Gdansk en Poznan... - Reisverslag uit Poznań, Polen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu Gdansk en Poznan... - Reisverslag uit Poznań, Polen van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

Gdansk en Poznan...

Door: Marian en Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

20 September 2016 | Polen, Poznań

Zondag 18 september - Gefeliciteerd, Herman!
Met de tram die bijna tegenover de camping zijn begin- en eindhalte heeft, rijden we in ca. 20 minuten naar de stad. Gelukkig herkennen we uit de Polen-boeken wat foto's en zo herkennen we de halte die dicht bij het centrum ligt.
We staan toevallig meteen bij de toeristeninfo dus halen we daar een stadsplattegrond. En dan gaan we op stap in de grote stad Gdansk.
In de oorlog is Gdansk grotendeels verwoest en de oude stad is in de jaren 50 steen voor steen herbouwd in die oude stijl. Het lijkt dus of we heel oude panden zien maar in werkelijkheid zijn ze nog maar een jaar of 60, 65 oud.
Eerst bezoeken we de Maria Basiliek, de grootste bakstenen kerk die ooit in Europa is gebouwd, 105 bij 66 meter. Er kunnen 20.000 mensen in! Het interieur is heel rustig en wit gehouden.
We beklimmen de toren in 408 treden naar 82 meter hoogte en boven worden we beloond met een geweldig uitzicht op de stad! De weg terug eindigt in de kerk die we dus ook meteen maar rondlopen. En ook dat is de moeite waard!
In de kerk is een schitterende astronomisch klok die de tijd, dag en de liturgische kalender aan geeft. Het tweede gedeelte geeft de fasen van de maan en de tekens van de dierenriem aan maar ook de stand van de zon en de maan. Het is leuk dat we er net om 12 uur zijn want dan komen uit een deurtje op deze klok de twaalf apostelen en de vier evangelisten tevoorschijn. Ook slaan Adam en Eva op een bel aan de boom van goed en kwaad...
Omdat om 12 uur een mis begint hebben we de keus om óf de mis bij te wonen óf de kerk te verlaten. Geen moeilijke keus, we verlaten de kerk!
Achter de kerk loopt de Mariacka-straat, een van de schilderachtigste straten van Gdansk. Ook hier werden zo goed als alle panden verwoest en pas in de 70-er jaren weer herbouwd met hun gevels, stoepen en gevelstenen. Je gelooft het bijna niet, je waant je echt in de 15e eeuw!
We lopen af en toe een winkeltje of een galerie binnen en komen uiteindelijk uit bij de Motlawa rivier. Hier gaan we naar links en lopen richting de Oude Hijskraan ook wel de Kraan genoemd. Het is een heel opvallend gebouw, de grootste middeleeuwse havenhijskraan van hout van Europa. Hij werd vroeger gebruikt voor het laden en lossen van scheepsladingen. Het is een markante plek in Gdansk en het Maritien Museum is er nu in gevestigt.
We genieten op de kade van een wafel met slagroom en aardbeien (Joke) en alleen met kersen (Marian)... Het is koud vandaag, we zijn blij dat we een jack aan hebben gedaan. Het valt dan ook een beetje tegen dat de wafels niet warm zijn...
En zo slenteren we de hele middag door deze prachtige stad. Joke kan bijna niet stoppen met het fotograferen van de vele herenhuizen en bijzondere gevels!
We eindigen deze middag bij de Neptunus-fontein. Neptunus, god van de zee en de zeevaart, symboliseert de nauwe band van Gdansk met de zee. In de oorlog is hij gedemonteerd en in 1954 weer teruggeplaatst. Nu is het bijna het middelpunt van de stad en het is er gezellig druk. We zien een jonge vrouw enorme zeepbellen maken en een paar jongens een demonstratie streetdance geven. Heel gezellig allemaal.
We lopen weer terug naar de tramhalte en zijn om 17 uur weer thuis na echt genoten te hebben van deze prachtige stad!

Maandag 19 september
We rijden eerst naar het plaatsje Sopot, dat ligt iets ten noorden van Gdansk en aan de kust. Er staat een huis wat gebouwd is in de Gaudi-stijl en dat wil Joke graag zien. Het is echter kleiner dan op het plaatje lijkt en het valt dan ook een beetje tegen. Er is wel een gezellige straat met wat winkels en met name souvenirs. De houten pier die 500 meter de zee in steekt laten we voor wat 'ie is, ook Marian ziet het ook niet zo zitten...
In de camper doen we nog even een bakkie en dan rijden we naar Poznan, ook een grote oude stad. Zoals vele steden in Polen is ook Poznan voor 75% gebombardeerd en in de jaren 50 weer herbouwd.
Vandaag is het bewolkt en fris, ca. 16 graden. Vanavond voor het eerst de kachel even aan...

Dinsdag 20 september - Gefeliciteerd, Evert!
Met de tram rijden we naar het centrum en dan lopen we toevallig langs een SecondHandShop waar de mensen al in de rij staan omdat de zaak om 10 uur open zal gaan. Uit nieuwsgierigheid sluiten we ons er maar bij aan! Het blijkt hier alleen om kleding te gaan en als we opmerken dat er geen prijskaartjes aanzitten blijkt dat je spullen worden gewogen en dát betaal je dan! We scoren er een leuke bloes...
Daarna lopen we langs de St. Stanislauskerk, een monumentale parochiekerk uit 1653. We schrikken van de vele en overdadige versieringen, marmeren zuilen, beeldhouwerken en schilderijen! Pfff... wat vol en véél!!
Op het Stary Rynek, het Grote Marktplein, staan al veel toeristen te wachten op klokslag 12 uur... We hebben nog een kwartier dus we bekijken eerst de koopmanshuizen met de mooie schilderingen aan de gevels en onder de arcaden zijn wat winkeltjes. Joke koopt er een armbandje en als Marian dat om wil doen bij haar knapt het al kapot. Gauw teruggebracht en het geld teruggekregen...
Dan slaat de grote klok 12 uur op het stadhuis en kijkt iedereen vol spanning naar boven en ja hoor, daar komen langzaamaan twee bokken naar buiten geschoven. Ze draaien zich naar elkaar toe en bokken 12x met de koppen tegen elkaar. Daarna schuiven ze weer naar binnen.
Dat is het dan......
Natuurlijk zit er een verhaal achter maar het is wel leuk om even te zien en dit herhaalt zich al sinds 1511 elke dag om 12 uur.
Heel veel mensen en ook schoolkinderen staan te kijken en maken foto's!
Daarna lopen we een lange winkelstraat door, kopen we wat kleinigheden, springt Marian even bij een vreemde man achterop de fiets, eten een ijsje en slenteren we door naar de halte van de tram.
Een uur of drie zijn we weer thuis en vermaken ons met breien en verhaaltjes tikken op de laptop... Het is nog steeds bewolkt en fris, we doen de deur en de ramen maar dicht. Brrr...
Morgen naar Wroclaw waar Henk ons wat bijzonderheden over liet weten dus daar gaan we een kijkje nemen.

• 21 September 2016 - 23:49

Marian En Jos:

Lieve reizigers,
    wat een mooie stad echt geweldig, had ik niet verwacht, prachtig.
    erg mooi verslag en heerlijk die wafels.
    wij reizen graag nog even mee met de mooie verslagen en foto's
    dikke kus voor beiden en lieve groet van ons.

• 22 September 2016 - 00:49

Adriënne:

Gezellige foto's! En 16 graden is bibberen. Hier nog altijd mouwloos en voor in de 20 graden. Zondag zelfs weer naar 24 graden. Het kan niet op.
    Liefs voor allebei. Adriënne

• 22 September 2016 - 10:24

Lida:

Geniet, geniet en geniet verder!
    Liefsssssss

• 22 September 2016 - 10:39

Harense Wichter:

ook richting terug is dus weer veel moois te zien. natuurlijk hebben we een bakkie voor jullie. gezellig xx

• 22 September 2016 - 17:07

Louise:

Wat een heerlijk verslag om te lezen en wat een pracht foto's erbij. Smullen is dat en voor jullie nog extra met die giga wafels. Poznan ben ik ook geweest. Heb ook de bokkenstrijd gezien. Jullie komen al weer aardig deze richting op!! Kom maar gauw want het blijft hier maar mooi weer.
    Geniet nog lekker meisjes en veeel liefssssssssssss Lida en Louise