In Italië...!! - Reisverslag uit Lido di Jesolo, Italië van Marian & Joke - WaarBenJij.nu In Italië...!! - Reisverslag uit Lido di Jesolo, Italië van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

In Italië...!!

Door: Marian en Joke

31 Mei 2015 | Italië, Lido di Jesolo

Donderdag 28 mei - Gefeliciteerd Gelly!
We verlaten Slovenië met boven de prachtige bergen een strakblauwe lucht. Dat hebben we al een poosje niet gezien!
Slechts 24 kilometer van de camping in Dovje rijden we Italië binnen, na Duitsland, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Oostenrijk, Slovenië en Kroatië het 8e land wat we deze reis aandoen...
Langzaamaan nemen we afscheid van de bergen, waar we overigens via 12 tunnels doorheen rijden, want het land wordt steeds vlakker.
Over de snelweg (= tol van 14 euro) rijden we via Tarvisio en Udine naar Lido di Jesolo waar Marian gisteren na heel veel speurwerk een ACSI-camping vond voor 14 euro, all in. Veel campings zijn de komende week extra duur, geen idee waarom, maar deze doet daar niet aan mee.

Even iets vertellen... Op een Kunstbeurs in Amsterdam ontmoetten we vorig jaar een fotografe die kleurrijke foto's van huizen en vooral details van huizen had gemaakt en die foto's spraken Joke enorm aan. Zij had dan ook een leuk gesprekje met deze fotografe die vertelde dat zij geregeld naar Burano ging. Joke had toen nog nooit van Burano gehoord maar dat blijkt een klein eiland in de buurt van Venetië te zijn.
Joke droomt dus al sinds die tijd van een bezoek aan Burano en je voelt 'em misschien al aankomen: morgen gaan we er naar toe!
Vanaf deze camping is het een klein stukje met de bus naar de haven en dan varen we er naar toe...
We hebben vanmiddag een ticket gekocht waarmee we onbeperkt mogen varen, eiland hoppen dus. Het plan is om eerst naar Burano te gaan, dan naar Murano en daarna naar Venetië. En als we tijd tekort komen in Venetië gaan we van de week nog een keer maar dan alleen naar Venetië.
Zóóóveel zin in!!!

We zoeken vanmiddag de bushalte alvast op en zoeken een bank-o-mat om even te pinnen en daarna maken we een lekkere strandwandeling. De zon schijnt en ondanks de wind is het heerlijk! Deze warmte hebben we al een poosje niet gevoeld.
Vanavond kruipen we bijtijds onder de wol want we willen morgen om half negen in de bus zitten. Pluk de dag!

Vrijdag 29 mei
Half negen in de bus zitten is gelukt, er komt zelfs een bus om kwart over acht aan waar we in mee kunnen! Deze rijdt naar het busstation waar we over moeten stappen op de bus naar de haven en daar ligt de boot die ons naar Burano brengt. Vlak voor we de boot opgaan krijgen we het verzoek Moon de muilkorf om te doen en natuurlijk doen we dat maar Moon vindt dat helemaal niet leuk! Ze doet hevig haar best om met haar pootjes het ding af te doen. Als we eenmaal rustig zitten en varen doet Marian het ding af.
Als we er bijna zijn loopt de man een keer langs en wijst nogmaals op de muilkorf waarop Marian hem toch maar weer omdoet. De blikken van medereizigers zijn allemaal wat glimlachend van medelijden. Iedereen ziet immers hoe lief Moon is en hoe ze met tegenzin dat ding weer om moet... Toch laat ze het maar gebeuren en zoekt steun bij Marian door haar koppie op haar schoot te leggen...
In de verte zien we de gekleurde huisjes al en worden we al helemaal blij! Weer een droom die uitkomt!
Het is wel druk met toeristen maar nog niet té. Joke maakt heel veel foto's en kan niet genoeg van krijgen van al die heerlijke kleuren. Het is echt GENIETEN met hoofdletters!!!
We zien alle kleuren van de regenboog en zelfs nog meer. De meeste huizen hebben brede vensterbanken aan de buitenkant en bijna overal staan planten in gekleurde potten op. De voordeuren zijn niet te zien want daar hangen gekleurde lappen voor en bijna elk huis heeft wel een bezem of een dweilstok aan het huis hangen.
Ook zien we bij veel huizen de was buiten hangen, soms gewoon aan lijnen in de straat, soms hoger bij de eerste verdieping waarvan de lijnen over katrolletjes lopen en de mensen de was dus "opschuiven"...
Op het grote centrale plein is de ingang van een grote kerk met een echt schéve toren maar deze kerk wordt nu gerestaureerd. Over alle banken ligt een groot wit zeil.
Burano is ook bekend om zijn kant en er worden heel veel kleden, groot en klein, in de vele winkeltjes verkocht. Ook vind je er veel voorwerpen en sieraden van glas. Erg mooi allemaal.
Via de facebooksite Isole di Burano ontvangt Joke bijna elke dag een mooie foto van Burano en soms heeft ze contact via de site of via een pb'tje met de maker van deze site. Natuurlijk "liked" Joke dat steeds! De maker gaf van de week nog een advies over een camping in de buurt maar omdat we geen internet op deze camping hebben weet de maker niet dat we er zijn...
Aan diverse mensen in winkels en restaurants vraagt Joke wie de maker is en waar we die kunnen vinden maar niemand weet het. Nou ja, dan later maar schrijven dat we er zijn geweest... Ze had het leuk gevonden haar/hem even te ontmoeten.
Met name Joke kan er niet genoeg van krijgen maar na een paar uren hebben we alles wel gezien en wordt het tijd voor de boot naar Venetië. Het eiland Murano bewaren we voor een volgende keer. Dat eiland staat bekend om zijn glasblazers en glas"industrie".
In 45 minuten varen we naar Venetië en storten we ons in de drukte. We lopen over het San Marcoplein, zien de Basiliek alleen aan de buitenkant want er staat een héél lange rij voor de kassa evenals voor de hoge uitzichttoren. En Moon mag er natuurlijk niet in...
Via vele smalle straatjes lopen we naar de Rialto-brug waarvanaf we een leuk zicht hebben op het brede kanaal met zijn vele, vele gondelvaarders! Zo gezellig allemaal!
Via weer heel andere straatjes en steegjes slenteren we weer teug naar het San Marcoplein en een paar uren nadat we aankwamen nemen we de boot weer terug naar Punta Sabbioni om daar weer met twee bussen terug naar huis te gaan waar we om zes uur heel moe maar heel blij weer aankomen.
Ook Moon is doodmoe, wát een avonturen allemaal voor onze lieve Spaanse zwerver die weer heel veel mensen liet glimlachen en zich geduldig liet aanhalen en aaien...

We zien dat er inmiddels veel campers bij zijn gekomen en dat aanrijden gaat de hele avond nog door. De Italianen hebben volgende week een nationale feestdag, geen idee welke, maar iedereen is vrij en kennelijk neemt men dan de hele week maar vrij. Kinderen spelen tot laat in de avond buiten en als Joke in het donker het laatste rondje met Moon loopt is er nog een vader aan het voetballen met zijn kinderen.
Half elf gaan bij ons de lichtjes uit maar om elf uur horen we nog twee campers komen. Op de volle camping is het lastig inparkeren met zo'n joekel dus het is een stukkie vooruit, dan weer achteruit en dat gaat maar door tot 'ie eindelijk goed staat.
Dieseldampen kruipen tot onder ons dekbedje... bah...

Zaterdag 30 mei
Begonnen we met een vrij uitzicht over de camping toen we eergisteren kwamen, nu zien we alleen maar campers om ons heen. En wat praten Italianen luid! En wat kunnen kleine Italiaantjes jengelen! Het ontlokte Marian de uitspraak: Pak dt kind z'n bal af dan kan 'ie écht huilen...!
Soms komen gezinnen met twéé campers, een met de grootouders en één met de ouders en de kinderen en natuurlijk staan die gezellig bij elkaar. Mét veel geluid...
Veel mensen hebben een hondje bij zich, van die kleine keffers. Mmmm...

Het is vanmorgen nog niet te warm dus Moon kan even op de bus passen terwijl wij, op de fiets, op zoek gaan naar een supermarkt. We vinden er een en nu hebben we weer brood, kaas, groente en fruit voor de komende dagen. Marian weet elke avond weer een goede maaltijd te maken en dat vindt Joke zó knap!
Daarna vult Joke een wasmachine (ja ja, nu echt goed gedaan!) met bovenkleding, spannen we een lijn tussen twee bomen en droogt de was in de warme zon én een lichte wind, lekker snel.
We lezen wat, spelen geregeld een spelletje SkipBo, maken een puzzeltje en genieten van de rust op de camping. Het strand is namelijk op loopafstand én er is een zwembad met ligbedden dus de meeste gezinnen zijn weg. Tót het eind van de middag, dan druppelt de camping weer vol en vragen wij ons af hoe lang het geleden is dat we als enigen onder de fruitbomen op een camping stonden of in de rust van Portelek...
Tóch kiezen we er voor om nog een dag te blijven. Morgen draaien we nog een was, gaan weer aan de wandel met Moon, eten weer een ijsje bij een favoriete tent en vermaken ons wel. De zon schijnt, het was vandaag ca. 24 graden en we hebben weer een hemd en korte broek aan. Dat was immers een reden om naar Italië te gaan?
Je hoort ons niet klagen, hoor! Toch?
Als Marian 's avonds even naar Marco belt vraagt ze hem naar het weerbericht in Oostenrijk te kijken. Later belt hij terug dat het vanaf donderdag beter wordt daar waarop we op de kaart kijken wat we dan zouden willen rijden. We hebben nog steeds de wens de Grossglockner te zien!
Marian voelt nu, na bijna acht weken, wat heimwee naar Gijs... Schuin tegenover ons is gisteren een jochie van Gijs' leeftijd en met dezelfde prachtige rode haren gekomen en nu ze dat jochie ziet steppen en spelen komt het gevoel voor Gijs naar boven...
Het is niet zo dat ze naar huis zou willen maar alle kinderen op de camping en met name ons overbuurjongetje, versterkt wel het gevoel even...

Zondag 31 mei
Als we rond half negen de camperdeur openschuiven zien we geen zon! Het is wat fris en bewolkt en we wagen ons maar niet aan een was want zou die wel drogen? Vannacht was het overigens erg warm en gisteravond hebben we het horen onweren.
Wel stappen we op de fiets om naar een markt te gaan waar we een kilo kersen kopen. Mmmm... lekker! Ook zien we ieder superleuke schoenen maar nee, die kopen we niet.
Na de lunch lopen we naar een klein bos in de buurt om Moon weer uit te laten rennen en vragen bij de ijsjesman of we bij hem internet mogen gebruiken. Vindt hij prima! Dús...
Gelukkig komt in de middag de zon weer door en loopt de temperatuur snel op naar zo'n 28 graden!
Vanavond belt Judith even en vertelt dat het in Friesland "pokke-weer" is...

• 31 Mei 2015 - 20:11

Aleid:

Weer een leuk verslag. Het lijkt of je er bij bent, zo goed en beeldend beschreven.
    Groeten ook van Quitta, speciaal voor Moon.

• 31 Mei 2015 - 20:44

Nanda:

Wat een mooie kleuren die huizen, prachtig, veel plezier nog!!

• 31 Mei 2015 - 21:38

Marian En Jos:

Lieve mensen,
    Wat een mooi verslag en prachtige foto's en lekker weer.
    Het komt ons allemaal erg bekend voor en jullie staan op dezelfde plek waar wij ook gestaan hebben, met een zeer groot bijennest boven onze California, staan mijn schoenen er nog?
    In Bruna zijn wij niet geweest een prachtig eiland.
    geniet er nog lekker van en een dikke kus van ons

• 31 Mei 2015 - 21:50

Puck:

Fijn dat de reis voor jullie zo interessant en goed verloopt! Tussen de regels door lees ik het inviseble woord:'genieten'.

• 31 Mei 2015 - 22:29

Adriënne:

Fantastisch dat eiland! Wat een kleuren! En ja Venetië, dat blijft ook prachtig.
    Volgens mij genieten jullie wel. Ga zo door. Liefs, Adriënne

• 31 Mei 2015 - 22:59

Marian (van Jos):

Is het niet een idee om de huizen hier in Nederland ook zo mooi te schilderen??? Wordt iedereen vanzelf lekker vrolijk!
    Groetjes!

• 01 Juni 2015 - 08:20

Alie En Jan.:

Wat een mooie kleuren die huisjes, net allemaal schilderijen.
    Leuk zo even eilandhoppen.
    Geniet nog maar even, wij genieten ee van jullie verslagen.

• 01 Juni 2015 - 09:54

Monica :

Poor Moon with such a "muilkorf" .
    Monica.

• 01 Juni 2015 - 13:18

Vera:

Wat een kleurig eiland!
    Venetië herinnert me aan een vakantie met Ben.
    Geniet maar met volle teugen verder hoor!!
    Vera

• 01 Juni 2015 - 22:40

Judith:

Wat een vrolijke foto's met die gekleurde huizen en de grenspost heeft iets bekends, maar er zijn er natuurlijk een hele hoop... XXX

• 02 Juni 2015 - 23:35

Jan En Gelly:

Op mijn verjaardag een prachtig reisverhaal met mooie veelkleurige woningen te krijgen overkomt mij niet elk jaar. Alweer een schitterend verslag van jullie avonturen. Globetrotters in optima forma. We blijven genieten van jullie verhalen en foto's. Veel liefs uit Frl.
    (inderdaad pokke weer)

• 03 Juni 2015 - 23:26

Lida En Louise:

Dag meisjes
    Vooral de foto's zijn adembenemend. Ik ben nu al verliefd op burana. Geniet nog lekker doen wij ook in konigstein. Trusten

• 04 Juni 2015 - 16:31

Marjon:

Wat een mooie reis maken jullie zeg!