Mooie maar ook natte dagen... - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Marian & Joke - WaarBenJij.nu Mooie maar ook natte dagen... - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

Mooie maar ook natte dagen...

Door: Marian en Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

04 November 2018 | Nederland, Amersfoort

Vrijdag 26 oktober…
Eerst even terugkomen op de vruchten die we laatst zagen groeien ergens in een tuin: we kwamen ze in een supermarkt tegen en ze heten chuchu’s, het zijn dus geen kweeperen…
Kweeperen kennen ze ook in Portugal en we hebben een foto gemaakt van beide vruchten. Zie hieronder….

Het is bewolkt, we rijden langs de kust maar zien haast geen zee. Wel rijden we door het gebied wat zwaar is getroffen door de orkaan Leslie. Er liggen hónderden bomen om, vaak geknakt als luciferhoutjes… ook liggen her en der dakpannen, golfplaten en verkeersborden op de grond, hangen elektriciteitsdraden bijna op de grond, en zijn mannen druk aan het werk om op te ruimen en te repareren. Het is een bizar en akelig gezicht!
We zijn op weg naar het plaatsje Costa Nova waar veel houten huizen beschilderd zijn met strepen in felle kleuren, afgewisseld met helwitte strepen. Ze werden vroeger door de vissers gebouwd om te schuilen en om het visgerei in op te bergen en zijn tegenwoordig gerestaureerd. Zij doen nu veelal dienst als vakantiewoningen.
We wandelen het plaatsje even rond maar ook hier lijkt alles in winterslaap. Geen mens op straat en de luiken dicht. In de zomer is het hier ongetwijfeld wél heel gezellig!
De camperplaats ligt achter de duinenrij, Joke en Moon gaan lekker even uitwaaien op het strand.

Zaterdag 27 oktober…
Het heeft vannacht behoorlijk gestormd, de camper stond te schudden!
We zetten MiepMiep op het stadje Aveiro, aan de overkant van de baai. Miep leidt ons naar de veerpont. Leuk, gaan we ook nog even varen!
Maar… in geen velden of wegen de veerpont te zien, voor de plek waar hij ooit vertrok hangt een ijzeren ketting en aan de overkant zien we niets wat op een veerpont lijkt.
We mopperen op Miep: Hoe kom je erbij om ons hier te brengen…?
Dan rijden we maar om, over de weg komen we er ook wel, hoor!
In het stadje liggen veel gekleurde bootjes waar je een rondvaart mee kunt maken. Het wordt vaak gevraagd of we mee willen voor een tochtje en Moon mag gratis mee, no problem!
We maken alleen een paar foto’s en rijden dan weer verder. Op de weg naar Valega ontdekken we een markt en dat vinden we altijd leuk. We vinden er een stoere trui voor Gijs en een leuk setje van broekje, shirt en vestje voor Teun. Marian wordt blij van een heel grote houten pollepel en een rasp. En Joke maakt foto’s.
Opeens wordt het Marian teveel, de energie zakt plotseling weg en dan maken we dat we in de camper komen om te lunchen en wat bij te komen.
In Valega staat een kleine kerk die van binnen én van buiten bestaat uit beschilderde tegels. Als we aan komen lopen zien we veel mensen buiten staan en twee tellen later stapt een bruidspaar de kerk uit. Ze worden bestrooid met rijst en door iedereen blij gefeliciteerd.
In de kerk hangen mooie strikken aan de banken en staan er prachtige bloemstukken, we boffen dat er net de huwelijksdienst was!
Daarna rijden we naar een camping in Espinho.

Zondag 28 oktober… vandaag is onze Teun 10 maanden… waar blijft de tijd?
Het waait nog steeds behoorlijk en het is kkkkoud, 9 graden in de camper bij het opstaan!
Vannacht had Marian het zó koud dat ze het winterdekbed heeft gepakt!
Na een lekker warme douche en het ontbijt doen we dan ook maar het elektrische kacheltje aan. Even de kou eruit jagen!
We rommelen weer lekker aan, breien, lezen, doen een spelletje op de iPad en ‘s middags maken we een wandeling door het stadje en over de boulevard langs het strand waar we zo ongeveer gezandstraald worden. Ook zoeken we het station op en informeren of de scoot en Moon morgen met de trein naar Porto mee kunnen. We worden van het kastje naar de muur gestuurd maar als we het aan een conducteur vragen knikt hij wat en haalt zijn schouders op. Ook wijst hij op zijn neus waarmee hij wil zeggen dat Moon een muilkorfje aan moet. Gelukkig hebben we die bij ons. Ooit, in Venetië, moesten we het op de boot ook gebruiken en Moon vond het toen maar niks. Maar ja, wat moet dat moet, Moon!
Om 16 uur zijn we weer terug waar we weer warm worden van een kop soep!

Maandag 29 oktober…
We besluiten om niet naar Porto te gaan, het lijkt een wat problematische reis met scoot en hond te worden en Marian stelt voor dat Joke er alleen naar toe gaat. Maar Joke voelt daar niets voor: als we gaan gaan we samen…
We gaan dus niet. Ook prima!
Joke wil graag weer een stukkie op deze site zetten maar het inloggen wil niet lukken. Wéér geen internet…
We rijden naar Barcelos, hier worden voornamelijk de zwarte hanen van aardewerk gemaakt wat een bekend beeld van Portugal is. Maar ook deze stad is volgebouwd met auto’s, het miezert wat en we hebben er geen zin in. We rijden dus maar door…
In Vila Nova de Cerveira vinden we de cp, het is een groot parkeerterrein waar we met 12 campers zullen overnachten.
Natuurlijk lopen we hier ook even rond en het valt ons op hoeveel haakwerken er te zien zijn aan de huizen. Het blijkt dat de inwoners dit zelf hebben gemaakt om hun stadje wat op te vrolijken en er een KunstStadje van te maken.
Balkons, klokken, bomen, huizen, deuren, bloempotten, alles versierd met gehaakte werkjes. Heel apart!
Vandaag is het koud en vanavond begint het hevig te regenen wat de hele nacht door zal gaan…

Dinsdag 30 oktober…
We staan in dubio. Blijven we hier op deze cp omdat de asfalt-ondergrond prettig is in deze stromende regen of zullen we toch maar verder gaan. Ons doel is een camping in Santiago de Compastela.
We besluiten om toch maar verder te gaan. Het regent de hele weg en als we op de camping aankomen blijkt de ondergrond drassig te zijn en omdat we onder bomen staan regent het nóg langer door. Op een terras boven ons zien we nog twee campers, verder is er niemand. Het is een troosteloze boel…
En op deze manier door Santiago te lopen/rijden trekt ons ook niet erg aan.
Bijna tegelijk stellen we elkaar de vraag of we naar huis zullen gaan. We weten dat het in heel Portugal, Spanje en Frankrijk de komende tijd zal regenen en koud is en dat vinden we zó jammer. Er is geen uitvlucht naar de warmte en de zon.
We hakken de knoop door en besluiten te gaan. Naar huis. Nog 2175 kilometer te gaan…
Het blijft onderweg maar regenen en we krijgen zelfs een laag sneeuw als we wat hoger door de bergen gaan. Een prachtig gezicht, dat wel!
In Ponferrada slapen we op een cp, Marian maakt hier een pan macaroni voor twee dagen.

Woensdag 31 oktober…
In heel dikke mist rijden we verder, we zien hooguit 50 meter voor ons.
Omdat we over snelwegen-zonder-tol rijden schiet het niet echt op, het giet inmiddels, de mist is wat opgetrokken en het rijden is heel vermoeiend zo.
Bij de laatste pomp in Spanje tanken we nog even en stellen MiepMiep dan in op snelwegen-mét-tol. Het moet maar. We willen nu naar huis.
Gelukkig houdt het op met regenen, gaat de auto op de cruise control en hoeft Joke minder te doen, dat rijdt wat meer ontspannen.
Maar natuurlijk blijft het niet lang droog, gaat de snelheid van 120 naar 100 en zo kachelen we vele, vele kilometers door.
Marian vindt een cp in Morcenx maar die voelt voor Joke nogal unheimisch zodat we op zoek gaan naar een volgende. (We zijn in de buurt van Bordeaux). Die vinden we achter een kerkje in Pissos waar nog drie campers staan waaronder twee Nederlanders. Hier voelt het helemaal goed!

Donderdag 1 november...
We slapen heerlijk tot de kerkklok ons om zeven uur wakker maakt en om acht uur rijden we weer verder. Soms is het droog, vaak regent het.
Voor Parijs moeten we weer een keer tanken maar de diesel is hier bijna 1,70 euro en als de meter op 100 euro staat stopt Joke van schrik met tanken. Voor zóveel geld hebben we nog nóóit getankt!
In de spits rijden we door Parijs, zien de Eiffeltoren en de Sacré-Coeur en dat is natuurlijk even leuk!
Als we aan het eind van de dag de cp oprijden staan we op een terrein vol kuilen-met-water en in een eenzaam donker bos en we weten dan ook niet hoe snel we hier weer weg moeten gaan!
Langs de rivier de l’Oise vinden we na 736 kilometer eindelijk een veilige cp, er staat al een camper en er komen er later nog twee bij.

Vrijdag 2 november…
Weer rijden we om acht uur weg, de zon laat zich voorzichtig zien. Hoera!
Net voor Antwerpen komen we in een lange file omdat op de borden staat aangegeven dat er een ongeluk is gebeurd. Hoewel we de borden richting Breda volgen draaien we waar het kan van de weg af en volgen de richting Rotterdam. Bij de Antwerpse Liefkenshoektunnel betalen we ook weer tol en daarna kunnen we, nog steeds in de zon, vlot door rijden!
We gaan meteen naar Soest, we willen heel graag Gijs en Teun knuffelen. En ja, ook Syl en Marco natuurlijk! Ze zijn allemaal blij dat we er weer zijn!
Na twee uren zijn we weer een beetje bijgepraat en gaan we naar huis waar we meteen de camper leeg halen en de eerste wasmachine aanzetten.
We zijn blij dat we weer veilig en gezond thuis zijn na een prachtige reis!!!

En naar een volgende reis wordt ons vaak gevraagd: we hebben (zuid) Engeland/Wales/Schotland nog op ons verlanglijstje staan, of de Noordkaap, of Italië, of …. kortom, de wereld is nog zo groot en mooi, we zien wel.
Leuk dat je met ons mee reisde en bedankt voor al jullie reacties, het was voor ons elke keer weer zó leuk om ze te lezen!!!
En als je het leuk vindt mag je de volgende keer gerust weer met ons mee!!

Voor wie ook van “lijstjes” houdt:
* aantal kilometers: 5956

Lieve groeten,
Marian en Joke én Moon.

• 04 November 2018 - 19:28

Joke:

Hè, wat vervelend... er staan wéér foto's gekanteld die ik wéér niet rechtop krijg.
    Gauw maar mailen naar het team van waarbenjij.nu. Misschien kunnen zij me uitleggen waarom dat is...

Het is véél tekst geworden maar het is dan ook van een hele week, maar doordat er zo weinig wifi was kon het niet anders.

• 04 November 2018 - 19:30

Liesbeth:

Welkom thuis dames.
    Jammer dat de reis nat en koud was, toch hopen we jullie nog eens te ontmoeten, want een klik is er zeker.
    Engeland is zeker een land wat de moeite waard is.
    Veel succes met de komende reizen, we blijven jullie volgen.
    Lieve groet en dikke knuffel van ons beide, Liesbeth

• 04 November 2018 - 20:00

Marian:

Dat was weer een prachtige reportage en kleurrijke foto's. En als het aan het einde van de vakantie regent, moeten jullie dat maar mooi vergeten en aan de zonnige dagen denken, die heerlijk waren!
    En ook niet vergeten: alvast mooie plannen maken deze winter!
    Liefs, Marian.

• 05 November 2018 - 05:06

Nanda:

Welkom thuis!!!

• 05 November 2018 - 07:53

Louise En Lida:

Misschien waren de laatste dagen nat en verregend maar toch hebben jullie hele mooie dingen gezien onderweg. De foto’s spreken boekdelen............. Komende lente is er gewoon een nieuwe kans om weer op reis te gaan. Met Marian op de scoot en Moon is het goed gegaan dus blijf ervan genieten!!!!! Wij weten ondertussen ook hoe leuk camperen is!

• 05 November 2018 - 08:12

Jan En Gelly:

Hoi meiden.

Welkom thuis. We kunnen ons heel goed voorstellen dat het even "op" was. Kou regen enz.

Jullie hebben heel veel beleefd en veel gezien ,op naar het volgende avontuur.

Liefs uit Stiens

• 05 November 2018 - 11:32

Adriënne:

Welkom terug in Amersfoort. Hier valt ook nog van een mooie herfst te genieten hoor. Jullie hebben een prachtige reis gemaakt en veel mooie dingen gezien. Misschien dat er nu tijd is om eens een eetafspraak te maken. Gezellig weer even bijkletsen. Lieve groet!

• 05 November 2018 - 11:33

Adriënne:

Nog even een PS-je. Wel heel jammer dat jullie Santiago de Compostella niet gezien hebben. Zo dichtbij. Zo'n mooie stad. Een ook de weg naar het echte eindpunt van de pelgrimstocht is zo bijzonder. Nou ja, misschien een ander keertje.

• 05 November 2018 - 11:39

Erna En Imelda:

Hoi wichter

Fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn gekomen. De foto's zijn elke keer weer een plezier om te belijken.
    Trouwens de verhalen erbij laat je echt meegenieten ook van de downs. Maar de ups blijven ook in jullie gevoel wel hangen.
    Nu de pantoffels maar een poosje aanhouden, lekker bijkomen en dan ….. plannen voor het volgend voorjaar.
    Dikke kus van ons beiden hier
    de harense wichter

• 05 November 2018 - 12:01

Jan EnAlie:

Welkom thuis,
    Fijn dat we weer even mee mochten reizen,
    Lieve groet van ons beide.

• 05 November 2018 - 12:52

Elly:

Mooie reis, wel jammer dat jullie Porto niet hebben gezien en Santiago,zeker de moeite waard.
    Och wie weet een volgende keer.

• 06 November 2018 - 07:09

Loes:

Nog even een reactie na jullie belletje .Wat heb ik weer genoten van jullie foto s' en verhalen en Moon niet te vergeten. Ook weer fijn jullie zo weer te zien ,en om jullie verhalen te horen. Liefs Loes

• 07 November 2018 - 07:46

Aafke:

Welkom thuis dames, mooie reis en prachtige foto's. Leuk die haakwerkjes om de boel op de sieren. Wildhaken, krijg gelijk ideeën.
    Nu maar hier genieten van het mooie herfstweer en dan horen we wel wanneer de volgende reis is.
    groetjes uit Sint Jacobiparochie