Naar Portelek, naar Silvia... - Reisverslag uit Portelek, Hongarije van Marian & Joke - WaarBenJij.nu Naar Portelek, naar Silvia... - Reisverslag uit Portelek, Hongarije van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

Naar Portelek, naar Silvia...

Door: Marian en Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

04 Mei 2015 | Hongarije, Portelek

Zondag 3 mei - Gefeliciteerd Martijn...

We verheugen ons op de dag van morgen want dat heeft met een gróót deel te maken waarom we naar Hongarije wilden en ik (= Joke) zal vertellen waarom...
Zoals velen van jullie weten heb ik 23 jaar als groepsleidster in een internaat voor schipperskinderen in Nieuwegein gewerkt. Veel kinderen heb ik een stukje in hun leven mee mogen opvoeden, samen met collega's en uiteraard hun ouders.
Zo ook Silvia die ik me herinner als een leuk en vrolijk meisje.
Ik ben in 1997 weggegaan uit Nieuwegein en elke 5 jaar zag ik veel kinderen van toen terug tijdens de reünie die het internaat elke 5 jaar organiseert. De meesten hebben inmiddels hun eigen gezinnen want de eerste kinderen die ik daar in de groep had zijn nu veertigers!
Ongeveer 2 jaar geleden kreeg ik via facebook een pb'tje, een persoonlijk berichtje, van Silvia: "Is dit dé juf Joke?" Ik kon dat bevestigen: "Ja, ik ben dé juf Joke" en ik vond het érg leuk dat ze me had gevonden en me schreef!
Zo schreven we over en weer berichtjes over ons leven en zo schreef ze al snel dat ze met Bas samenwoont, twee zoontjes heeft en een camping in Hongarije heeft!
Toen ik dit voorlas aan Marian reageerde zij meteen: "Schrijf maar terug dat we eraan komen!"
En dat gaat morgen dus gebeuren, ik verheug me er op!!! En ook Marian vindt het heel bijzonder!
Sil houdt een site op facebook bij over het wel en wee op de camping (minicamping Hollands Groen) en zo weten we er al het nodige van. Ook schrijven we elkaar nog pb'tjes.
Jullie lezen snel hoe onze ontmoeting was...

Vandaag rijden we in de zon (!!) naar Kunhegyes waar een kleine markt is met groente, fruit, kleding, schoenen en bloemen en planten. Daarna rijden we naar Hortobágy, daar zouden we zicht hebben op de echte poesta maar we hadden al gehoord dat veel van de poesta voor akkerbouw wordt gebruikt en ook worden er dorpen op gezet.
We rijden via de oude "Brug van de Negen Bogen" uit 1830 het plaatsje Hortobágy binnen en stoppen omdat we een kleine toeristische markt zien. Veel souvernirs, veelal gekleurde borduurwerken, beschilderde eitjes, houten lepels van klein naar groot om in de typische Hongaarse pannen te kunnen roeren, poppetjes in klederdracht, kleine houten ooievaars die we hier ook heel veel in het echt zien. Ook zijn er erg veel zwepen te koop als aandenken aan de ruiters en zwarte paarden die vroeger over de poesta reden.
Via Tiszafüred (ja Margreeth, we hebben het bord naar Tiszaörvény gezien!) steken we het Tiszameer over en kijken even rond in Poroszló en rijden dezelfde weg weer terug.
Thuis ruimen we alvast het een en ander op want morgen gaan we weer weg van deze camping.

Maandag 4 mei
Vlak voordat we weggaan wil George nog een paar foto's van Moon maken, hij was zó gek op Moon! Maar krijg Moon maar eens stil voor de lens... hahaha... Maar met veel geduld is het hem wél gelukt! Daarna zeggen we ze gedaag en bedanken we ze voor hun gastvrijheid en zwaaien ze ons uit.

Na een rit van 100 kilometer komen we bij Silvia aan, ze staat het gras op ons plekje te maaien en met de armen wijdt vangt ze ons op. We hebben alledrie de tranen in de ogen en zijn héél blij met onze ontmoeting! We bewonderen de minicamping en maken kennis met Quint die juist gisteren 7 jaar is geworden. Moon maakt kennis met
vriendje Nova en samen rennen die twee over de camping om lekker te dollen! Al snel zijn ze dikke maatjes!
Moon vindt het pas gemaaide gras heerlijk en Sil maait de letter M in het gras, d.w.z. ze maait om de letter M heen en Moon rollebolt echt in de M. We moeten er erg om lachen!
Later komt de 8 jarige Vince uit school en dan rebbelen de jongens gezellig om ons heen.
We drinken wat in de bar, eten nog een stuk taart vanwege de verjaardag van Quint en installeren de camper.
Het is fijn om hier een poosje te mogen zijn en alles is zo bekend omdat we bijna alles al kennen van de website!
(Erna en Imelda, jullie krijgen de groeten van Silvia terug!!!)

Later halen we wat herinneringen op van onze gezamelijke internaatsperiode en ze sms't over onze komst met haar broer die ik ook nog ken. Van de week gaan we ook haar foto's bekijken. Leuk-leuk-leuk!!!

...En als we aan de Dodenherdenking denken is het al tien over acht...

• 04 Mei 2015 - 21:59

Erna:

Is dit toevallig of heeft het zo moeten zijn. Ik promoot hun camping en jij Joke kent haar van vroeger.
    Geweldig toch.
    Mogelijk vinden jullie een leuk en geschikt hotelletje in de buurt of iets waar op de begane grond geslapen kan worden en neem je het adres mee !
    Of Silvia bouwt een grote blokhut voor ons. haha - heerlijk idee.
    Geniet nog maar lekker door en maak mooie foto's.
    dikke kus

erna

• 04 Mei 2015 - 22:00

Silvia:

Gezellig!Zooo leuk dat jullie er zijn! Ik verheug me op de komende dagen!
    Dikke x!

• 04 Mei 2015 - 22:17

Adriënne:

Wat een gezellige foto's. Wens jullie een heel mooie tijd bij Silvia en haar gezin! Fijn ook dat de zon is gaan schijnen. Wij hadden ook heel de dag zon. Een stoere tent voor onze kleinzonen gekocht vandaag. En wel om acht uur herdacht. Met volslagen vreemden op de camping. Was heel bijzonder.
    Morgen gaan we een dagje de grens over. Liefs!

• 04 Mei 2015 - 22:25

Lida En Louise:

Wat ontzettend leuk dat jullie het doel van de reis bereikt hebben. De foto's laten zien hoe leuk de sfeer daar is. Prachtige foto's !!!!! Hoe lang blijven jullie daar? Jullie genieten ook wel heel erg van Moon. Leuk.
    Morgen is het feest in Nederland. Dat was vandaag al voor ons. Jurre en Suze waren er vandaag. Zo'n gezellige dag. De dodenherdenking was weer indrukwekkend

Lieve innetjes we missen jullie, maar zijn blij voor jullie dat de reis zo heerlijk is. Heel veel liefs en een dikke knuffel voor beiden

• 04 Mei 2015 - 22:59

Vera:

Wat een byzondere ontmoeting op deze manier.
    Leuk dit allemaal te lezen.
    Blijf met volle teugen genieten van deze ontmoeting.
    Vera

• 05 Mei 2015 - 09:37

Mieke:

Fijn om met jullie mee te mogen genieten. Het zijn iedere keer weer prachtige verslagen. Veel plezier.

• 05 Mei 2015 - 10:12

Puck:

Wat een leuk verslag weer en zeker met dit bijzonder weerzien!

• 05 Mei 2015 - 10:36

Loes:

wat een geweldige reis heel vervelend maar niet heus.Moon komt ook wel aan haar trekken prachtig om te zien vooral dat poseren voor de camera lachen zeg.Ik geniet van de mooie foto's.Gisteren naar Amsterdam geweest met Hilde naar de Laten Rembrand en daarna de dodenherdenking op de Dam zeer indrukwekkend.Lieve meiden geniet van alles tot gauw.
    LIEFS LOES

• 06 Mei 2015 - 19:09

Marian En Jos:

Lieve Joke en Marian,

Mooie verslag en prachtige foto's en weer een leuke ontmoeting en een prachtig plekje op de camping.
    geniet er lekker van en hopelijk ook mooi weer.
    Dikke knuffel voor beiden en ook voor Moon.