een koopje dus!
Omdat het al wat later op de middag is besluiten we meteen maar naar Panorama Raclawice te gaan. Het doet denken aan "ons" Panorama Mesdag maar dan anders... hihi....
Hier is op een rond doek van 120x15 meter de Slag bij Raclawice op 4 april 1794 geschilderd. Het ziet er zó levensecht uit, je gelooft je ogen niet! Wat een knap stuk werk! Wij krijgen een audiotour van 30 minuten in het Nederlands en dat is echt heel interessant.
Wat zijn we blij dat Henk ons deze tip heeft gegeven!
Bij de toeristeninfo op het Grote Plein halen we een plattegrond van de stad want morgen gaan we een langere dag er naar toe.
Wroclaw heeft ruim 300 kabouters in de stad en het is gewoon een sport om rond te kijken of we er eentje zien. Vanmiddag zagen we er al vijf...
Het eerste beeld werd in 2001 opgericht ter ere van de ludieke verzetsbeweging Oranje Alternatief, die de kabouter als symbool voerde. Sindsdien zijn er gaandeweg kleinere kabouterbeeldjes bijgeplaatst, verspreid over de stad.
Met de tram weer teruggereden en verder nix bijzonders gedaan.

Donderdag 22 september
We zitten om half 10 weer in de tram richting de stad, het openbaar vervoer is vandaag gratis voor iedereen. Is dat omdat het de Dag van de Senioren is? Geen idee!
We lopen eerst naar de Hala Targowa, een heel grote markthal met vlees, fruit, bloemen w.o. veel gróte bloem/grafstukken.
Maar ook een schoen- en sleutelmaker, klein speelgoed, serviesgoed, kleding en dierenvoeding wordt er verkocht. Marian scoort een piama omdat ze het 's nachts zo koud heeft, zelfs onder het winterdekbed.... het is vaak ook maar 4 graden!
Daarvandaan lopen we via een metalen brug uit de 12e eeuw, de Most Piaskowy, naar het Zandeiland (wat niets met zand heeft te maken) naar de O.L.V. van het Zand-kerk waar in de kapel voor doven en slechthorenden een verzameling mechanisch speelgoed is te zien.
Er staat een dame op een trap een kerstboom op te tuigen (!!) die met een knop op haar afstandsbediening al het speelgoed in werking zet. We kijken onze ogen uit naar al dat leuks. Zelfs de Paus, natúúrlijk, het is de Póólse Paus, staat te wuiven als er een deurtje open gaat... een stalletje zien we waarin Jozef hout staat te zagen en Maria mét baby achter een spinnewiel zit... twee kinderen op een schommel... een oud mannetje in een schommelstoel... kipjes die staan te eten... een orkestje wat muziek maakt... twee bewegende uiltjes op een tak... teveel om op te noemen en echt héél leuk!
De dame geeft ons een visitekaartje met een foto zoals het er in december uit zal zien: een en al kerstboom en kerstbal en kerstverlichting waar ze nu dus al aan is begonnen!
We zouden dan graag even komen kijken!
Als Marian een muntstukje in een busje doet maakt een engel van ca. 50 cm. hoog een buiging als een Dank je Wel...

Daarna wandelen we langs de rivier de Oder naar de Universiteit. Dit is het grootste barokmonument van de stad en werd in 1670 al gebouwd. We mogen het Oratorium bezoeken maar daar is juist een soort "diploma-uitreiking" aan de gang. We maken stilletjes wat foto's en zijn weer weg. We zien in een andere ruimte een expositie van oude instrumenten, dieren op sterk water, een ladenkast vol vlinders en insecten en op de bovenverdieping bezoeken we de Aula Leopoldina, een indrukwekkende 18e-eeuwse barokzaal met een beschilderd plafond, vergulde versieringen en rondom de portretten van de oprichters van de universiteit. Het mooiste en voorste deel is niet toegankelijk omdat dat wordt gerenoveerd, we zien jonge mensen met heel kleine instrumenten heel voorzichtig aan de schilderingen werken.
We lopen zomaar ergens een gang binnen en zien aan de wanden schilderijen van de rectors van de afgelopen járen. Op de onderstaande foto's een van een rector uit 1951-1953 (toevallig onze geboortejaren...) en een van nu. Wát een verschil, de laatste heeft losjes de rode mantel over zijn arm als een moderne man en álle anderen zitten statig in de rode mantel met hermelijnen kraag te poseren.
Daarna gaan we naar de mensa voor een warme maaltijd, ook al op advies van Henk. Je schept op een bord wat je wilt eten en dat opscheppen is nogal lastig want er is zóveel keus! Bij de kassa word je bord gewogen en dát betaal je dan. Zo hebben wij voor 12 euro samen flink gegeten mét een toet!

Dan wandelen we weer verder en komen langs een mooi glasmonument met fonteinen. En natuurlijk spotten we weer kabouters, het is gewoon leuk als we er om de beurt weer eentje zien. Er zijn er ruim 300 in de stad dus je kunt ze haast niet missen. Maar ze zijn klein dus toch zullen we er wel eens eentje over het hoofd hebben gezien...
Het is hét handelsmerk van de stad dus we zien ze als souvenir ook veel terug in alle kleuren, maten en verschijningen. Leuk hoor!
Op een hoek van de Grote Markt staat een grote Iejoor, de ezel uit de verhalen van Winnie the Pooh. Joke loopt er naar toe en dan zegt Iejoor dat hij lolly's verkoopt tegen een vrijwillige bijdrage voor kinderen met autisme en ze mag óók nog op de foto met hem! Zo gezegd, zo gedaan!
Voor we in de tram naar huis stappen lopen we nog even een groot en modern winkelcentrum binnen en wat zien we daar? Een fotozaak met de naam FotoJoke... hihi....
Maar eerlijk=eerlijk, er staat FotoJoker op de gevel maar de R heeft Joke "vergeten" op de foto te zetten...
Dan trammen we weer naar huis waar Marian alvast een pan goed gevulde saus maakt voor de macaroni voor morgen onderweg. Vanavond eten we brood, we hebben immers in de mensa al warm gegeten?!
Na een warme douche breidt Marian weer verder aan de trui voor Syl. (Die voor Marco is zo goed als klaar!) Joke tikt dit verhaal en zet het op de site en dat zal het laatste zijn want onze Polenreis zit er op!
Morgen nog naar Boleslawiec voor servies voor Judith en dan via Duitsland waar we ergens zullen overnachten naar onze vriendinnen in Haren en Judith en Bas in Friesland weer terug naar Gijs, Moon, Syl en Marco. Eens kijken of Moon nog wel met ons mee naar huis wil. Volgens de verhalen had ze het heerlijk daar!

Maar dat laatste verhaal houden jullie nog tegoed, dat komt thuis dan wel weer.
We hebben genoten van deze mooie en vaak indrukwekkende Polen reis, we doen het vást nog eens op deze manier maar dan natuurlijk naar een ander land. Nog geen idee welk land maar dat lezen jullie dan vanzelf wel weer.
Reis t.z.t. gerust weer met ons mee, dat vinden we héél leuk!

Lieve groet,
Marian en Joke

• 22 September 2016 - 22:01

Adriënne:

Jammer, het laatste verhaal al weer. Jullie hebben een mooie reis gemaakt. Prachtige foto's heb ik langs zien komen. Ging ik toch een klein beetje mee. Ik dacht eerlijk gezegd dat jullie pas rond 10 oktober terug zouden komen. Plannen veranderd? Of had ik het mis? Merk ik vanzelf wel.
    Geniet van de terugreis en kom behouden thuis. Wie weet zien we elkaar snel.
    Liefs uit een immer warm Amersfoort. Geen pyjama nodig hier!

• 22 September 2016 - 22:02

Adriënne:

De foto's stonden er nog niet op, nu wel. Dat ronde panoramaschilderij lijkt erg op het schilderij in Waterloo van uiteraard de slag bij Waterloo. Mooi!

• 22 September 2016 - 22:18

Puck:

Ook aan een fantastische reis komt een eind en we zien jullie graag weer gezond terug in Holland.
    Een veilige thuisreis wens ik jullie toe.
    Wat Wroclaw betreft: wij vonden het ook erg leuk om de kabouters te spotten.
    Het symbool van de stad.
    De leukste vonden wij de kabouter die bij een bank een eigen 'flappentap' heeft, omdat hij niet bij de 'grote' kan
    Fijn dat we weer mochten meelezen met jullie avonturen en voor een volgende keer houd ik me weer aanbevolen.

• 22 September 2016 - 23:15

An En Alie:

Wij hebben weer even megenoten, met jullie reis,
    nog een mooie thuisreis gewenst

• 23 September 2016 - 00:03

Harense Wichter:

prachtig al die foto's van jullie en wat hebben jullie ontzettend veel bezocht, bekeken en van genoten. heel logisch dat Moon zo niet mee kon. was niets voor haar geweest.
    we verheugen ons om jullie te zien.
    voorzichtig aan en goede reis voor deze bijna laatste keer - tot bij de koffie !

• 23 September 2016 - 00:36

Lida:

Een topreis! Voor jullie doen heel veel cultuur gesnoven. Heel veel meegemaakt. Het zal wel een beetje stilvallen als jullie weer gewoon in Nederland zijn. Maar het weer is hier al weken prachtig. En dat is ook genieten! Tot gauw.

• 23 September 2016 - 08:35

En nu een rondreis langs alle kerken in Nederland Haha. Tot het bakkie xx

• 23 September 2016 - 15:15

Wendy:

Hallo lieve buurvrouwen,
    Gefeliciteerd met jullie 9,5 jarig huwelijk. Bijna 10 en dus in de dubbele cijfers.
    Prachtig jullie verhalen en foto's. Net alsof wij, thuisblijvers, er een beetje bij zijn.
    Nog veel plezier, met de toeristische terugreis!
    Groetjes, zoen en knuffel, Wendy.

• 23 September 2016 - 22:56

Marian En Jos:

Dag reizigers, inderdaad, de meereizigers hierboven hebben allemaal gelijk! Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt! Geniet ook van het laatste stuk, van het weerzien met iedereen. Veilige thuisreis,
    Liefs.

• 25 September 2016 - 16:21

Aafke:

Bedankt voor het meereizen. Een welkome afleiding in een pittige tijd.
    Dikke kus en knuffel uit friesland