Mooi Frankrijk... - Reisverslag uit La Tardière, Frankrijk van Marian & Joke - WaarBenJij.nu Mooi Frankrijk... - Reisverslag uit La Tardière, Frankrijk van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

Mooi Frankrijk...

Door: Marian & Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

29 Juni 2024 | Frankrijk, La Tardière

Maandag 17 juni

Nou, die dag naar Orléans werd het dus niet, geen zin om door een stad te slenteren in de stromende regen…

We vermaken ons in en rond de caravan ook prima en ‘s middags rijden we even naar het plaatsje Lorris om te tanken. Later in de middag komt de zon weer tevoorschijn en kunnen we buiten dineren en ons spelletje doen.

Dinsdag 18 juni

We willen weg van de camping maar het kan niet, de caravan staat weer vast in de drassige grond. Ook vannacht enórme regen en onweer gehad! Dús komt de boer weer met zijn trekker om ons op weg te helpen. Dat is nu de 2e keer…

Na een mooie rit in de zon en met 25° (!) komen we na 243 kilometer aan op de camping in Dun-le-Palestel, iets ten noordoosten van Limoges. Ook dit is een SVR camping (met 36 plaatsen) en staat vol met Nederlanders! We krijgen een plekje onder bomen en vinden het prima.

We willen hier 4 nachten blijven.

Woensdag 19 juni

Ook hier regent het enorm met flinke klappen onweer, vooral vannacht. ‘s Morgens doen we lekker niks maar als het ‘s middags droog is rijden we naar het lieflijke dorpje, Gargilesse.

Sinds 1982 geclassificeerd als een van de mooiste dorpen van Frankrijk, verwelkomt het nu veel toeristen en pelgrims die worden aangetrokken door de romantische charme van de dicht opeengepakte huizen, met schuine daken bekleed met bruine pannen, strak rond het kasteel.

George Sand was, vóór vele andere artiesten, de eerste die bezweek voor haar charme. Onder hen is Pierre Jamet, een internationaal bekende harpist die in 1964 de International Harp Academy oprichtte en vervolgens het festival dat elk jaar in augustus doorgaat en herboren wordt. Hij maakte van Gargilesse een hoge plaats voor dit instrument.

Op de terugweg naar de auto houdt de nieuwe, kleine scoot van Marian er mee op. De accu’s blijken overbelast door de vele steile straatjes… (De volgende dag doet ‘ie het gelukkig weer!)

Bij de auto regent het weer maar het positieve is dat we in het dorpje droog liepen!!

Donderdag 20 juni

Joke gaat op zoek naar een volgende camping om daar zaterdag naar toe te rijden en ze vindt een SVR camping in de buurt van Bordeaux, ook van jonge Nederlanders. Even bellen en ja hoor, we zijn welkom!

Marian zit buiten onder de luifel (= droog) te haken…

‘s Middags bezoeken we een struisvogelboerderij, in 6 weilanden lopen er zo’n 20 rond. Leuk om te zien hoewel we er jaren geleden in Zuid Afrika véél meer zagen!

In het winkeltje zijn eieren, veren en sieraden te koop en oh… wat regent het weer…

Vrijdag 21 juni

Vandaag doen we lekker nix, nou ja… haken, breien, lezen, spelletje en we leggen de spullen vast in de auto want morgen gaan we weer verder.

Zaterdag 22 juni

Met hulp van twee sterke mannen krijgen we de caravan van z’n modderplek naar het begaanbare pad en koppelen hem aan de auto. In de stromende regen rijden we door de Dordogne en na 332 kilometer komen we aan op de prachtige camping Charmant in Verteuil d’Agenais.

We worden warm ontvangen door de Brabantse eigenaresse die hier al 17 jaar met haar gezin woont. Op de camping staan (bijna) alleen maar Nederlanders en ook hier staan we weer in de blubber… het heeft zó vreselijk geregend in heel Frankrijk.

We zien uit naar de komende dagen waarvan Weerplaza zegt dat het ca. 28° gaat worden!!!

Zondag 23 juni

Wat een prachtige dag! Volop zon en droog, 23° en de was droogt lekker snel!

Vanavond bakt de eigenaresse patat en wat snacks voor de campinggasten en dat is bést lekker…

Door de warmte droogt de blubber snel op en kunnen we het buitenkleed goed schoon maken. Nou ja, we… Marian heeft echt het meeste gedaan!

Om 23 uur zitten we te lezen en schrikken we op van een enorme knal, en nog een en nog een… blijkt het vuurwerk in een volgend dorp te zijn! We genieten er buiten even van, wat een bijzonder en mooi cadeautje!

Maandag 24 juni

Wederom een snikhete dag, wel fijn voor de 2e grote was. Weinig fut om iets te ondernemen hoewel Joke een wandeling om de camping maakt en Marian een poosje op bed gaat liggen…

Dinsdag 25 juni

Het is vandaag 32°. We rijden naar de Lidl in Tonniers via een mooie omweg maar via de snelste weg terug. Iets van 25 kilometer.

We wassen vandaag ons beddengoed en verder doen we niets, ook heerlijk!

Woensdag 26 juni

In de hitte naar het eeuwenoude en hooggelegen plaatsje Pujols gereden. We hebben er mooi uitzicht over Villeneuve-sur-Lot.

Marian rijdt in haar nieuwe, kleine scoot een wat steil straatje in en na ca. 100 meter stopt ‘ie er weer mee, dat is nou al de 2e keer! Waarschijnlijk trekken de accu’s dat niet…

We balen behoorlijk! “Ga jij maar alleen” zegt ze. Dat doet Joke maar met een heel dubbel gevoel, zoiets leuks willen we toch sámen beleven?!

Marian zoekt een plekje in de schaduw en gaat haken, zittend op de rollator. Joke slentert door het dorpje…

Daarna via een omweg naar de camping terug en daar praten we over hoe we verder willen.

Marian voelt zich “een blok een Joke’s been” en ze kan niet meer tegen de hitte, 34° vandaag.

We hebben steeds gezegd dat Santiago geen móéten is, we zouden wel zien. En nu hebben we besloten dat we langzaamaan richting Bretagne gaan, morgen gaan we hier weg.

Oók goed, en daar zou het wat koeler zijn, zegt Weerplaza…

Donderdag 27 juni

Wat nu? Regen?

We worden wakker van gezellig getik op het dak en als we later ontbijten onder de luifel gaat het ook nog onweren.

Joke zoekt weer op de SVR-site en vind een camping in de Vendée, richting Nantes. in La Tardière.

Ook SVR en ook van Nederlanders.

Maar dat is voor morgen… (en het volgende verslag...)

• 29 Juni 2024 - 18:13

Joke:

Beetje balen... Ik wil 16 foto's plaatsen maar er zijn er maar 10 zichtbaar.

Natúúrlijk de helpdesk gemaild maar nog geen reactie gekregen.

Hopelijk komt het snel goed...

• 30 Juni 2024 - 07:31

Aafke :

Wat jammer van het weer en de nattigheid. Ik hoop dat jullie ook beter weer krijgen. Veel plezier nog [e-1f618]

• 02 Juli 2024 - 09:03

Marian:

Jullie ondernemen nog best veel ondanks het weer! That's the spirit! Liefs.

• 02 Juli 2024 - 09:40

Patricia :

Qua weer lijkt het hollen of stilstaan! Jammer dat de scootmobiel niet aan de verwachtingen voldoet waardoor Marian minder mobiel is, maar blok aan een been?? Gelukkig is er heel veel wat jullie wèl samen kunnen beleven….lieve groet uit Amersfoort.

• 03 Juli 2024 - 16:26

Sacha Karssen:

Jammer van al die regen. Hier in Nederland niet veel beter. Maar we hopen snel op goed weer. Bretagne is ook heel mooi. En Normandië ook. Dus maak er wat van en veel plezier. Vooral genieten samen. Daar gaat het om.

• 04 Juli 2024 - 20:09

Adriënne Nijssen:

Ach wat een pech allemaal lieverds. Ik gun jullie zoveel meer. En natuurlijk ben je geen blok aan Joke's ben Marian. Dat weet ik zeker, want ik moet ook vaak iets alleen doen omdat Janneke dat niet meer kan. Maar daarmee is ze echt geen blok aan mijn been. Ik weet zeker dat Joke dat ook zo voelt. Wij zijn inmiddels net terug uit Engeland. Fantastische week gehad. Ik durf het bijna niet te zeggen, alle dagen zeer warm tot warm en veel zon. Ik hoop dat het voor jullie ook veranderd.