Onverwacht even weg... - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Marian & Joke - WaarBenJij.nu Onverwacht even weg... - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

Onverwacht even weg...

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

07 Februari 2016 | Nederland, Amersfoort

Vrijdag 22 januari.
Zondag is Syl jarig en Marco heeft een leuk cadeau voor haar geregeld: drie dagen naar een huisje op park Westerbergen in het Drentse Echten.
Ze hebben echter grote pech. Alledrie zijn ze ziek geworden…
Als we vrijdagmiddag even een koppie thee bij ze drinken hakken ze de knoop door en blazen het af.
Alles is natuurlijk geregeld en betaald en daar krijgen ze niets van terug. Geen annuleringsverzekering.
Dan vraagt Marco ons of wij misschien zin hebben om er naar toe te gaan.
Tja, we hebben geen afspraken dus het zou kunnen. We hebben wel een maar… Moon moet óók in het huisje mogen! Dus belt Marco naar het park, legt de situatie uit en het blijkt geen enkel probleem!
Met een heel dubbel gevoel gaan we bij ze weg. Het is immers het cadeau voor Syl en daar gaan wij nu gebruik van maken… Arme Gijs, maandag vertelde hij nog zo blij dat hij op vakantie zou gaan en nu is ook hij te ziek om te kunnen gaan.
Thuis pakken we wat spullen bij elkaar en om 16 uur rijden we naar Drenthe, melden ons bij de receptie waar we 50% korting krijgen op het verblijf van Moon omdat het zo’n sneu verhaal is…
Het huisje is leuk en voor we ons gaan nestelen zetten we de verwarming op 21. Het is er nogal koud met een paar open ramen.
Na de dubbele boterham kruipt Joke even achter de laptop en kijkt Marian naar The Voice. Na het laatste rondje met Moon door het pikdonkere en natte bos zoeken we rond 23 uur ons bedje op…

Zaterdag 23 januari.
Na een redelijke nacht waarin Moon nogal onrustig is loopt Joke om 9 uur buiten met Moon. En plotseling zien ze tamelijk dichtbij vier herten springen… wat een cadeautje!!
Als er dan ook nog een konijn en een eekhoorn het pad oversteken krijgt Joke een echt vakantie-gevoel!!
Weer thuis gekomen staat er een lekker ontbijtje klaar wat Marian heeft gemaakt.
Daarna gaan we een poosje toeren, misschien even naar de markt in Hoogeveen ofzo.
Als we door Smilde rijden zien we een camperbedrijf. En omdat we af en toe naar elkaar uitspreken dat we graag een camper zouden hebben met een vást bed stoppen we om er even te kijken.
En laat daar nou een prachtige camper staan, precies wat we zouden willen…
Na een leuk gesprek met de eigenaar toeren we weer verder maar het laat ons niet los. We praten over de plus- en minpunten en besluiten eind van de middag weer terug te gaan. We bekijken de camper weer helemaal goed, stellen onze vragen die we inmiddels hebben en komen tot de ontdekking dat het allemaal pluspunten zijn! We hakken de knoop door en zeggen JA… Het voelt goed maar vinden het ook wel spannend.
Na de formaliteiten rijden we terug naar ons huisje in Echten en we raken er niet over uitgepraat !!!
We hebben een camper gekocht, een géle… Bijna niet te bevatten.
We voelen allebei dat we 60 plussers zijn en dat het steeds lastiger wordt om elke avond het bed op te maken en de volgende morgen weer op te ruimen. En nu kan het blijven liggen!
Over een week of drie kunnen we hem ophalen en laten we onze vertrouwde camper waar we zo’n heerlijke tijd mee hebben gehad en we het cámperen ons goed eigen hebben gemaakt, in Smilde achter…
Het heeft gewoon zo moeten zijn dat we deze dagen in een Drents huisje mochten verblijven hoewel we het nog steeds erg sneu voor Syl, Marco en Gijs vinden!
Eenmaal weer in het huisje bellen we Syl en Marco en ook zij vinden het heel leuk! Helaas zijn Judith en Bas niet thuis…
We bellen onze vrienden Marian en Jos, ook camperaars en zij zijn zó blij voor ons!
Rond 18.30 uur gaan we “dineren” in de snackbar… hihihi… en ’s avonds kijken we televisie.

Zondag 24 januari.
Als we in de loop van de morgen weer naar huis rijden gaan we eerst even bij Syl en Marco een bakkie doen. Ze zijn nog steeds ziek hoewel het gelukkig wel weer een beetje beter gaat!
Daarna rijden we naar Marian en Jos die álles over onze nieuwe camper willen weten en ze zeggen dan ook dat onze eerste rit naar hún adres zal moeten zijn! Dat beloven we…

Zo, dit was het eerste verhaal in dit nieuwe jaar over een plotseling weekend in een huisje.
Voor de camper vinden we het nog veel te koud, daar hopen we in mei weer mee weg te gaan naar Frankrijk ofzo, of we blijven in de Benelux, want de spaarpot is nu bijna leeg … we zien nog wel!!
Ons eerste plan om naar de Noordkaap te reizen stellen we nog maar even uit…

Maar……. dan gaan we nóg een keer totaal onverwacht een paar dagen weg!
Van onze buren/vrienden Sacha en Jeroen krijgen we een bijzonder cadeau: we mogen één nacht naar een Fletcher hotel naar onze eigen keuze. We kiezen voor een hotel in de buurt van Rotterdam omdat we graag een dag, of twee dagen, door die stad willen slenteren. Hotel De Witte Brug in Lekkerkerk ligt het dichtst in de buurt en daar mogen we dan ook naar toe!
We krijgen dit cadeau omdat we de 8 jarige Sjoerd en de 6 jarige Stijn én hond Sam geregeld opvangen. Dat doen we altijd met plezier en hoeven er niets voor terug maar dat ze ons op deze manier willen bedanken waarderen we zéér!!

Donderdag 4 februari.
Onze Moon brengen we vanmorgen naar Marian en Jos, zij verheugen zich enorm op deze logeerpartij!
Onze auto zetten we bij het transferium Kralingse Zoom en met de metro rijden we naar station Blaak omdat we daar in de omgeving het een en ander willen bezoeken. We bezoeken eerst een zogenoemde Kubus-woning. Deze 38 bijzondere woningen zijn begin jaren ‘80 gebouwd en ontworpen door Piet Blom (1934 - 1999). Heel bijzonder om in rond te lopen!
Dan steken we over en bezoeken de Markthal die in oktober 2014 door Koningin Maxima is geopend. In dit als hoefijzer-model gebouwde winkelcentrum zijn 20 horecagelegenheden en 96 vers-units met daarboven 228 appartementen. Het plafond bestaat uit 4000 metalen platen van 1,5 bij 1,5 meter met afbeeldingen van groenten en fruit. Heel bijzonder!!
Het wordt ook wel de Sixtijnse Kapel van Rotterdam genoemd…
Daarna rijden we met de metro naar De Kop van Zuid, het Manhattan aan de Maas genoemd, ook wel de Verticale Stad. Het idee hiervoor ontstond in 1994 en de ontwerpers Riek Bakker en Rem Koolhaas hebben een enorm plan gemaakt! Zo staat er de Maastoren, met 165 meter de hoogste toren van Nederland. In 2010 in gebruik genomen door Deloitte.
De Toren op Zuid is gereed gekomen in 2000 en is van de KPN, 97 meter hoog.
De Rotterdam, de bekende dubbele torens waar een hotel , appartementen, een enorm fitness complex en kantoren in zijn gerealiseerd.
We waanden ons tussen de wolkenkrabbers in New York toen we aan de voet stonden…
Aan de kop van het eiland ligt Hotel New York waar in 1903 de Holland Amerika Lijn gevestigd was.
Hier steken we de Rijnhavenbrug (met zijn vele slotjes aan het hek) over naar de Fenix Food Factory.
We stappen een grote, oude fabriekshal binnen waar diverse eetlocaties zijn maar ook winkeltjes. Veelal gerund door jonge mensen.
Marian staat bij “meneer Tanger” te kijken en roept mij er even bij. Je kunt hier verschillende tapas bestellen die hij elk in een tajine schept en er een groot stuk Marokkaans brood bij doet. Overal staan formica tafels en allerlei soorten keukenstoelen en we zoeken een plekje aan een lege tafel om te smikkelen van de tapas. Zó leuk en zó lekker en zó bijzonder!!!

Vanwege het slechte weer, het is koud en er staat een harde wind en na nog een laatste blik op de Erasmusbrug (1996), stappen we weer in de metro richting het Stadhuis. Daar kijken we binnen in de prachtige grote hal en lopen dan de Coolsingel af naar de Beurs. Met de metro rijden we weer naar de Kralingse Zoom waar de auto staat.

Even een zij-stapje…
Toen Marian een jaar of 14, 15 was paste ze vaak op twee kleuters, Hans en Rianne. Vijftig (!!) jaar geleden dus. Met hun ouders heeft Marian altijd nog contact gehouden. Hun moeder overleed vorig jaar september en daar ontmoette zij Hans en Rianne weer. De ontmoeting was leuk, ondanks de omstandigheden. Marian had wat foto’s meegenomen uit die tijd en die wilde Hans graag hebben. Joke beloofde ze te zullen scannen.
Nu we in Rotterdam zijn willen we de foto’s brengen bij Hans die met zijn vrouw een eethuisje heeft in het Kralingse Bos, De Eekhoorn. Ook nu is de ontmoeting weer erg leuk en Hans is blij met zijn kleuter-foto’s!

Dan rijden we naar ons hotel in Lekkerkerk en bij het inchecken zegt de receptioniste dat er een tafel voor ons is gereserveerd in het restaurant. Super-verbaasd zijn we, dat hebben we helemaal niet gereserveerd!
Nee, dat klopt. Het hoort bij het cadeau van Sacha en Jeroen!
Als we even later onze kamer oplopen zien we de volgende verrassing: ons bed ligt vol met rozenblaadjes… en ontdekken we op een sidetable nog meer rozenblaadjes én een etagère met heerlijke bonbons én een mooie kaart met een lieve tekst…
Sprakeloos zijn we!!!
We maken snel een paar foto’s en Whats-Appen die naar Sacha en Jeroen die samen met Sjoerd en Stijn plezier hebben om onze verbazing!
Als we ons een beetje hebben opgetut gaan we naar het restaurant waar men zelfs weet dat een van ons, Marian dus, vegetarisch eet. Zelfs dáár hebben Sacha en Jeroen aan gedacht.
We eten er heerlijk en smullen daarna zelfs nog van een paar bonbons…
De volgende morgen wacht ons een uitgebreid ontbijtbuffet, ook weer lekker!

We hebben gisteravond overlegd of we nóg een dag naar Rotterdam willen of vandaag een andere stad zullen bezoeken en dat laatste gaan we doen. We rijden naar Dordrecht, de stad waar Joke’s vader 104 jaar geleden werd geboren…
Prachtige oude panden en grachtenhuizen, leuke doorkijkjes, veel water, kortom een stad om terug te komen als het wat beter weer is. Dan leeft een stad meer met terrassen en zomers geklede mensen. Dit ervaarden we ook in Rotterdam.
In Dordt hebben we lang niet alles gezien en volgens de VVV-gids moet het er erg mooi en bijzonder zijn. We hebben nu een goede indruk, we komen beslist nog een terug!

’s Middags rijden we terug naar huis, doen eerst een bakkie bij Syl en Marco, halen daarna Moon weer op bij Marian en Jos die het ook gezellig hebben gehad met elkaar en genieten we nog even na van twee heel leuke en bijzondere dagen!

• 09 Februari 2016 - 17:30

Marian :

Dag lieverds,
    Heerlijk verhaal om te lezen en wat kan er toch veel gebeuren in een korte periode! Weer mooie foto's en nogmaals heel veel geluk met jullie nieuwe aanwinst! Maak er samen mooie reizen mee, want: Later is nu!
    Dikke kus!

• 09 Februari 2016 - 19:55

Lida:

Wat een leuk verhaal met prachtige foto's! En nu heb ik jullie nieuwe aanwinst gezien, die ziet er mooi uit! Maar het allerleukst vind ik de foto van Marjan als klein meisje. Zo leuk!

• 09 Februari 2016 - 21:16

Vera:

Goh wat leuk om dit verslag te lezen.
    En wat een mooie camper, gefeliciteerd!!!

• 09 Februari 2016 - 22:45

Nanda:

Hoi Joke en Marian,

Wat een mooie camper, kunnen alleen maar zonnige vakanties worden met zo'n zonnige kleur, mooi!!

Groetjes nanda

• 10 Februari 2016 - 11:26

Aafke:

Wat een leuke verrassingen, het is jullie van harte gegund.
    Een prachtige camper, ik hoop dat jullie hier ook vele leuke reizen mee mogen maken.
    Genoten van jullie verslag over Rotterdam, misschien gaan we in de zomer hier een paar dagen naartoe.
    Zo heb ik alvast idee wat leuk is om te bezoeken.

groetjes Aafke

• 10 Februari 2016 - 11:45

Erna:

wat inderdaad een geweldige surprise voor jullie. wat heerlijke mensen bestaan er toch nog op deze wereld.
    gefeliciteerd met deze prachtige camper. ik vertelde het aan Imelda en zij was het er helemaal mee eens dat het wat "luxer "- of te wel een opgemaakt bed is nooit weg - mocht worden.
    hopelijk straks leuke reizen door noord-nederland want een bezoek aan jullie zal er voorlopig nog niet inzitten.
    liefs en knuffels voor jullie 3-tjes

erna (en op afstand Imelda)

• 10 Februari 2016 - 14:15

Adriënne:

Daar is ie dan: de nieuwe camper. Op de foto al mooi maar natuurlijk wil ik hem/haar nog wel een keer in het eggie zien. Snel eens afspreken?

En wat hebben jullie al leuke uitstapjes gemaakt terwijl het nog maar 9 februari is. Dat beloofd wat!
    Een heel mooi vakantiejaar gewenst!! En liefs!

• 11 Februari 2016 - 10:17

Ina:

Hey Joke en Marian,

Wat een leuke dingen komen op jullie pad!! Heerlijk om te lezen!!
    Wij hopen dat jullie vele kilometers gaan maken met jullie nieuwe aanwinst!
    Wie weet komen we elkaar nog eens tegen op een of ander camping!!

Groetjes ,
    Barrie en Ina

• 26 Februari 2016 - 20:49

Geert:

Hallo Joke en Marian,
    Wel een late reactie maar ik kon jullie ‘niet krijgen”. Nicole bracht vandaag redding.
    Wat weer een leuk verhaal , jammer voor de zieken natuurlijk. Jullie zijn het jaar wel heel goed begonnen met een nieuwe camper!! Hij ziet er prachtig uit en dat jullie er net zoveel mooie reizen mee mogen maken.
    Veel groeten Geert.

• 26 Februari 2016 - 21:03

Jan En Gelly:

Lieve meiden,
    Wat een mooie camper, vooral een vast bed is een hele vooruitgang.
    Nu maar weer veel genieten en de Kaap komt nog wel. Dichtbij is ook mooi!
    En zomaar een onverwachts een weekend weg, nee twee weekenden zelfs.
    Dat zijn toch de leuke dingen in het leven.

Wij gaan binnenkort een weekendje naar Limburg en dan alweer gauw naar TEXEL.
    De mooie tijd komt er weer aan . Nu het weer nog want de regen verveelt heel snel.
    Veel liefs van ons!