In Hongarije... - Reisverslag uit Tiszagyenda, Hongarije van Marian & Joke - WaarBenJij.nu In Hongarije... - Reisverslag uit Tiszagyenda, Hongarije van Marian & Joke - WaarBenJij.nu

In Hongarije...

Door: Marian en Joke

Blijf op de hoogte en volg Marian & Joke

02 Mei 2015 | Hongarije, Tiszagyenda

Woensdag 29 april
Na weer te hebben gelost en geladen bij Monique en Dion rijden we de laatste kilometers (ca. 150) door Slowakije. We nemen met een beetje
weemoed afscheid van de sneeuw op de hoge bergen maar troosten ons tegelijkertijd met het vooruitzicht dat we ze in Oostenrijk ook weer
zullen zien.
Bij de Lidl doen we weer wat boodschappen en rijden dan Hongarije in maar dat woord in het Hongaars is voor ons bijna niet uit te spreken:
Magyarorszàg...
Na 16 kilometer over een slechte slingerweg te hebben gereden rijden we het dorpje Hernádvécse binnen en komen we bij de camping aan. Het is dat Joke het huis herkent van de website anders zou je niet vermoeden dat er achter de hoge schutting een camping ligt.
In het dorp en in de plaatsen waar we doorheen reden zien we veel wat donkergetinte mensen met een vrij nors uiterlijk, later horen we dat het zigeuners zijn die hier in de streek wonen.
We worden vriendelijk ontvangen door Petur, een Nederlander die dit stuk grond en 2 huizen 10 jaar geleden kocht om er een B&B van te
maken. Nu is het dus een camping met plaats voor één niet te grote camper en wat tenten. Hij is dol op tuinieren want hij heeft heel veel
soorten fruitbomen en -struiken staan. Het is nu nog te vroeg in het jaar want volgens hem is binnenkort alles volop groen en fleurig!
Doordat de tuin rondom een dichte schutting heeft voelen we ons hier niet echt prettig, nogal opgesloten. Petur vertelt dat niemand in het
dorp werk heeft en er veel gedronken en gerookt wordt... Zijn buren zijn vreselijke mensen en de vele kinderen gooien geregeld steentjes
over de schutting.
We weten al snel dat we hier maar één nacht zullen blijven!

Na een kort en gezellig gesprekje leidt hij ons rond door het nieuwe (groeps)huis wat bijna klaar is en de gróte tuin. Daarna installeren
we ons, vervangen een zekering omdat we geen stroom hebben, nemen een cup á soup en komt Petur ons een cornetto-ijsje brengen. Of we daar zin in hebben, vraagt hij. Nou, dat hebben we wel!
Tegen zessen eten we en blijven de rest van de avond binnen en doen de gebruikelijke dingen als lezen en SkipBo.
Moon hoeven we niet uit te laten want die mag in de grote omheinde tuin gewoon rondscharrelen en haar behoeftes doen.

Donderdag 30 april
Ondanks het onheimische gevoel wat we hier hebben hebben we goed geslapen. Na het douchen en ontbijten opent Petur de poortdeuren en zwaait ons met beide armen in de lucht uit. Leuke man maar zijn "camping" ligt op een verkeerde plek!

We stoppen in de bossen op grote hoogte om in het park Lillafrüred in het Bükkmassief te wandelen. Er is een waterval waar Marian en Moon
even op een grote kei gaan zitten en er zijn grotten maar daar mag Moon niet in. We slaan ze dus over. Het is een park met een enorm
buitenhuis uit 1893, wat nu een hotel is. Een mooie plek om te zijn!
Dan rijden we verder over een kilometers lange slingerende weg door de beboste heuvels en willen we de stad Eger bezoeken. Daar is het
echter zó ontzéttend druk met keurig geklede mensen die allemaal bloem- en/of grafstukken bij zich hebben en naar een bijeenkomst in een kerk(?) of misschien meerdere kerken gaan. We weten dat het dit weekend moederdag is, er móét dus iets heel speciaals mee zijn. Misschien gaat men wel in een optocht naar een kerkhof? We weten het niet. Wél weten we dat er geen parkeerplaats meer vrij is, zó druk!
Jammer, Eger lijkt een leuk stadje, maar het kan vandaag dus niet.

Door alle dorpen waar we rijden zien we veel seringenbomen, een enkele witte, veelal paarse. Ook vallen de vele ooievaarsnesten ons op,
gewoon bovenop elektriciteitspalen. Op de meesten zit een ooivaar, een leuk gezicht!
Dan stellen we MiepMiep maar in op het dorp Tiszagyenda waar we op de SVR-camping Puszta Eldorado willen staan.
De wegen er naar toe zijn weer van bijzonder slechte kwaliteit, wat worden we door elkaar geschud! Arme Moon, zij ligt op haar kussen dit
allemaal te ondergaan. Nou ja, wij natuurlijk ook!
Ergens onderweg wijst Miep ons dat we rechtsaf moeten maar dan rijden we een spoorbaan op! Gewoon over de rails met een klein stukje beton aan beide kanten. Zo steken we de rivier de Tisza over. Een weg is er niet. De schrik slaat ons om het hart! Jakkes, als er maar geen trein
aankomt, dan hebben we een levensgroot probleem!
Joke rijdt pittig door, bang voor een eventueel naderende trein. Maar zien waar we uitkomen en hoe dit afloopt. Bah! Eng! Spannend!
En dan opeens gaat de spoor"weg" naar rechts over in een betonnen weg (de rails gaan rechtdoor) waar voor een kleine slagboom een auto
staat te wachten. Kennelijk is het dus toch de gewone weg waar het verkeer om de beurt overheen mag. Tót er even een trein overheen moet...

Op de camping worden we hartelijk ontvangen door Hellen die twee jaar jaar geleden met haar man George deze camping is begonnen. Eerst met blokhutten en lodge tenten en nu zijn wij de tweede gasten op het stuk camping wat ze er bij hebben aangelegd.
Er staat nog een NL camper, een VW-busje en het is voor het eerst zolang we onderweg zijn dat we een Nederlanse camper zien!
Op deze camping voelt het goed, er is meer dan genoeg ruimte. Misschien blijven we hier een paar dagen...

Vrijdag 1 mei
We rommelen lekker in en om de camper, wandelen een stuk met Moon en als we buiten zitten komt Hellen bij ons in het gras zitten. We praten
over veel onderwerpen en zij vertelt o.a. dat ze vorig jaar, op 29 maart, in de uitzending van "Ik vertrek" zijn geweest. Ook vertelt ze veel over de omgeving en wat er zoal te zien is. Dat is heel leuk en meteen maken we plannen voor morgen.
Even later komt George een schaaltje aardbeien brengen en komt er ook bij zitten. Echt heel leuk! Ze knuffelen Moon en George heeft een koekje voor haar meegenomen, vrienden voor het leven dus. Zelf hebben ze vier honden.
Als ze nét weer zijn opgestapt gaat het regenen en wij dus snel naar binnen!
Als het morgen beter weer is gaan we hun aflevering op Uitzending Gemist op het terras even bekijken! In de camper kunnen we geen internet ontvangen...

Zaterdag 2 mei
Vandaag regent het de hele dag, dat betekent binnen zitten en lezen, breien, spelletjes, etc. En natuurlijk af en toe even naar buiten met Moon. Ook meteen maar even deze site bijwerken, de sites van camperende vrienden lezen, facebook en de mail bekijken.
We zien veel vogels rondom de camper maar de zwaluwen vliegen wel erg laag. Geen goed teken, hé?!
Maar als we weeronline mogen geloven gaat het van de week naar de 28 graden! Hoera!
De aankomende blauwe lucht voorspelt het al... hopen we...

• 02 Mei 2015 - 18:37

Jos En Maian:

Dag samen,
    Wat een spannend verhaal over de spoorweg! En wat rijden jullie door mooie natuurgebieden. Levert dus fantastische foto's op! Een hele belevenis om door deze landen te reizen. We lezen de verslagen met heel veel plezier. Tot de volgende!
    Liefs.

• 02 Mei 2015 - 19:39

Vera:

Wat een mooie foto's!!
    Ook weer een leuk verslag om te lezen!
    Geniet van het komende zomerweer.
    Bij ons was het ook een stralende dag!
    Tot horens
    Vera

• 02 Mei 2015 - 19:47

Erna:

hallo ladies
    op de vorige niet gereageerd was er even te moe voor. maar ik volg het graag dus niet denken wat is er aan de hand. hier is het eigenlijk alleen maar vervelend weer, koud en nat zelfs afgelopen dagen nog ijsregen gehad en 's avonds vorst. uiteraard mis ik dan mijn eigen kacheltje !
    mooi is Hongarije hé. de dorpjes met op elke lange paal een ooievaarsnest is gewoon heerlijk om te zien.
    zo heb je ook dorpjes die alleen maar naar paarden ruiken maar die je niet ziet. omdat het dan zo warm is staan ze in de stal die koel zijn. geniet lekker verder samen, aai over de bol van moon en wij wachten hier wel op het volgende bericht.
    p.s. : na een slechte week krabbelt Imelda weer op en gaat het nu weer voorwaarts. dus geen zorgen hoor.
    dikke kus van ons beiden
    liefs

• 02 Mei 2015 - 20:09

Silvia:

Haha! Grappig.. ik ken dat spoor idd. Vonden jullie het uitzicht niet schitterend? ;)
    Jammer van jullie slechte start, gaat vast goed komen.. alleen ja de binnenwegen zullen niet veranderen.. als je dat wilt vermijden móet je echt over de grote "vignet/ matrica" wegen..
    Veel plezier! Xx

• 02 Mei 2015 - 21:26

Jan En Alie.:

Ook wij genieten weer van jullie verslag.
    Kan mij die mooie gele velden nog goed herinneren, toen we ook de reis in die omgeving maakten.
    Wij zijn ondertussen weer een paar dagen thuis.
    geniet nog maar een poosje van jullie reis.

groeten Jan en Alie.

• 02 Mei 2015 - 22:07

Adriënne:

Achterhoek groet Hongarije. Wij hadden fantastisch weer vandaag. Maar morgen komt jullie regen hierheen. Nou ja, deze dag hebben we gehad, neemt niemand ons meer af. Have fun in Hongarije. Wij reizen vanuit hier mee. Allebei in de caravan/camper. Gezellie

• 03 Mei 2015 - 07:46

Aafke:

Groetjes uit Friesland.
    Wat een prachtige foto's van de natuur. Hier zien we nu de bloesem aan de bomen. Het is hier nog wel koud. Jelte is goed teruggekomen uit Rome en heeft een fantastische reis gehad. Foto's gisteren gezien, prachtige oude gebouwen en beelden. Wat uniek.
    Knuffel aan jullie drieen. Aafke

• 04 Mei 2015 - 19:42

Lida:

Hallo meisjes,
    Wat maken jullie veel mee. En op de fotoos te zien is het echt een ander land. Is het inderdaad al 28 graden geworden? Het is hier ook lekker weer maar morgen (bevrijdngsdag) zal het weer minder worden. Vandaag waren Jurre en Suze hier, zoooooo gezellig met die kleine mensjes.
    Geniet lekker verder. Wij verheugen ons dat het voor ons niet meer zo heel lang duurt.
    Liefs, Lida